Oavsett ditt skämt har ingen hittils visat avsky eller uttalat sig att den ej "tycker om" den eller den. Varför vill du förminska debatten till det?
Vet inte hur du läser men jag förminskar inget, jag är själv lättpackare men ingen pryltokig sådan.
Varför?
Jag vill ha en så lätt grundpackning som uppfyller MINA krav på komfort mm som det bara går.
Detta gör att jag kan böra mera mat, kamera och annat som jag anser vara nödvändigt utan att totalvikten blir toktung.
Då jag handlar så är vikten en parameter men för mig så är den inte högst prioriterad.
Många som håller på med olika intressen blir mer eller mindre pryltokiga, det gäller inte bara vi som trivs i skog och mark.
Min grundpackning för fjället är faktiskt något lättare än min skogspackning då jag sover i hängmatta i skogen och tält på fjället samt att ex såg och yxa följer med i skogen.
Som andra har sagt så kan dom som är sällan ute snöa in på prylar under lågsäsongen i brist på annat att göra.
I andra trådar så talas det om gramjägare, min definition av dessa är att prio 1, alltid är vikten,
dvs vikten prioriteras före funktion, jag kan ha fel.
Jag väljer först funktion och om två saker uppfyller mina krav så tar jag den billigaste först sedan den lättaste (beroende på tillgången till pengar och hur mycket vikt man tjänar)
Om man satsar på 3 för 3 (bo, bära och sova ca 3kg) så kommer man långt, sedan är det att lämna hemma allt onödigt, på så sätt tjänar man mest.
Själv skulle jag inte skippa kängor, det funkar bäst för mig och vikten är värd det men för andra är det en annan sak.
Lättpackare är inte det samma som pryltokig och inte heller detsamma som gramjägare men dom två senaste finns i gruppen lättpackare.
På detta forum finns det fler pryltokiga än det finns lättpackare.
Handen på hjärtat, hur många kan ärligt säga att dom aldrig köpt någon onödig pryl?