Funderingar kring UL och prylfixering.

Min fjällpackning vägde ca 22kg förra sommaren vilket jag tyckte var helt ok. Självklart skulle jag vilja köpa en dunsäck på 700gram, ett litet enmanstält på 1,6kg, ett litet smidigt gaskök men det finns en anledning till att jag släpar på en sovsäck på 1,7kg, ett tvåmanstält på 2,6kg och ett 40 år gammalt trangia. Jag tar vad jag har och har ärvt för jag har inte råd att slänga en förmögenhet på titanbestick, hilleberg tält och fina tex mex kläder.

Nästa gång du ser någon med gammal, sliten och tung utrustning kanske det beror på att hen inte har råd med något bättre och det är inget att glädjas åt!

/Magnus (19 år och student)

Det viktigaste är att man kommer ut och har en bra upplevelse.
Sedan är ju inte alltid det dyraste varken lättast eller bäst.
Skumcell liggunderlag är ju till exempel billigare och lättare än de fancy uppblåsbara, tar dock lite större plats i packningen. Bestick av bra kvalitet i plast, tex spork är både billigare och mycket lättare än de i titan. Tyvärr fonns det många i dålig kvalitet också.
Det går också tillverka en del egna prylar om man är lite händig.
Tänk till nästa gång du behöver byta ut en pryl, det finns lätta, väldigt billiga prylar att använda istället för det allra nyaste och mest fancy.
 
Var och en blir salig på sitt sätt?

Jag förstår tanken med att banta onödig utrustning för att få en trevligare tur. Men i ärlighetens namn, ballar det inte ur lite ibland? När man referar till en bit laminerat papper som "tungt", klipper bort remmar från ryggsäcken, väger utrustningen i detalj för detalj för att ta reda på vart man kan spara in på några gram. Det är i sådana fall inte packningen som är tung, det är du som är klen. Träna ordentlig en månad eller två istället så blir turen betydligt trevligare och de sömnlösa nätterna över hur packningen ska bantas betydligt färre. Måste man väga sina skosnören och byta till en lättare varjant så kanske man helt enkelt bör stanna hemma tills man orkar bära med sig ett par vanliga "tunga" skosnören. Jag är medveten om att det må låta en smula hånfullt, men jag menar inte att göra mig lustig över konceptet som sådant. Jag tycker det är mycket klokt att skala ner utrustning så gott det går. Skulle dock aldrig komma på tanken att väga något. Jag "provgår" några mil med min packning och hitills har jag inte dött av utmattning trots 25-30 kg på ryggen. Jag tror att många skulle må bättre av att inte förhålla sig till det hela så tvångsmässigt helt enkelt. Eller det kanske är det som är sporten? En annan aspekt är hur motbjudande prylfixerat all form av friluftsliv har blivit. Jakt, fiske, vandring osv. Förr handlade det om naturupplevelser och minnen för livet. Nu handlar det snarare om titanklockor och teleskåpvanringsstavar för 3000 kr paret, får jag intrycket av ibland.
Jag hoppas jag inte trampar någon på tårna nu men detta är bara en reflektion från min sida och jag må vara helt ute och cyklar (vilket jag är alldeles för ofta).

Jag tror det handlar mycket om intresse, om du är ointresserad av att få ner vikten på packningen är det få människor som lider av att du bär 30 kg på ryggen, men för mig ger det en bättre upplevelse att bara bära 15 kg samma väg, jag kan se hela landskapet runt mig, inte bara titta på de närmaste stegen, jag går gärna och tittar på saker utanför stigen, kan titta mig runt lite under lunchrast och slå läger 2-3 timmar tidigare och ändå hinna samma sträcka.
Jag kan också om det bara är någorlunda bra terräng gå 4-5 mil på en dag om jag vill ta mig ut ordentligt. Det är också skönt att veta om att man har reserver att gå på i en nödsituation.

När det gäller prylar så har det blivit en hobby för mig att finna eller tillverka grejer med låg vikt och bra funktion, och sedan få använda dem. Intresserar det inte dig behöver du inte anstränga dig alls.
Jag skulle aldrig betala tusentals eller miljontals kronor för ett frimärke, men har respekt för att det finns människor som finner glädje i att samla frimärken, likadant för mig, jag har det som en hobby, kanske inte logiskt eller väldigt produktivt att få ned vikten på en packning från 12 till 11,8 kg, men jag gläder mig åt det.
Däremot att få ned vikten från 30 till 15 eller 20 kg ger stor skillnad i belastning på leder och slitage på kroppen och skaderisk, kanske något som är lätt att raljera över när man är 20-30 år, men man vill ju gärna kunna forsätta gå ut på tur när man är 50-70 år och kanske ännu längre.

Det finns säkert många som vill flasha med dyr utrustning också, men det finns ju prylbögar med fullvikts utrustning också, titta bara på många jägare. I alla sporter och friluftsaktiviteter finns ju prylbögar som bara visa att de har ett fett bankkonto, men gå bara tillräckligt långt ut på fjället så slipper du garanterat att se dem, de färdas bara där det finns någorlunda många människor som kan se dem.
 
förstår poängen och håller med men det blir lite missvisande när man jämför exempelvis en haglöfs sumo med en exo, varför inte en vulcan som man kan få för 1800? om man ser till priset för varje g är i själva verket vanlig bättre man får mer för pengarna: 1.54/g mot 3.24/g. men ok, idén är att visa att när man går lägre i vikt så blir det billigare. men en ngt subjektiv jämförelse.

och för att förekomma: jag själv slimar min packning, ser ingen anledning att bära tungt.

Kronor per gram.. klart det går att mäta på det sättet, men få blir ju ett 6-manstält på 15 kg bli ett logiskt val, det kommer nog ner på 50 öre/g. Men väldigt tungt att bära på. Du kan också dra en ny husvagn efter dig om du har en bra sele, ca 20-25 öre/g. ;-)
 
Hej alla stridstuppar!
Jag har lite dåligt kläm på vad ni egentligen bråkar om, men vill bara i alla blygsamhet påpeka, att jag varken upplevt 7S nyanserade funderingar kring ämnet, eller nermanders (och mina egna) påpekanden om att prylbögeri inte verkar överrepresenterat bland just lättpackare - som irrelevanta för TS "problembeskrivning".

Som sagt är det kul och ur "sociologisk" synvinkel faktiskt rätt intressant med olika subkulturers stereotypa föreställningar om varandra, men vi kan väl ta det hela med den gnutta humor och självironi frågan förtjänar.
Fram för en lika spirituell "beskrivning" av en tungpackare, som 7S fotsvetts-mos-ätande sopsäcksbeklädda UL-fanatiker ;)

Kanske det funkar med muskelstinna neandertalare som sitter och slafsar i sig oxfile från sina gasgrillar de släpat med sig på fjället. Det enda ultralätta de bär med sig är sorgligt nog sin hjärna.

Kom inte på något mer i förbifarten. ;-)
 
Har du något exempel på ryggsäckar som har för långa remmar?

Den enda ryggsäcken jag anser har för långa remmar är en liten modell som jag springer med.. För annat bruk har jag aldrig stött på ryggsäckar med för långa remmar, men det kanske beror på att jag ofta fyller ryggsäcken lite väl mkt. Ibland trycker man ju även in någon jacka eller liknande på utsidan och då kan det behövas lite utrymme för det. Då har jag ändå "förbrukat" ca 15 ryggsäckar senaste 20 åren.

Att korta av remmarna hade tveklöst minskat ryggsäckarnas funktionalitet för min del..

Att korta av remmar är i stort sett inte en fråga om vikt, men bekvämlighet och säkerhet, att ha 30-50 cm remmar slängande runt på säcken är i bästa fall irriterande och kan i värsta fall vara farligt om de fastnar någonstans.
När jag köpt ny säck packar jag den så full jag kan och tar på mig de tjockaste kläderna och tar sedan en trimrunda med saxen.
Har hittills aldrig haft en säck där jag inte kapat åtminstone några remmar.
Gjorde på samma sätt redan med min första ryggsäck, förutom att den då inte var proppfull och jag hade inte tjockaste kläderna på, big mistake.. ;-)
 
Gjorde på samma sätt redan med min första ryggsäck, förutom att den då inte var proppfull och jag hade inte tjockaste kläderna på, big mistake.. ;-)

He he, har en kompis som gjorde detta med en säck hon dessutom var väldigt nöjd med. Numera en överstor dagsturssäck ;) (om hon inte fått ordning på den sen).

Själv tog jag bort div rem och spännen på en lite större säck, sydde om fästena till fästen för löstagbara remmar istället. 2,4 hg lättare och mer funkis. Man undrar ju hur tillverkarna tänker ibland...

//J
 
He he, har en kompis som gjorde detta med en säck hon dessutom var väldigt nöjd med. Numera en överstor dagsturssäck ;) (om hon inte fått ordning på den sen).

Själv tog jag bort div rem och spännen på en lite större säck, sydde om fästena till fästen för löstagbara remmar istället. 2,4 hg lättare och mer funkis. Man undrar ju hur tillverkarna tänker ibland...

//J

En stor viktminskning där.. Att spara in 2,4 hg anser ju många vara en petitess, och 2,4 hg på en veckas packning är ju inte mycket heller, men många glömmer att om man kan göra detsamma med 10-20 grejer så blir det genast ca 2,5-5 kg. Jag sparar gram och tjänar kilon...
 
En stor viktminskning där.. Att spara in 2,4 hg anser ju många vara en petitess, och 2,4 hg på en veckas packning är ju inte mycket heller, men många glömmer att om man kan göra detsamma med 10-20 grejer så blir det genast ca 2,5-5 kg. Jag sparar gram och tjänar kilon...

Fast det är nog svårt att viktminska 2-3 hekto med 15-20 grejor, vet inte om jag har så många grejor med mig ;)...

...enklaste sättet att få lätt packning för de flesta är nog det gamla beprövade trixet att lämna onödiga grejor i affären. Lättaste och billigaste alternativet :).

//J
 
Fort tung, lätt lätt.

Håller med om att lämna grejer hemma fort sparar vikt. Ett lätt sätt att få lätt packning.
Jag försöker inte i första fall ge tips här till de med en vikt på baspackningen på 5 kg, men till de med 15 kg. Har du redan satsat på lättvikt har du nog inte väldigt många prylar och kan kanske inte spara in 2-3 hekto per pryl, men om jag själv går igenom antalet prylar beror det ju på hur man räknar..
t.ex 1 kokset + 1 matkit eller gryta, vindskydd, brännare, handtag, bestick 1-3 st, tallrik, kåsa och evt kryddor mm. Det blir fort många ting ändå.
Men först och främst tänker jag naturligtvis tex tjock ulltröja 1kg mot lätt dunjacka ca 300 g. Sparar 700 g, får samma värme.
Enkla sätt att undgå att snabbt få en tung säck.
Detta är ju främst tips till den som kanske faktisk tycker det är jobbigt att släpa runt på 30 kg backe upp och backe ner i fjällen, men tycker att det är svårt att lämna saker hemma för bekvämlighetens skull.
Jag räknar här också på en solo-packning, så alla som bär för barn, fruar, sladade eller handikappade kamrater och dylikt: Det är helt ok för mig om packningen väger mycket, men dessa tips kan fort få ner 40+ kg till 30 på bara små till moderata viktvinster per pryl.
 
Vi har haft trådar där vi tar fram den mest optimala UL(lätt) utrustningen, den UT (tung) och UB(billig)..

En spännande utmaning borde vara att visa på att lätt inte är dyrt.. Så, hur lätt och billig kan en utrustning vara som klarar 1 vecka på sommarfjället ex. mat och vatten utan att på något sätt sätta säkerheten ur spel?

regler:
-Nytt
-Säkert
-Klara 1 vecka sommarfjäll för en medelavancerad vandrare

Intressant att se var vi hamnar?
 

Liknande trådar