Lite kommentarer från 22-åringen
Tack än en gång för alla svar! Särskilt glad blev jag för tältplatstipsen, det glömde jag faktiskt fråga om... Ni får gärna fortsätta rådgiva om ni orkar..!
Kan ju förresten passa på att delge ett packningstips själv också när jag ändå håller på... Fick det från en kompis:
- Ta med en stark pojkvän som kan bära alla tunga saker!!
Ovärderligt...
(Puss på dig M om du läser dethär...)
Det här har jag kommit fram till att jag inte ska ha med nu:
2. Damaskerna stannar hemma. Eller i rättare sagt... jag införskaffar inga till den här turen åtminstone...
8. Solskydd
11. Tallrikskåsan, kniven och gaffeln
12. Termos
14. Ficklampa
16. Säkerhetslina
Jag känner mig "lättad" redan...
I övrigt så tror jag att jag har ganska så lätta prylar i funktionsmaterial så det ska nog inte behöva bli så tungt. Det är väl kanske dunsäcken på 1,6 kg som är lite väl tung, men alternativet var att tömma plånboken eller ta sommarsäcken som bara klarar +10 grader så det får bli den...
Ja och så väger väl maten massa förstås...
Hur pass mycket dyrare är det att köpa mat efter vägen än att ha med sig allt egentligen? Vad bör man ha med och vad kan vara lämpligt att köpa i fjällstugorna?
Lite kommentarer till den svåra frågan 19...:
nilkas; sa:
Onödigt eller inte, jag har använt ett bra skydd för bl a Palm som Cascade Design tillverkar, de med Seal Line.
http://www.cascadedesigns.com/sealline/cases.as?Action=ElectronicCase
Den är transparent, mjuk, plasktät, och man kan använda Palm:en genom plastskyddet. 200-300 kr.
Vart köpte du den Niklas?? Och vilken av de 4 som fanns på sidan var det du köpte? Såg att Outside Scandinavia var återförsäljare i Sverige. Hur köper man grejer från dem lättast?
När det gäller batteri till Palmen så visste jag knappt att det _gick_ att köpa nya...
Jag haft min Vx i snart ett år utan att ha sett nån försämring i batterikapaciteten så är det nån som funderat på att köpa en handdator så kan jag starkt rekommendera en Palm! Finns ju GPS till den också för riktiga prylfreaks...
Hinner jag inte få tag på nåt bra skydd till den får den nog dock stanna hemma... Har beställt Grundstens bok från pappa bokhandlarn nu för att skona biblioteket, men tipset om att kopiera det man behöver funkar ju faktiskt också! Han har ju faktiskt massa häftiga kopieringsapparater på jobbet också...
Tipset om att ta med termometer berättigar förresten att jag tar med mobilen! Min nya fukt- och stötskyddade Nokia 5210 har nämligen termometer..! Kanske inte nåt SMHI skulle använda, men ändå...
Vattensäcken som nästan alla kommenterat är alltså inte nån bamsegrej som man har en massa onödigt vatten i utan den är faktiskt väldigt behändig och man får händerna fria från vattenflaskan.
Ska ta en promenad i skogarna och dalarna vid sommarstugan i Dalarna i helgen och testa lite! Ska bli härligt...
Det var nog allt för den här gången, men ni lär säkert höra av mig igen...
// En nästintill resklar Pernilla