Duktigt att få plats med en veckas mat, kök, sovsäck och tält i en 34L säck. Tillkommer ju också ombyte och regnkläder.
Själv använder jag dubbla packvolymen för en vecka. Har då med kamera och fiske också. Och några trevliga böcker.
...tarpexemplet är ett bra exempel på UL tycker jag. Enl uppgift en äldre dam i USA som gick någon längre trail utrustad så. Dock tennisskor och inget kreditkort.
Min poäng är att det alltid går att göra något lättare eller mer primitivt. En fyllig kravspecifikation dvs vad man tänker sig göra, när och var är enligt mig lämpligare än fixa gränser för vikt. Sen får man hitta sin egen stil tror jag.
Själv skulle jag gärna testa en helg med kasse och duschdraperi ...
//J
Emma Gatewood gick Appalacian Trail 1955 med bara en duffelbag med en armefilt, ett plastskynke och ett paraply samt andra saker mycket lättare än andra vandrare använde på den tiden (fritt översatt och förkortat från wikipedia på sökord ultralight backpacking)
Gillar skarpt min tarpponcho som tillsammans med byxholkar är mitt regnskygg och boende på de flesta av mina turer. En blåsig kväll på fjället krävs det dock lite planläggning och letande efter en bra lägerplats då det inte är ett helt stormsäkert alternativ, alltså krävs god kunskap. Använder alltid den på soloturer med hunden i skogen, även vintertid och ibland även på fjällturer, den ger en makalös frihets och friluftskänsla som är mer värd än den lätta vikten för mig.
Det gläder mig om fler upptäcker charmen i det enkla.
Angående ryggsäcken är ju dels lätta ting ofta mindre skrymmande, dessutom är som sagt inte packfickornas volym inräknad i Ospreys säckar, så jag skulle tro att den verkliga volymem ligger på runt 40 liter.