Funderingar kring UL och prylfixering.

kanske inte men dom lätta grejerna är för det mesta dyrare då det finns en större efterfrågan på dom och alla har inte råd med värstinggrejer utan tar det dom har.

Här kan jag glädja dig och säga att förutom dunprylar så är lätta prylar ofta billigare! Martin Nordesjö gjorde en jämförelse mellan klassisk svensk fjällpackning och vanliga lättare prylar. Resultatet blev att det mycket lättare alternativet sparade mycket pengar. Det finns begagnade lätta prylar också.

Sedan kan jag tycka att begreppet "jaga gram" är missvisande. Det kan man ju göra för att det är kul, men jag lägger personligen sällan mycket pengar på att spara gram, det ska vara uppåt hekton. Resten är finlir.




Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
hejsan
underhållande tråd :)
och jag hoppas att ungtupparna inser att gammeltupparna inte avser att skrämma bort folk...
så ta det med en liten nypa salt och inse att bakom skämten ligger lite allvar och bakom allvaret ligger lite skämt.

NATURLIGTVIS är vi alla överens om att det finns extremister både åt lättpackning och åt tunga hållet.
det är ju de som testar gränserna som visar oss vanliga den, för oss, passande medelvägen.......

herrarna fjäderlätt har ju fått många av oss vanliga att börja se över vår packning-det tackar vi för.
go tur
vänligen nils
 
Jag tror att trådstartaren skulle må mycket bättre om han slutade reta sig på att andra människor inte gör som han gör.

Gå ut i skogen ett tag och försök att slappna av. Packa din fyrakilos stolsryggsäck, ta på dig dina tvåochetthalftkilos meindlpjäxor (de kan vara bra att ha om du behöver klubba ner en oxe på vägen), slå dig ner och ta fram ståltermosen och drick en kopp kaffe ur Höganäskruset du har dinglande runt halsen. Om du ser några lättpackare komma joggande förbi, flinande med lätta steg, bli inte förtretad. Tänk på att deras ryggsäckar är inget du kan chefa över.
 
Just onödigt långa remmar är en av grunderna i strapoholicbefrielsen, klarar man av att sätta saxen i onödigt långa remmar går man genom pärleporten in på lättvandrarfröjderna och passa er för det kan bli ett tvångsmässigt beteende framledes. Klipp bort, del för del!;)
Kort frisyr är nästa steg. Se till att du inte klipper bort något väsentligt!

go tur
 
Just onödigt långa remmar är en av grunderna i strapoholicbefrielsen, klarar man av att sätta saxen i onödigt långa remmar går man genom pärleporten in på lättvandrarfröjderna och passa er för det kan bli ett tvångsmässigt beteende framledes. Klipp bort, del för del!;)
Kort frisyr är nästa steg. Se till att du inte klipper bort något väsentligt!

go tur

Har du något exempel på ryggsäckar som har för långa remmar?

Den enda ryggsäcken jag anser har för långa remmar är en liten modell som jag springer med.. För annat bruk har jag aldrig stött på ryggsäckar med för långa remmar, men det kanske beror på att jag ofta fyller ryggsäcken lite väl mkt. Ibland trycker man ju även in någon jacka eller liknande på utsidan och då kan det behövas lite utrymme för det. Då har jag ändå "förbrukat" ca 15 ryggsäckar senaste 20 åren.

Att korta av remmarna hade tveklöst minskat ryggsäckarnas funktionalitet för min del..
 
Har du något exempel på ryggsäckar som har för långa remmar?

Den enda ryggsäcken jag anser har för långa remmar är en liten modell som jag springer med.. För annat bruk har jag aldrig stött på ryggsäckar med för långa remmar, men det kanske beror på att jag ofta fyller ryggsäcken lite väl mkt. Ibland trycker man ju även in någon jacka eller liknande på utsidan och då kan det behövas lite utrymme för det. Då har jag ändå "förbrukat" ca 15 ryggsäckar senaste 20 åren.

Att korta av remmarna hade tveklöst minskat ryggsäckarnas funktionalitet för min del..

norröna recon syncropack... Jag som inte anser mig tillhöra ULgruppen har kapat mina efter anvisningar. ;) Att jag gjorde det för att det vägde för mycket var dock inte skälet, vikten är en "piss i havet".
 
Har du något exempel på ryggsäckar som har för långa remmar?

Den enda ryggsäcken jag anser har för långa remmar är en liten modell som jag springer med.. För annat bruk har jag aldrig stött på ryggsäckar med för långa remmar, men det kanske beror på att jag ofta fyller ryggsäcken lite väl mkt. Ibland trycker man ju även in någon jacka eller liknande på utsidan och då kan det behövas lite utrymme för det. Då har jag ändå "förbrukat" ca 15 ryggsäckar senaste 20 åren.

Att korta av remmarna hade tveklöst minskat ryggsäckarnas funktionalitet för min del..

arcteryx nozone 75. toppremmen som är till för rep, tält osv är rätt lång. samma på nozone 55. förövrigt två kanon säckar
 
arcteryx nozone 75. toppremmen som är till för rep, tält osv är rätt lång. samma på nozone 55. förövrigt två kanon säckar

Kanonsäckar heter det.

Hela den här diskussionen har förts 800 gånger innan, till trådskaparen kan jag rekommendera sökverktyget.

Sen undrar jag mer vad som hände med herrarna fjäderlätt. Var har de tagit vägen? Avdelningen lättpackning har ju i princip dött.
 
norröna recon syncropack... Jag som inte anser mig tillhöra ULgruppen har kapat mina efter anvisningar. ;) Att jag gjorde det för att det vägde för mycket var dock inte skälet, vikten är en "piss i havet".

arcteryx nozone 75. toppremmen som är till för rep, tält osv är rätt lång. samma på nozone 55. förövrigt två kanon säckar

Ok, aldrig ägt ryggsäck från vare sig Arcteryx eller Norröna.. Arcteryx nozone 75 tittade jag dock på för några år sedan, verkar vara en riktigt bra säck..
 
Utefolket blir av nödvändighet (och med ökande erfarenhet) mer pragmatiker än ideologer.

De kläder min exakt lika stora tonårsdotter lade fram när hon skulle packa för sin fjälltur, vägde fyra kg mer än mina egna motsvarigheter, och då räknade vi inte in skor och ombyte.
Jag vägar lugnt hävda, att frånvaron av dessa fyra kilon ökar min njutning, frihetskänsla och i vissa fall säkerhet under vandringen, och faktiskt får mig att tänka mindre, inte mer, på "prylar".

Du har lärt av din erfarenhet vilka kläder och utrustning du behöver på en vandring, din dotter har just börjat skaffa sig egen erfarenhet. Första gången jag gjorde en långvandring på 12 dagar med min dotter hjälpte jag henna med tips på vad hon behövde ta med sig i klädväg, men överlät slutliga valet till henne själv för att inte rubba henne ur sin egen komfortzon. Redan på tåget hem började hon fundera på vad som var onödiga plagg och vad hon kunde reducera inför nästa nästa vandring;).
Erfarenhet kan inte köpas, den måste man själv bygga.
 

Liknande trådar