Har inte orkat läsa allt här, men tycker det är som med alla dieter. Finns fanatiker som rackar ner på allt "normaltungt" som om man är dum i huvudet om man har en rygga som väger 3 kg t.ex. Ätsörningar, diétfanatiker, träningsnarkomaner och UL-extremister är lite av samma kategori. Vikt är ju relativt, likaså den egna fysiska formen. Man skälv får känna hur man parera mellan egna önskemål, kvalité, hållbarhet och pris. Sedan kanske man redan har en ryggsäck och tält och kan ju inte byta allt bara för att någon "fjäderlättere" rackar ned på din utrustning.
//Ubbe
Du kanske för trovärdighetens skull vill namnge en enda sådan "fanatiker" eller "extremist" som just "rackat ned" på dig eller din packning. Min erfarenhet är att dessa, vad man än kallar dem, gärna delar med sig av sina erfarenheter men inte är intresserade av att döma någon.
"Fjäderlättare" - är det Jörgen Johansson och Martin Nordesjö (fjaderlatt.se) du menar?
Vad som verkligen finns att döma är naturligtvis alla dessa packråd och listor som florerar, bl a i en skrift från STF som jag läste inför min första (delvis) svenska fjälltur. Där står t ex att man bör ha med sig en träningsoverall att ha på stugan eller lägret och en novis kan ju lätt missa att den då också kan användas på själva vandringen - vilket sparar in en del klumpiga kläder. Vi har ju också det återkommande talet om "vriststöd" för att motivera klumpiga höga kängor. Om jag, som raskt närmar mig 70, och har dålig balans alltsen barndomen, klarar mig med låga skor bör nästan vem som helst göra det.
(Jag har själv ingen packlista på min site, bara en resonerande genomgång av mina val och erfarenheter.)
Sen, vad betyder "normal" i det här fallet? Hur definierar du det och hur vet du/man vad som är just "normalt". Jag är frestad att säga att jag med 15 kgs startvikt för 10 dagar i fjällen packar normalt, eftersom jag har dubbelväggigt tält med golv och rymlig absid och ryggsäck med riktigt avbärarbälte, alltså egentligen ingen enda UL-pryl. (Jag riktigt vältrar mig i lyx eftersom jag har kamera och byter kläder närmast kroppen till natten.)
Det kanske inte är så vanligt med 15 kg? Får några år sedan hävdade Utemagasinet i ett ryggsäckstest att 20 kg är det "normala" för - en veckotur!
Men jag, som är 175 cm lång och väger 67-68 kg
är enligt tillgängliga tabeller normalviktig. Ändå tror jag inte ett BMI på 22 är speciellt vanligt bland 69-åringar.
BeginPS: På kontinenten har jag 15 kg med mat för 8 dagar, gas för 2 veckor och kartor för 3.
Det är två saker som väcker förundran. Den ena är min stora packning. Den andra är mina alldeles för lätta skor. Och faktiskt har det hänt att en gång att man sagt åt mig att skicka hem mitt tält, för det finns ju stugor. Är stugvandrare UL-extremister eller dito fanatiker?
Gilian Price skriver i någon av sina böcker att 10 kg är absolut maximum för en flerdagarstur ...
EndPS