jag tränar på gym för att jag mår bra av det, musiken skiter jag i. om det ger bättre resultat när jag vandrar så är det en bonus, men det är inte därför jag tränar och säkerligen ingen annan där heller.
på något sätt känns hela den här debatten som en pseudodebatt. om man vandrar tillräckligt mycket kommer man att successivt minska vikten, ålder och skador kommer annars att ta ut sin rätt, som seobserver påpekade. det är ngn form av packnings evolution. om sedan någon packar x kilo istället för y klio och måste motivera det med en lång harang så berör det inte mig nämnvärt. min packning är min ensak, andras packning deras ensak.
Nu handlade inte mitt inlägg om dig, utan om just inställningen att vandring är något man tränar för och den (hos många) reflexmässiga kopplingen mellan träning och gym. Jag replikerade på ett inlägg av "parabellum".
Det du skriver i övrigt känns en smula arrogant. Jag har gjort en del erfarenheter och iakttagit andra och delar med mig på min site. Den som läser min långa harang och översätter till sina egna förutsättningar kan kanske besparas långvariga skador och kostsamma avbrott. Det är därför jag berättar om tysken och holländaren på Korsika. Många tror att det bara handlar om kondition och muskelstyrka, men glömmer t ex leder och senfästen.
Min vilja att dela med mig känns allt oftare en smula otidsenlig. Men jag har iaf ingen epost till min site.