Helt korrekt att varna för extremt lättpackarbeteende! Visst kan lättpackning vara harmlöst och (rätt hanterat) ett trevligt inslag i normalt friluftsliv. I vissa fall kan dock den där titansporken vara inkörsporten till ett allvarligt lättpackarmissbruk!
Se upp! för även om man inte ser mycket av denna grymma baksida ute i naturen, så blommar dessa avarter vilt på utsidan.se.
Tack och lov finns ett väldigt enkelt sätt att se om en vandrare är i farozonen för Lättpackianism, liksom de lika lömska sekterna "Lupofoberna", "Hillebanerna" och "Knivfronten" mfl.
Fråga bara dig själv (eller en vän du är orolig för) om din senaste friluftsvistelse.
Börjar personen i fråga prata om naturen längs vandringen (/paddlingen, skidspåret..), om utsikten, vädret och om vart nästa tur kanske kan tänkas gå är allt frid och fröjd, även om ryggsäcksremmarna är misstänkt korta och tandborsten ihålig.
Är svaret däremot något i stil med "Fantastiskt, jag kom under 5kg!", "Misslyckat, jag hade 2g salt med mig hem." eller "Jag mötte en barfotavandrare och kände mig så... tung!" så kan det vara dags att söka hjälp.
Svar i stil med "Juste, jag fick testa hur min nya eggvinkel på F1:an brer smör i riktig terräng.", "Vet du, vädret var visserligen fint nu, men mitt tält hade klarat orkanbyar!" eller "Jag höll mig i bilen, för det ryktades om en varg i grannlänet i fjol." är också varningstecken, men för andra utesekter.