Frågor från novis

sanning

Det har du rätt i, men.. :)

Visst ska man inte skrämma, men det e bra att tänka i rätt banor från början.. Man ber om hjälp för att man inte skall göra alla felen som andra redan har gjort..
[Ändrat av FJS90/91 2002-07-16 kl 16:51]

Tält: Personligen anser jag inte att Hilleberg är bäst, utan att den svenska marknaden är lite väl polariserad. Det är dock i alla fall mycket bra tält.. men men det är en annan diskussion.. I den prisklass du anger 2000-3500 kronor får du ett riktigt bra tält som du kommer kunna använda länge. Vaude har tidigare tagits upp som ett prisvärt alternativ och ligger inom din kostnadsram. Ett bra alternativ är ju även att köpa ett begagnat bra tält exempelvis från denna portals prylmarknad. Som många tidigare skrivit så undvik ett "typ Åhléns tält", eller för den delen de stora sportkedjornas lågprisvarianter. Skillnaden i pris till ett bra och funktionellt tält är mindre än man tror.

Kläder: Man behöver faktiskt inte gore-tex kläder för att fjällvandra. Viktigt enligt min åsikt är dock ett underställ som håller dig torr, bra strumpor och kanske ett fleeceplagg att ta på sig när man rastar eller slagit läger. Detta är även plagg som man inte behöver lägga en förmögenhet på. En vindtät jacka med kapuschong skulle jag nog rekommendera också, dock utan krav på gore-tex. Kolla in Taiga (www.taiga.se). De tillverkar relativt prisbilliga plagg av hög kvalitet. Även Everest som stadium säljer anser jag vara mycket prisvärda.

Skor: Stövlar går alldeles utmärkt att vandra i, dock inte vilka som helst. Välj en stövel som är anpassad att gå i med lite hårdare sula, som exempelvis Tretorn Sarek. För 1000-1500 får du annars en bra känga. Stirra dig inte blind på Lundhags och Meindl. Det finns en uppsjö av andra tillverkare som är mycket bra och mer prisvärda.

Ryggsäck: Viktigt är att den är stabil och känns skön vid 15-20 kilos belastning. För 1000-1500 borde du kunna hitta en schysst rygga. Även här kan begagnat vara ett bra alternativ.

Slutligen så råder jag dig att inte lyssna på allt "mumbo-jumbo" som många försäljare frenetiskt försöker framhäva. En fjällvandring är ingen high-tec aktivitet. Enkel, funktionell och billig utrustning klarar man sig långt med, men det gäller ju att undvika de värsta minorna av skräp som finns på marknaden.

Lycka till!!
David Björkén

Tackar för svaren så här långt. Mycket riktigt har jag hittat ganska många diskussioner som tar upp mina spörsmål ganska så ordentligt.

Det lustiga är att jag alltid sett fjällvandring som något väldigt jordnära och low-tech. Själv anses jag nog av en del (flickvännen t ex) vara lite prylgalen. Det är därför med blandade känslor jag nu laddar inför debuten... En hel värld med, för mig, nya produkter, fabrikat och parametrar har öppnats för mig.

Jag lyder såklart era råd att ta det lite lugnt och skaffa mig lite egna erfarenheter. Det jag trots allt har konstaterat är att (åtminstone) en ryggsäck och ett par kängor skall inhandlas. (Kommer definitivt att användas regelbundet även om jag får nog av vandring efter denna första tripp.) Tackar återigen.

Jesper

Så här på slutet...

Stöveln Tretorn Sarek är perfekt...har gått i kängor i måååånga mil innan jag insåg fördelarna med ett par bra stövlar...bara att klafsa på i skiten...och bara att fälla upp skaften och kliva ut i de mindre jokkarna. Ok kängor är bättre när det kommer till stenskravlet men jag tycker fördelarna med stövlar överväger.
Tält: Har själv Hilleberg Keron 4 GT, ett STORT och tungt åbäke men helt underbart när det väl kommer upp.
Dyrt men pålitligt. Har genomlidit både stormar, ösregn och åskväder och det har aldrig svikit.
Självfallet finns det en uppsjö av bra tält utöver Hilleberg...men men...satsa på kvalité...tältet skall hålla för många påfrestningar.
Ryggsäck: Prova noga med ordentlig last. Har själv plågat mig igenom några fjällturer med dåliga säckar...usch. Har nu under många år använt Lowe Alpinist, en ganska stor mjuksäck. För mig fungerar den utmärkt. Bekväm, bra disposition på utrymmen och slitstark.
Kläder: Gore-Tex är bra men klart överreklamerat. Det går alldeles utmärkt att använda "enklare" material som regn/ruskvädersplagg. Betänk priset för en bra GT-jacka eller GT-ställ.....mycket pengar är det!
Använder iofs själv GT (North Face och Berghaus) men har faktiskt blivit besviken på funktionen ett antal gånger. Numera vet jag begränsningarna och slipper bli överraskad.
Övrigt: Det behövs ingen "superutrustning" för att fjällvandra. För min egen del började jag med jeans och kronans fältskjorta plus ulltröja som förstärkningsplagg. Det gick bra det med. Genom åren har jag provat det mesta och numera innehåller väl utrustningen mycket flecce, mikrofiber och annat hi-tech.
Det är väl bara att inse....vi "friluftsmänniskor" är väl ganska mycket prylnissar oxå!!

Lycka till och Go´ Tur

Trevlig tur

Hej! Trevlig tur ni har valt!
Jag tänker inte lägga mig i lättviktsdebatten utan bara önska er en trevlig vandring.
Ta gärna en titt på min hemsida, http://fjallen.get.to , där jag har reseberättelser/dagböcker som täcker stora delar av den led ni tänker gå, alltid kan ni få några tips. Första delen Akka - Pielavalta under rubrik "Sarek 01" och Pielavalta - Skierfe (fast åt motsatt håll) under rubriken "Sarek 89".

Lycka till med vädret, och vandringen!

///Claes
[Ändrat av cnygardh 2002-07-22 kl 16:41]

lätt och rätt

nej, lättpack har inte diskuterats till leda, det
är en MYCKET VIKTIG fråga, men det finns en
särskild tråd i ämnet.

Länkarna som gavs visar sig
motsvara 80 sidor text vilket nog inte var så smart,
man blir stressad och förvirrad av så mycket material.
Det väsentliga är att vara uppmärksam på vikten när
olika alternativ jämförs. Fråga ALLTID och BLI ALLTID FÖRBANNAD om försäljaren viftar undan frågan eller
hånar dig. Fjällfascister finns överallt.

T ex behöver inte
en 60 liters ryggsäck (vilket man kanske inte ens behöver) väga 3 kg, verkligen inte. Jag hör inte
till ultralättviktarna, men jag befriar mig gradvis
från fördomar. Jag vet vad ischias är.

Novisen, som är 1 cm kortare än
jag och kanske lättare (jag väger 69 kg,
jag är en rätt slank 58-åring)
bör
iaf veta att en del packningsvikter är DIREKT
LÖJLIGA. Jag har aldrig burit mer än 20 kg
och vet inte ens hur jag skulle få med en så tung säck på tåget. Jag tycker 19, som på min senaste
Norge-tur (packning för 10 dagar), är för mycket, fast jag
utan vidare klarar det.

Enkla frågor att ställa sig är ex.vis om man behöver
BÅDE en vind- och en regnjacka; ja, det beror förstås
på utförandet och vikten hos resp. plagg.
Men börjar man med vikten blir alternativen färre och
överskådligare och valet lättare.

En liten detalj är att jag omöjligt kan tänka mig att gå
i långbyxor (utom regnbyxorna som jag använder
mycket sällan). Jag har knickers, och ett par mycket
tunna och lätta (50 gram) kortbrallor om det
är varmt (vilket det ofta är på mina turer). Övertygad
om att det är bekvämare och lättare än delbara
byxor. Men knickers är fanimej inte lätta att
få tag i, trots att Fjällräven gör en ypperlig
modell.

På fötterna: ja, iaf inte gummistövlar, men
jag funderar allvarligt på alternativ till
mina kängor när de slitits ut, speciellt
sedan jag skrotat iden med lägerskor. Jag tror att
de här nya låga skorna med kraftig sula fungerar
minst lika bra. Man kan tro att de ger sämre stöd,
men mitt senaste par, som jag verkligen trivs med,
sitter föga nätt på foten, vilket fått mig att
överge ännu en fördom.

il C.

kan inte låta bli ...

apropå Gore-Tex: ett av mina sämsta köp någonsin var goretexstrumpor, en produkt som antagligen försvann fort från marknaden.

Ett av mina bästa är en gore-tex-skjorta av märket Salewa som jag köpte i Spanien 1996. Lätt och
lättskött, behaglig i alla väder jag provat den i hittills. Vet inte om sådana görs längre, har aldrig
sett dem i svenska butiker. De där flanellskjortorna
väger 10 kg när man tvättar dem.

il C.

Re: kan inte låta bli ...

pehac@mai.liu.se; sa:
Ett av mina bästa är en gore-tex-skjorta av märket Salewa som jag köpte i Spanien 1996.
il C.

Hej,

nu blev jag nyfiken, GT i en skjorta, blir det inte väldigt tätt? Det låter annars som en bra ide för längre turer eftersom materialet rimligtvis måste vara svårt att skita ner...

Mvh,

J (som drar iväg på en 3-veckors om några dagar och fortfarande letar skjorta...)

Bra skjorta

Hej!

Annars är skjortorna i microfleece, t.ex. Fjällrävens, ett bra alternativ. Lätt vattenavvisande också.

Mvh Bert

Re: Re: kan inte låta bli ...

joru; sa:
Hej,

nu blev jag nyfiken, GT i en skjorta, blir det inte väldigt tätt? Det låter annars som en bra ide för längre turer eftersom materialet rimligtvis måste vara svårt att skita ner...

Mvh,

J (som drar iväg på en 3-veckors om några dagar och fortfarande letar skjorta...)

Inga problem. Den är tunn och har dessutom knappar
på magen som skjortor brukar ha.

il C.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg