22 frågor från en 22-åring

Har sett flera som undrat om batterier till Palmen, jag undrar om inte det är folk som kör med nån PDA som kör Windows CE eller nåt för på min gamla Palm Pilot Professional byter jag batterier 2 gånger om året. Så att det skulle behövas extra batterier med för en dryg veckas vandring låter rätt osannolikt. Borde räcka med att sätta i fräscha batterier innan man åker.

Fast jag vet inte om nyare Palm-modeller drar mer förstås, men Palm Pilot är ju gjord för att vara batterisnål, med en processor som går ner i sleepläge så fort man inte gör nåt.

Lite kommentarer från 22-åringen

Tack än en gång för alla svar! Särskilt glad blev jag för tältplatstipsen, det glömde jag faktiskt fråga om... Ni får gärna fortsätta rådgiva om ni orkar..!

Kan ju förresten passa på att delge ett packningstips själv också när jag ändå håller på... Fick det från en kompis:
- Ta med en stark pojkvän som kan bära alla tunga saker!!
Ovärderligt... ;) (Puss på dig M om du läser dethär...)

Det här har jag kommit fram till att jag inte ska ha med nu:

2. Damaskerna stannar hemma. Eller i rättare sagt... jag införskaffar inga till den här turen åtminstone...
8. Solskydd
11. Tallrikskåsan, kniven och gaffeln
12. Termos
14. Ficklampa
16. Säkerhetslina

Jag känner mig "lättad" redan... ;) I övrigt så tror jag att jag har ganska så lätta prylar i funktionsmaterial så det ska nog inte behöva bli så tungt. Det är väl kanske dunsäcken på 1,6 kg som är lite väl tung, men alternativet var att tömma plånboken eller ta sommarsäcken som bara klarar +10 grader så det får bli den...

Ja och så väger väl maten massa förstås...
Hur pass mycket dyrare är det att köpa mat efter vägen än att ha med sig allt egentligen? Vad bör man ha med och vad kan vara lämpligt att köpa i fjällstugorna?

Lite kommentarer till den svåra frågan 19...:
nilkas; sa:
Onödigt eller inte, jag har använt ett bra skydd för bl a Palm som Cascade Design tillverkar, de med Seal Line.
http://www.cascadedesigns.com/sealline/cases.as?Action=ElectronicCase
Den är transparent, mjuk, plasktät, och man kan använda Palm:en genom plastskyddet. 200-300 kr.
Vart köpte du den Niklas?? Och vilken av de 4 som fanns på sidan var det du köpte? Såg att Outside Scandinavia var återförsäljare i Sverige. Hur köper man grejer från dem lättast?

När det gäller batteri till Palmen så visste jag knappt att det _gick_ att köpa nya... ;) Jag haft min Vx i snart ett år utan att ha sett nån försämring i batterikapaciteten så är det nån som funderat på att köpa en handdator så kan jag starkt rekommendera en Palm! Finns ju GPS till den också för riktiga prylfreaks...

Hinner jag inte få tag på nåt bra skydd till den får den nog dock stanna hemma... Har beställt Grundstens bok från pappa bokhandlarn nu för att skona biblioteket, men tipset om att kopiera det man behöver funkar ju faktiskt också! Han har ju faktiskt massa häftiga kopieringsapparater på jobbet också... ;)

Tipset om att ta med termometer berättigar förresten att jag tar med mobilen! Min nya fukt- och stötskyddade Nokia 5210 har nämligen termometer..! Kanske inte nåt SMHI skulle använda, men ändå... :)

Vattensäcken som nästan alla kommenterat är alltså inte nån bamsegrej som man har en massa onödigt vatten i utan den är faktiskt väldigt behändig och man får händerna fria från vattenflaskan.

Ska ta en promenad i skogarna och dalarna vid sommarstugan i Dalarna i helgen och testa lite! Ska bli härligt...

Det var nog allt för den här gången, men ni lär säkert höra av mig igen... ;)

// En nästintill resklar Pernilla

Kompaniet

Naturkompaniet i Uppsala har (hade ?) den, har sett den på andra liknande butiker också. Vad det gäller postorder el. liknande så vet jag inte.

Angående modell, så är det nog Case 1. Men min ser inte exakt likadan ut. Annan D-ring, svart nylonband. Det kan vara uppgraderade modeller på webben, storleken är i varje fall som Case 1.

Har du uppladdningsbart batteri i Vx:n ? Då kan det blir svårt att byta. Men du vet väl bäst själv hur länge det räcker..

Lycka till !

Re: Kompaniet

nilkas; sa:
Naturkompaniet i Uppsala har (hade ?) den, har sett den på andra liknande butiker också. Vad det gäller postorder el. liknande så vet jag inte.
Kanonbra!! Då ska jag skicka dit min pojkvän så kan vi köpa oss en varsin! (Jag själv är i Ludvika över sommaren)

Han läser datavetenskap och jag civ.ing. IT så det är klart vi måste ha en varsin Palm... Så nu kan vi roa oss med att spela IR-pong i tältet om vi vill ;)

Och ja. Det är uppladdningsbara batterier i Vx:en. Brukar hålla minst en vecka utan alltför intensiv använding.

// Pernilla (som just fått fart på sin kottsamling som ni märker... ;) )

En hel sida med tips!

Pernilla,
jag har själv gjort Abisko - Kebnekaise ett par gånger.
Tar man rätt väg (svänger av Kungsleden och går upp Singivagge/Dürlings led) kommer man nästan hela vägen upp på toppen på 4-5 dagar, och kan vänta in fint väder för toppturen.

Kolla på min webbplats "Uteplatsen", där finns beskrivning av vår väg och en hel del välutprovade packnings- och käktips.

http://www.nordesjo.com/uteplatsen/ramar.htm

Glöm inte att god mat är det bästa man kan ha i ryggan.
Lycka till!

PS. En bredbrättad, välimpregnerad beppemössa i bomull/syntet är trevligare och lättare att få tag på än en sydväst. Om man inte har "camo-fobi" finns Bassäkhatten på Recon Vildmark i Uppsala. Det är försvarets mest praktiska huvudbonad.
http://www.recon.se

Re: Fråga 23 oxå...

Om Grundsten och vattenskador:

De böcker jag tar med mig (guide resp. regnig-dag-bok) stoppar jag i en liten plastpåse så klarar de sig från inte bara bäckar utan även allmänt fuktig miljö, som en hel dags duggregnande.

Om smör på turen:

Jag använder aldrig smör: två tubostar räcker för mig som pålägg (jag steker ändå inget och tycker att smör under ost inte tillför något. Under korv eller riktig ost har smöret väl en viss uppgift: hålla fast det jämrans pålägget).

Lars

Mer tips

Många frågor!

Ser att du fått en massa bra tips och råd, och här kommer fler:

1. Ni hinner mycket väl gå mellan Abisko och Keb på 5 dagar!

4. MyggA är superbra, egen erfarenhet! Dock är inte sträckan så värst "myggig".

7. Det finns en deo "Nivea compact" som är perfekt för resande. Liten och tar därför knappt någon plats. Finns att köpa på Åhléns och andra varuhus. Borde finnas för killar också.

8. Kan vara bra att ta med lite sol-lotion i fall det blir soligt. Gick själv utan förra sommaren och brände mig i ansiktet så det blev otrevligt...

9. Har sett att de flesta rekomenderar leukuplast och compeed. Själv tycker jag inte om dessa utan använder elastoplast som är mer töjbart och mjukare. Duoderm, extrahud, är mycket bättre än compeed då det inte "flyttar" på sig.

10. Jag har med mig Magnecyl för att tas på kvällen för ömmande muskler. Ipren i fall magen inte vill hänga med. Micropore-tejp för tårna i fall de blir nötta.

11. Köksutrustning: ät ur kastrullerna eller som någon tipsade: i kåsorna!

12. Termos tar bara plats och väger mycket! Ta i stället en paus och laga till kaffe eller mellanmål!

14. Ficklampa är bra i fall ni vill läsa eller skriva färdberättelse på kvällen då det blir mörkt (men ni går ju i juli så då är det ju ljust dygnet runt!).

17. Teleskopstavar är mycket bra! Men ett tips är att bara använda en.

18. Det räcker nog med en mobiltelefon. Dessutom finns det (som det skrivits tidigare) inte mycket täckning efter leden.

Hoppas ni får en trevlig vandring!
/Åse

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg