Funderingar kring UL och prylfixering.

Olika störningar

Har inte orkat läsa allt här, men tycker det är som med alla dieter. Finns fanatiker som rackar ner på allt "normaltungt" som om man är dum i huvudet om man har en rygga som väger 3 kg t.ex. Ätsörningar, diétfanatiker, träningsnarkomaner och UL-extremister är lite av samma kategori. Vikt är ju relativt, likaså den egna fysiska formen. Man skälv får känna hur man parera mellan egna önskemål, kvalité, hållbarhet och pris. Sedan kanske man redan har en ryggsäck och tält och kan ju inte byta allt bara för att någon "fjäderlättere" rackar ned på din utrustning.
Sedan är det en annan sak att ha en strävan åt lättare håll och minska mängden onödiga saker att ta med.
När t.ex. Golite börjar komma med ryggsäckar som volymmässigt är uppe i 70 eller 90 liter, så förutsätter det ju en viss packvolym och packningen består ju inte av luft, så viss vikt går ju inte undvika och då måste man ställa krav på bärsystemet och inte ha klena mjuka avbärarbälte. Att då banta ner vikten för mycket på själva säcken är inte så förtroende ingivande, om det går ut över stabiliteten. Det är trotts allt inte bara fötter, knän och höfter som får slita, utan även rygg och axlar.
Bärergonomi är ju också viktigt och många av dagens så kallade anatomiska säckar bygger på tok för mycket bakåt, då man som säljargument kallar dessa för klättersäckar (säljande. Hur många klättrar med sin säck?) och har tagit bort sidofickor för att slimma säcken. Det som händer är att säcken, istället för att fördela vikten framåt, nära kroppen får en tyngdpunkt som hamnar längre ut från kroppen bakåt och då kan samma totalvikt upplevas totalt olika efter en dags vandring.
//Ubbe
 
Har inte orkat läsa allt här, men tycker det är som med alla dieter. Finns fanatiker som rackar ner på allt "normaltungt" som om man är dum i huvudet om man har en rygga som väger 3 kg t.ex. Ätsörningar, diétfanatiker, träningsnarkomaner och UL-extremister är lite av samma kategori.
//Ubbe

bra början, idiotförklara ett helt gäng för att dom idiotförklarar andra halvan?

Annars håller jag med dig i sak, det finns en massa anledningar att bära olika tungt.. Dock har en högre vikt aldrig ett självändamål vid vandring, det har mindre vikt däremot. Personligen så är jag nog någonstans "MT" medeltung, jag har noga viktat och tagit beslut om att behålla, ersätta eller utesluta.. Sedan är det så här med forum, om vi alla hela tiden skulle tycka samma så fanns det väl ingen anledning att skriva på forum, då kunde tex. utsidan bestå av en hög med "hur göra" listor som kunde stå oemotsagda med den enda sanningen som alla är överens om.. Nu är tack och lov världen inte sådan, sedan är tonen på utsidan sällan sådan att någon blir idiotförklarade för sina åsikter, motsagd, ja.. men sällan idiotförklarad.
 
Antar utmamingen..

Vi har haft trådar där vi tar fram den mest optimala UL(lätt) utrustningen, den UT (tung) och UB(billig)..

En spännande utmaning borde vara att visa på att lätt inte är dyrt.. Så, hur lätt och billig kan en utrustning vara som klarar 1 vecka på sommarfjället ex. mat och vatten utan att på något sätt sätta säkerheten ur spel?

regler:
-Nytt
-Säkert
-Klara 1 vecka sommarfjäll för en medelavancerad vandrare

Intressant att se var vi hamnar?

Ska pröva att finna ut av det.
Bara lite regler först..
Ska det ingå mat och vatten i packningen också? Är det bara nyinköpta saker som gäller, eller kan det vara nya, egentillverkade saker?
Om mat ska vara inräknat, får det vara torkat hemma eller bara inköpt färdig mat?
Det enklaste är väl att ta bara en baspackning, dvs utelämna kostnader för mat och bränsle, men räkna in en ca-vikt i beräkningen. Komsumtionsvarorna ingår ju och måste köpas nya till var tur oavsett vilken tanke man har angående vikt på packningen..
 
Ska pröva att finna ut av det.
Bara lite regler först..
Ska det ingå mat och vatten i packningen också? Är det bara nyinköpta saker som gäller, eller kan det vara nya, egentillverkade saker?
Om mat ska vara inräknat, får det vara torkat hemma eller bara inköpt färdig mat?
Det enklaste är väl att ta bara en baspackning, dvs utelämna kostnader för mat och bränsle, men räkna in en ca-vikt i beräkningen. Komsumtionsvarorna ingår ju och måste köpas nya till var tur oavsett vilken tanke man har angående vikt på packningen..

Jag tycker att vi lämnar mat och vatten utanför ekvationen. jag tycker också att vi kör nya grejer för att göra det rättvist, tanken är att få en bild av ifall det är dyrare med lätt än tungt, jag tror nämligen att det är en faktoid. Dessutom ska det gå att köpa i Sverige. Kanske inte optimala förhållanden men rättvisa?
 
Då börjar jag med vattenflaskan...

En 50 cl MER-flaska i PET har ett pantvärde på 1:- och väger 27 gram.
En 1,5 liters PET-flaska väger 39 gram och har ett pantvärde på 2 :-.
 
Kompass lär alla behöva en Silva 15 TDLC kostar för närvarande ca 450:- väger ca 78 g, min Silva 26, 33 g och gratis med en tidningsprenumeration, pris i boden ca 195:-. Båda är syftkompasser och spegeln är nästan lika stor.
go tur
 
en till, ryggsäckar:

Fjällräven - Abisko 75 2,5 kg och 2500:-
Osprey - Farpoint 70 1kg och 1800:-

återigen, lätt är billigare utan att vara sämre..
 
Men myten rejält är bäst lär bli svårast att rå på. Där funkar inte normal logik. Tro ersätter vetande ungefär som med andra trossatser.
 
Bära eller inte bära, kan det vara frågan ? Jo, en del bär nog "ihjäl sig", en & annan har nog ångrat att de "prutat" på vissa saker. Några saker gör det lättare, förutom att prylarna väger mindre, och det är erfarenhet, kunskap, tillgång på goda råd & gärna en hyfsad plånbok. En del utrustning som är lättare men ändå bättre, brukar kosta lite mer i inköp, t ex en bra dunsovsäck. Ingen vill väl frysa, bli blöt eller "svälta" bara för att bevisa något eller ? Å andra sidan kanske en del vill "imponera" med att tala om hur stor & tung packning de burit, ett slags friluftslivets variant på "ormtjusaren på Kiviks marknad" (ur Bombi Bitt & jag, av Fritiof Nilsson Piraten). Den mest praktiska sanningen ligger förmodligen någonstans mitt emellan dessa båda "ytterligheter", eller som min fanjunkare högtidligen uttryckte det; "var & en skall bära sin egen börda, Gud hjälpe den som inte orkar bära". Sensmoralen av det var att, stoppa inte ner en massa onödigt i ryggsäcken, tänk till ! Detta var nu innan "apparnas" tid, så idag kanske det är enklare (lättare) ? Ha det bra, så kanske vi ses ute i skogen !
 

Liknande trådar