Funderingar kring UL och prylfixering.

vem påstår att lättpackare INTE bryr sig om volymen?
Tror att det är du som är enkelspårig som har denna uppfattning.

Med vad du anger så definierar jag dig som en lättpackare, så varför tycker du inte om dig själv? ;)

Oavsett ditt skämt har ingen hittils visat avsky eller uttalat sig att den ej "tycker om" den eller den. Varför vill du förminska debatten till det?
 
vem påstår att lättpackare INTE bryr sig om volymen?
Tror att det är du som är enkelspårig som har denna uppfattning.

Med vad du anger så definierar jag dig som en lättpackare, så varför tycker du inte om dig själv? ;)

Jag är en lättpackare och bryr mig inte (så mycket) om volymen, bara grejerna går ner i säcken.
Dvs jag har hyfsat stor max 60l säck, och quilten får ta plats för jag vill inte komprimera den mer än nödvändigt. Om säcken ser stor ut så blir kanske folk mer imponerade av hur snabbt/enkelt/graciöst (yeah right) jag vandrar med en stor och antaget tung rygga. :)

Sen har jag en annan aspekt med lättpackningen, i somras gick jag med bara mesh skor och kunde skippa de klumpiga kängorna. Gången blev mer naturlig och visst jag fick använda vaderna lite mer, men det kompenserades av att jag gick naturligt och det kändes också som att skaderisken minskade. Sen kanske det iof blev mer tittande precis framför där jag gick, för vassa stenar osv ville jag inte bara traska på, för då kunde fötterna bli klämda osv.
(inlägget ovan nånstans om mockasiner handlade om detta men hittar inte citat just nu).

Det här med "sekten" lättpackare, tungpackare osv, det är väl iof så att man är medlem i nån av dem, men jag är stolt medlem av DIY/GDS sekten, den är ju kalas och man sparar dessutom in pengar iom att man inte köper något varumärke.

Jag tycker vi tar våra åsikter och träffas uppe vid smailja-träffen, så får vi reda ut dem över en lägereld istället för här i soffan/bussen/kontoret :)
 
vem påstår att lättpackare INTE bryr sig om volymen?
Tror att det är du som är enkelspårig som har denna uppfattning.

Med vad du anger så definierar jag dig som en lättpackare, så varför tycker du inte om dig själv? ;)

Halaj!

Jag har fått den uppfattningen, eftersom lättpackare aldrig diskuterar nåt annat än vikt.

Jag har varit där, men vänt tillbaka. Eller rättare sagt utvidgat frågan. Bonus:
http://www.youtube.com/watch?v=Um-6mGZxqo8

ex: köpte klymit inertia X. men den funkade inte för mig som har sömnproblem. Spelar ingen roll hur trött jag är, jag kan inte bara somna sådär, som vissa kan. Måste ha bättre sovkomfort. Som väger mer. Osv.


//T
 
Jag kan tycka att komforten när du sover är lika viktigt som att bära så lätt som möjligt! Med bra sömn blir man starkare och orkar mer under dagen!

Men allt är personligt! Vissa kan sova som en bebis på en stentrappa!
 
mmm vad leder denna "aha-upplevelsen" till i förlängningen? Utbyte av prylar till ett lättare dito som man egentligen inte behöver?

Nej, det leder i förlängningen till en lättare packning och mer njutbar utevistelse.

Från min första fjällvandring minns jag bara hur irriterad jag var på att de andra var så långsamma med att slå läger, för jag ville sova efter den slitsamma vandringen. Löftet om rasterna var det som fick mig att bita ihop och traska vidare.

Att bära 50% av sin kroppsvikt är ingen njutning. Idag bär jag 20-25% av min kroppsvikt (och då menar jag inte att jag gåt tupp i vikt:). Numera är packningen inget som jag "tyvärr måste släpa på för att kunna vara ute".

Jag förstår inte riktigt hur ett byte från en mössa till en annan skulle kunna vara något som jag "egentligen inte behöver"? 80% av mitt lättpackande har handlat om att välja den lättaste av de grejer jag redan hade.
 
Nej, det leder i förlängningen till en lättare packning och mer njutbar utevistelse.
Naturligtvis för alla. Men det sker ett mellansteg i att sondera webbutiker och forum i sin jakt efter gram. Den prylhetsen tog trådskaparen initialt upp i frågeställningen.
Att bära 50% av sin kroppsvikt är ingen njutning. Idag bär jag 20-25% av min kroppsvikt (och då menar jag inte att jag gåt tupp i vikt:). Numera är packningen inget som jag "tyvärr måste släpa på för att kunna vara ute".
Bra initiativ att lyfta in relationen mellan ryggsäck och personens egenvikt igen! Det är nog på detta plan jag kan komma överens och ha förståelse. Det är ju detta och endast detta förhållande som är intressant.
Jag förstår inte riktigt hur ett byte från en mössa till en annan skulle kunna vara något som jag "egentligen inte behöver"? 80% av mitt lättpackande har handlat om att välja den lättaste av de grejer jag redan hade.
Om mössan inte har mer än ett hål så är ett byte ej nödvändigt oavsett om det handlar om något irrelevant som färg eller några få gram i minskning. En sovsäck däremot kan göra större skillnad...
 
Nej, det leder i förlängningen till en lättare packning och mer njutbar utevistelse.

Från min första fjällvandring minns jag bara hur irriterad jag var på att de andra var så långsamma med att slå läger, för jag ville sova efter den slitsamma vandringen. Löftet om rasterna var det som fick mig att bita ihop och traska vidare.

Att bära 50% av sin kroppsvikt är ingen njutning. Idag bär jag 20-25% av min kroppsvikt (och då menar jag inte att jag gåt tupp i vikt:). Numera är packningen inget som jag "tyvärr måste släpa på för att kunna vara ute".

Jag förstår inte riktigt hur ett byte från en mössa till en annan skulle kunna vara något som jag "egentligen inte behöver"? 80% av mitt lättpackande har handlat om att välja den lättaste av de grejer jag redan hade.

Mössor, ja. Det finns nog de som finner mig heterodox i att jag använder två; dvs. jag vill inte ha luva i söderns stekande sol eller skärmmössa i snöoväder.

Man brukar räkna med 30% av kroppsvikten som godtagbart, med tanke på senfästen, leder, etc.
Men då räknar man väl med normal kroppsammansättning. 15 kg:s övervikt ger knappast utrymme för 5 kg till på ryggen.

Min packning väger på ryggen som mest 15 kg (hoppas jag!) med tom vattenflaska. Som mest är det en liter i flaskan, i fjällen behövs vatten egentligen bara på höga övergångar. Säg alltså 16 kg. Kläderna på kroppen väger c:a 2 kg, varav skorna, c:a 900 gram, är en tung post. Stavarna väger 500 gram, men frågan är om man bär dem - i brant terräng snarast sparar de energi och slitage. Vilken inverkan kläderna har vet jag inte, men jag tror inte skorna precis sliter på knäna och hälsenefästena. Så det blir 18,5 kg och jag väger 67 kg;
det blir faktiskt nära 28%. Speciellt i Alperna, där inte packningen krymper hela tiden, är det en avsevärd börda. På kontinenten är de vanligaste kommentarerna att jag har en väldigt stor packning och väldigt klena skor!
 
Det känns som om många "tungpacksanhängare", medvetet eller omedvetet, missar en liten detalj som "ultralättsanhängarna" försöker få fram och det är det att om jag har två likvärdiga produkter (redan inhandlade, alltså inget nyköp...) och den enda skillnaden är vikten då finns det ju ingen anledning att välja den tyngre.
Eftersom de redan är inhandlade så blir det ingen merbelastning på miljön, utan egentligen bara sunt förnuft.
Att titta på även vikt och volym när man behöver köpa nytt är ju oxå bara sunt förnuft.
Det är när man börjar titta på nya saker att köpa, när man redan har fullt funktionsdugliga men marginellt tyngre, som det finns något att diskutera.
Är det försvarbart att lägga de pengarna och förbruka de resurserna på att köpa nytt?
Hatten av för de som lyckas minimera vikten med befintliga ägodelar.

Såsom jag tolkat TS så anser han oxå att man bör sortera bort den utrustning som inte behövs. det han vänder sig mot är, den något svårdefinierbara nivån, när det går över gränsen. Problemet med detta, och som blivit väldigt tydligt i debatten i forumet, är att vi alla har olika åsikter om var gränsen går. Många anser att det inte är något konstigt med att kapa tanborstar eller halvera en disktrasa för att ha något att torka sig med efter doppet i fjällbäcken, medan andra gärna tar med sig en stor handduk eller det lite tjockare uppblåsbara liggunderlaget.
 
Men det sker ett mellansteg i att sondera webbutiker och forum i sin jakt efter gram.

Inte för mig. Jag har i princip inte köpt nånting som är uttalat "ultralätt". Jag har köpt alla mina grejer på Rusta, Jula, Biltema och Jysk. Nån grej blev det nog på ICA Maxi också.

Undantaget är väl dunsäcken som jag slog till med efter flera års funderingar. Och det var bara tack vare att jag via kontakter kunde få den med rejäl rabatt.

Edit: Måste erkänna att skorna köpte jag faktiskt på Intersport. Men annars har jag alltså inte ens handlat i renodlade friluftsbutiker.

Om mössan inte har mer än ett hål så är ett byte ej nödvändigt oavsett om det handlar om något irrelevant som färg eller några få gram i minskning.

Du har med andra ord ingen koll alls. Jag lättade min packning flera kilo på just såna smågrejer. Det fascinerande vad att min varmaste toppluva också visade sig vara den lättaste. Så på sommaren har jag faktiskt en tyngre mössa än höst/vår.

Visst, dunsäcken gav mig ett kilo till, men det var ändå bara ett kilo. Att hitta lättare kläder (som ändå var minst lika varma) gav flera kilo.


Jag brukar väldigt ofta säga att vår hjärna är duktig på att lura oss själva. Genom att objektivisera sakerna kan vi lättare fatta rationella beslut. Att faktiskt väga sakerna och jämföra är ett bra sätt att objektivisera sin packning.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar