Funderingar kring UL och prylfixering.

Det känns som om många "tungpacksanhängare", medvetet eller omedvetet, missar en liten detalj som "ultralättsanhängarna" försöker få fram och det är det att om jag har två likvärdiga produkter (redan inhandlade, alltså inget nyköp...) och den enda skillnaden är vikten då finns det ju ingen anledning att välja den tyngre.
Eftersom de redan är inhandlade så blir det ingen merbelastning på miljön, utan egentligen bara sunt förnuft.
Att titta på även vikt och volym när man behöver köpa nytt är ju oxå bara sunt förnuft.
Det är när man börjar titta på nya saker att köpa, när man redan har fullt funktionsdugliga men marginellt tyngre, som det finns något att diskutera.
Är det försvarbart att lägga de pengarna och förbruka de resurserna på att köpa nytt?
Hatten av för de som lyckas minimera vikten med befintliga ägodelar.

Såsom jag tolkat TS så anser han oxå att man bör sortera bort den utrustning som inte behövs. det han vänder sig mot är, den något svårdefinierbara nivån, när det går över gränsen. Problemet med detta, och som blivit väldigt tydligt i debatten i forumet, är att vi alla har olika åsikter om var gränsen går. Många anser att det inte är något konstigt med att kapa tanborstar eller halvera en disktrasa för att ha något att torka sig med efter doppet i fjällbäcken, medan andra gärna tar med sig en stor handduk eller det lite tjockare uppblåsbara liggunderlaget.
Skärp dig, du föds ju knappast med en uppsättning tunga prylar och en uppsättning lätta.
 
Ot

Du har missat någonting. Jag tror att 90 % av läsarna på utsidan endast använder 10 % av den utrustning de faktiskt äger.
Jag vet inte vad du har för källor eller gjort för undersökningar, men att en mycket tydlig majoritet endast använder 10% av den utrustningen (kläder, prylar) man har att tillgå låter befängt.
 
De lättpackande killarna med EN tepåse på tre:
ImageUploadedByTapatalk1361530248.294017.jpg

Det tungpackande pensionärsparet femton meter därifrån (som hade varsin tepåse. Bland annat):
ImageUploadedByTapatalk1361530285.223135.jpg
 
Inte för mig. Jag har i princip inte köpt nånting som är uttalat "ultralätt". Jag har köpt alla mina grejer på Rusta, Jula, Biltema och Jysk. Nån grej blev det nog på ICA Maxi också.

Undantaget är väl dunsäcken som jag slog till med efter flera års funderingar. Och det var bara tack vare att jag via kontakter kunde få den med rejäl rabatt.

Edit: Måste erkänna att skorna köpte jag faktiskt på Intersport. Men annars har jag alltså inte ens handlat i renodlade friluftsbutiker.
I så fall berörs du väl inte av kritiken mot den påstådda prylhetsen hos UL-folk (märk att jag skiljer och har hela tiden skilt UL-personer (särskillt den prylhets kopplat till utövandet) och lättpackare/minimalistpackare!)

Du har med andra ord ingen koll alls. Jag lättade min packning flera kilo på just såna smågrejer. Det fascinerande vad att min varmaste toppluva också visade sig vara den lättaste. Så på sommaren har jag faktiskt en tyngre mössa än höst/vår.

Visst, dunsäcken gav mig ett kilo till, men det var ändå bara ett kilo. Att hitta lättare kläder (som ändå var minst lika varma) gav flera kilo.


Jag brukar väldigt ofta säga att vår hjärna är duktig på att lura oss själva. Genom att objektivisera sakerna kan vi lättare fatta rationella beslut. Att faktiskt väga sakerna och jämföra är ett bra sätt att objektivisera sin packning.
Har du en mössa som redan uppfyller ställda krav på funktion så behöver du inte en likvärdig dock lättare. Att skapa sig ett behov och att vilja ha en nytt hela tiden är ju det vi behandlar.
Nä jag har ingen koll om min mössa väger 100 g eller 300g - den är varm, duger bra och ger den funktion jag kräver - därav behöver jag inte uppdatera den med en, några futtigare gram lättare. Endast om den försvinner eller går sönder uppstår ett behov av en ny.
 
hejsan
+1 eller kanske rent av +2 på lyckegård.
tror inte att enbart lyckegård och jag har fler än en sovsäck, rygga eller tält.
har även fler än ett par brallor och tröja.......
kök och kokkärl väljs också efter behov ;)
självklart har jag favvoprylar men jag packar efter situation och behov..

men TS ifrågasatte väl UL-extremisten och hans/hennes eventuella överdrift/fanatism..??

go tur
vänligen nils
 
Du har missat någonting. Jag tror att 90 % av läsarna på utsidan endast använder 10 % av den utrustning de faktiskt äger.

Jag tror du är en optimist. De flesta har väl skid, skridsko, vandrings, kanot och seglings, somliga har dykar, klättrar, isklättrar, cykel etc. Många har foto och filmutrustning. Det blir mycket som ligger hemma varje gång.

Men den som inte granskar sin packning med vågen hjälp kommer sannorlikt att välja de rejälare, läs tyngre, prylarna rent subjektivt. Flyttlådan med decimeterrutor på insidan och den gramnoggranna köksvågen samt excelarket är inte prylhysteri som några här försöker få det till. Det handlar helt enkelt om att systematisera sin utrustning och värdera vad man vill ha med sig.
Tycker någon att detta är övermaga så får de väl tycka det.
Med lätt packning kan man fortsätta med sitt friluftsliv länge och utomlands har jag träffat folk långt över 70 på vandringar som de inte skulle klarat med det klassiskt svenska tungpackaralternativet.
Precis som andra här har jag blivit tillfrågad varför jag bär en så stor säck etc. Uppe i Lappland skulle den kallats görliten. Perspektiven beror oftast på vad man har att jämföra med.
Alla får gärna göra som de gillar, men när kroppen åldras kommer ni att kunna gå längre om ni inte slitit ut leder och senor innan.
Och det där tomma argumentet att rejält håller längre har jag faktiskt aldrig förstått. Tvättmaskiner och bruk brukar slita ut de flesta plagg ungefär lika fort. I varje fall är det min erfarenhet.
Så Point för Lyckegard och hurra för modiga extremister som inte gör något värre än att de väljer vad de vill ha med sig! YMMV
go tur
 
Senast ändrad:
Jag tror du är en optimist. De flesta har väl skid, skridsko, vandrings, kanot och seglings, somliga har dykar, klättrar, isklättrar, cykel etc. Många har foto och filmutrustning. Det blir mycket som ligger hemma varje gång.
De saker som är med i uppräkningen är "utöverprylar"/uppgiftsspecifik utrustning. Jag har hängt upp mig på grundpackningen och förutsatte att det var den vi diskuterade?
 
hejsan
+1 eller kanske rent av +2 på lyckegård.
tror inte att enbart lyckegård och jag har fler än en sovsäck, rygga eller tält.
har även fler än ett par brallor och tröja.......
kök och kokkärl väljs också efter behov ;)
självklart har jag favvoprylar men jag packar efter situation och behov..

men TS ifrågasatte väl UL-extremisten och hans/hennes eventuella överdrift/fanatism..??

go tur
vänligen nils

Skyldig och känner mig absolut inte det, allt passar inte till allt men till somligt.
Tror även även att 7S har mer än en av något....
go tur
 
Själv tror jag att lyckegards siffra är alltför liten när jag ser mig omkring bland mina friluftsbekanta och vänner.
4% tror jag är en het siffra.
Dina avgränsningar känns mig främmande, allt är ju friluftsgrejor för mig och de jag talar med. Att äga flera olika huvudbonader är inget särskilt.
Knivar förefaller kunna ägas i mängder. Ändå kan man bara bruka ett par när man lagar mat eller rensar, slaktar.
Men konstruerar man avgränsingar kan man debakla i oändlighet.
Envar får väl packa efter sin lust, de som inte kan bära på slutet av färden har antingen burit förmycket tidigare eller haft osis i genlotteriet. YMMV
go tur
 
Nä jag har ingen koll om min mössa väger 100 g eller 300g - den är varm, duger bra och ger den funktion jag kräver - därav behöver jag inte uppdatera den med en, några futtigare gram lättare. Endast om den försvinner eller går sönder uppstår ett behov av en ny.

Du äger bara en mössa alltså? Som du använder alla årstider?

Du är singel va? Jag FÅR INTE ha samma mössa jämt för min sambo...:)

Jag har nog ett dussin mössor totalt. Fleece-keps med öronlappar, två gamla olles brorsa (den ena har krypt), en sån här försvarets vintermössa som täcker allt utom ansiktet, två olika balaclavor. Och då har vi ännu inte kommit till de vanliga toppluvorna.

Och ingen av dessa mössor är inköpt för att vara lättvikt. Det råkade bara vara så att av dem var i väldigt fluffig och varm akryl.

Jag får f.ö. inte ha den där fleecekepsen med öronlappar heller längre:( Och min varma lätta mössa får jag inte ha till vardags längre.
 

Liknande trådar