Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag

Hoppas du blir nöjd med säcken. Jag är en av dom få som inte tycker om Exos 58. Den var inte alls skön att bära.
Tack! Jag tror att Exos 48 skiljer sig en del från 58 och att den senare är på gränsen till att vara för stor för sitt eget bästa. Kanske sväljer den för mycket och kan inte hantera vikten, 15 kg verkar vara en gräns som många anser att man ska hålla sig under. Jag tycker det är ganska lite i relation till volymen . Exos 48 känns mer proportionerlig i det avseendet, men den är ännu för liten för mig.

Jag köpte en KEstrel 58 för några månader och är helnöjd. Den sitter riktigt bra. Den enda nackdel jag märkt är att mitt liggunderlag (självupplåsbart) som sitter på utsidan av ryggsäcken gör så att det medföljda regnskyddet inte går runt väskan, men då är ju mitt ganska stort (inget lågvikts alternativ utan ett billigare alternativ).

Min erfarenheten av regnskydd är inget vidare. Hade en Fjällräven Kajka tidigare där det medföljande inte höll tätt vid lättare ihållande regn. Fläckvis hade vatten trängt igenom och börjat blöta ner ryggsäcken. Dessutom täcker det aldrig hela ryggsäcken runt om.
Förhoppning är att slippa det med Exped Lightning. Använder en plastpåse modell större inuti istället. Den i kombination med materialet ryggsäcken är gjord i borde rent teoretiskt räcka, men har än så länge inte råkat ut för kraftigt regn på någon tur med den. Det regn den har fått utstå har inte trängt igenom överhuvudtaget.

Fläckvis hade vatten trängt igenom och börjat blöta ner ryggsäcken. Dessutom täcker det aldrig hela ryggsäcken runt om. Förhoppning är att slippa det med Exped Lightning. Använder en plastpåse modell större inuti istället.

^ Jag gör på samma sätt.

Bifogar en bild på Exped lightning 45 från premiärturen med den till Reivo nu i påsk. Jag rymde utan problem hela min vinterpackning med mat för fyra dagar och dunsovsäck ner till -9. En uppblåsbar Expedmadrass inuti, plus ett vanligt liggunderlag utanpå. För kallare väder än så, eller med en hel veckas mat eller mer kan det möjligen bli för trångt. Sommartid blir det förstås en smal sak!

Bilagor

• DSC_2382.jpg
    DSC_2382.jpg
    54.8 KB · Visningar: 1,383
Efter mycket övervägande valde jag att köpa en Exped Lightning 60 (den senaste versionen) framför Osprey Exos 58. Det var framför allt expedens förmåga att hantera lite större laster som avgjorde. Jag är inte någon verklig lättpackare och flera användare tycker att den hanterar lastöverföringen till höftbältet bra. Dessutom hittade jag den någorlunda billigt.

Jag är dock något fundersam till rullstängningen och avsaknaden av dragkedjor för att komma in i säcken på fler sätt än just uppifrån. Även i den nya versionen av Exos verkar huvudfacket endast vara åtkomligt från toppen.

Jag beställde ryggsäcken tillsammans med ett z-lite sol och väntar på leverans efter påsk. Jag återkommer med erfarenheter och hoppas kunna svara om någon har frågor när jag har testat den.

jag råkar ha både exos 58 och lightning 60 (fråga inte varför...) och kan säga följande om dom:

lightning säcken är en minimalistisk säck där man har lagt krutet på ett rejält höftbälte plus dyneema i tyget vilket betyder att den är slitstarkare än exos, som har mer detaljer.

bär man bättre med lightning? inte helt lätt att svara på, exos har klenare höftbälte men har en ram som går runt säcken, denna ram stabiliserar säcken på ett annat sätt än lightning som egentligen bara har en aluskena som stabilisator. det gäller alltså att packa lightning rätt.

exos säcken har enormt mycket mer detaljer till bekostnad av tyget bland annat, för mig är det lite på gränsen, men överlag är alla detaljer mer eller mindre genomtänkta.

men, och detta är ett stort men: om lightning säcken blir blöt så är inte tyget lika spänt längre och då blir den lätt lite "hängig"- det stora problemet är att den horisontella skenan ovanför aluskenan kan släppa, det gjorde den för mig, och då kommer aluskenan att släppa greppet och säcken faller ihop, särskilt om man spänner med toppstramaren. Det inträffade för mig när den var blöt och således var inte tyget lika spänt. jag skickade den till exped som klistrade tilbaka staven igen, vi får se om den håller. förutom det tycker jag säcken är rätt bra, men det gäller att packa rätt samt att den ska vara relativt välfylld.

hoppas detta hjälper ngt.

...

men, och detta är ett stort men: om lightning säcken blir blöt så är inte tyget lika spänt längre och då blir den lätt lite "hängig"- det stora problemet är att den horisontella skenan ovanför aluskenan kan släppa, det gjorde den för mig, och då kommer aluskenan att släppa greppet och säcken faller ihop, särskilt om man spänner med toppstramaren. Det inträffade för mig när den var blöt och således var inte tyget lika spänt. jag skickade den till exped som klistrade tilbaka staven igen, vi får se om den håller. förutom det tycker jag säcken är rätt bra, men det gäller att packa rätt samt att den ska vara relativt välfylld.

hoppas detta hjälper ngt.

Det var ju inte så roligt att höra, men tack för informationen. Exos satt dessvärre inte skönt på mig när jag provade medans Lightning sitter perfekt. Jag använder regnskydd utanpå säcken och är bekväm med det. Hoppas att det minskar risken för att säcken säckar ihop :)

Tråkigt med haveri. Känner du till ifall någon annan varit med om liknande? Jag har försökt hitta kritiska recensioner innan köp och inte stött på samma fel som du råkat ut för. Man vill ju kunna lita på sin utrustning. Har du den senaste versionen med banden genom sidofacken?

Annars känner (kände) jag mig väldigt nöjd och tycker faktiskt att säcken går relativt bra att komprimera med de tunna kompressionsbanden. Jag gillar även stängningen och tycker att fickan i toppen fungerar bättre än förväntat. Sedan tycker jag att ryggsäcken verkar slitstark och inte lika ömtålig som exos. Trist om det inte är så då jag har beslutat mig för att behålla den...

Tråkigt med haveri. Känner du till ifall någon annan varit med om liknande?

Jag märkte också att aluskenan hade hoppat ur på morgonen när jag skulle packa säcken efter en natt ute. Tyget hade svällt en smula. Någon limning där finns dock inte på min säck. Upplever man detta som problematiskt så kan man förstås sätta en nit, rem eller liknande rätt genom aluskenan och nylonfickan som den sitter i, så att den blir fixerad på plats. Detta är dock hur som helst inget som kan inträffa under färd.

Jag märkte också att aluskenan hade hoppat ur på morgonen när jag skulle packa säcken efter en natt ute. Tyget hade svällt en smula. Någon limning där finns dock inte på min säck. Upplever man detta som problematiskt så kan man förstås sätta en nit, rem eller liknande rätt genom aluskenan och nylonfickan som den sitter i, så att den blir fixerad på plats. Detta är dock hur som helst inget som kan inträffa under färd.
Jag är inte heller helt säker på vilken limning som menas. Enligt exped, så kan man ju faktiskt ta ut skenan och justera den för bättre passform. Jag hoppas inte det ska bli något problem.

Det var ju inte så roligt att höra, men tack för informationen. Exos satt dessvärre inte skönt på mig när jag provade medans Lightning sitter perfekt. Jag använder regnskydd utanpå säcken och är bekväm med det. Hoppas att det minskar risken för att säcken säckar ihop :)

Tråkigt med haveri. Känner du till ifall någon annan varit med om liknande? Jag har försökt hitta kritiska recensioner innan köp och inte stött på samma fel som du råkat ut för. Man vill ju kunna lita på sin utrustning. Har du den senaste versionen med banden genom sidofacken?

Annars känner (kände) jag mig väldigt nöjd och tycker faktiskt att säcken går relativt bra att komprimera med de tunna kompressionsbanden. Jag gillar även stängningen och tycker att fickan i toppen fungerar bättre än förväntat. Sedan tycker jag att ryggsäcken verkar slitstark och inte lika ömtålig som exos. Trist om det inte är så då jag har beslutat mig för att behålla den...

alltså, jag tycker på det hela att säcken är bra, det är den enda säcken i denna viktklass som har ett rejält höftbälte och den har dyneema i vilket gör den mycket mer hållbar än exos. problemet med skenan är dock ett minus, jag tror inte att min var limmad och jag tror inte det är ngn skillnad mellan version ett och två. överhuvudtaget verkar det inte vara ngn speciell skillnad mellan version ett och två.
mitt enda råd är att vara försiktig när du spänner den översta remmen eftersom den potentiellt kan få aluskenan att ploppa ut om du tar i för hårt. när jag skrev om detta till exped sa dom att dom aldrig hört talas om detta men dom limmade dit den och testade den mot 30 kg vilket borde funka.

kolla hur den verkar, sitter alu skenan tight borde det inte vara ngt problem.

alu skenan hoppade för mig också när det var vått och det var när jag var ute i bushen.

^ Jag gör på samma sätt.

Bifogar en bild på Exped lightning 45 från premiärturen med den till Reivo nu i påsk. Jag rymde utan problem hela min vinterpackning med mat för fyra dagar och dunsovsäck ner till -9. En uppblåsbar Expedmadrass inuti, plus ett vanligt liggunderlag utanpå. För kallare väder än så, eller med en hel veckas mat eller mer kan det möjligen bli för trångt. Sommartid blir det förstås en smal sak!

Den spaden är grym. Jag hittade en sådan när jag röjde en ledning vid rebackudden för några år sedan. Jag brukar ha den när jag hugger timmer på vintern. Tyvärr verkar det som att den inte tillverkas längre.

alu skenan hoppade för mig också när det var vått och det var när jag var ute i bushen.

Aha ok! Då får jag förstås ta tillbaks mitt påstående. Nå, det verkar gå lösa iallafall.

Den spaden är grym. Jag hittade en sådan när jag röjde en ledning vid rebackudden för några år sedan. Jag brukar ha den när jag hugger timmer på vintern. Tyvärr verkar det som att den inte tillverkas längre.

Ja! Fiskars bilspade. Köpte den för en evighet sen. Kostade en spottstyver.

...

Aha ok! Då får jag förstås ta tillbaks mitt påstående. Nå, det verkar gå lösa iallafall.

...

Som tur är har jag aldrig råkat ut för det här och vi får hoppas att det inte är allt för vanligt ändå. Att vara på färd eller ute ute bushen kan ju i det här fallet tolkas på olika sätt. Hoppade skenan ur för någon av er medan ni bar säcken eller skedde det vid t ex åtspänning av den översta remmen som nämnts?
Om det är det senare räcker det förhoppningsvis med att bara peta tillbaka skenan och vara lite försiktigare resten av vandringen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jotho Funderingar kring UL och prylfixering. Utrustning allmänt 291
Olyckan Jörnkängan M96 - Sulor och allmänna funderingar Utrustning allmänt 2
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
100826 Mtb kring Fjällfotasjön!! Utrustning allmänt 2
XmadiceX Hemförsäkring kring prylar? Utrustning allmänt 8
GenomsnittligSarekLängtare Bra ryggsäck för små sarekturer? Utrustning allmänt 11
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg