Försvara Allemansrätten !

Den som tillförde en stig var inte ego. Insinuerar får stå för föregående.
Klart att man får färdas på enskild väg dock inte genom gård eller gårdsplan.

Givetvis får man nyttja annans mark men aldrig förstöra.

Var rädd om varandra därute och här. Det förefaller brista.

go tur
Det beror naturligtvis helt på var den enskilda vägen leder. Har den dessutom stats/kommunalt bidrag är det dessutom tillåtet att köra på vägen även om den passerar genom en gård.
Det är inte så svartvitt.

Finns inget förbud mot att passera på en enskild väg som leder genom en gård. Var och en bör göra en bedömning utifrån Allemansrättens tumregel - Inte störa, inte förstöra och vanligt sunt förnuft. Exempelvis är gården utformad så att familjen sitter i trädgården och äter middag nära vägen, bör man ta en annan väg. Är den enskilda trädgården på baksidan av huset som kanske ligger 50 m från vägen kan man ju kanske passera utan att störa.

Det beror naturligtvis helt på var den enskilda vägen leder. Har den dessutom stats/kommunalt bidrag är det dessutom tillåtet att köra på vägen även om den passerar genom en gård.
Det är inte så svartvitt.

Finns inget förbud mot att passera på en enskild väg som leder genom en gård. Var och en bör göra en bedömning utifrån Allemansrättens tumregel - Inte störa, inte förstöra och vanligt sunt förnuft. Exempelvis är gården utformad så att familjen sitter i trädgården och äter middag nära vägen, bör man ta en annan väg. Är den enskilda trädgården på baksidan av huset som kanske ligger 50 m från vägen kan man ju kanske passera utan att störa.

50 meter är väl kort, 60-70 meter från boningshus brukade anges som närmsta passeravstånd, för 25-30 år sedan.
/Niklas

Uppenbart är väl att det tummas här och där. Enkla klara bedömningar skall specificeras kräver vissa, när det vid varje tillfälle måste avgöras på platsen. Tomt kan vara från 400 kvadrat till flera tunnland, stundtals än mer. En släkting till mig hade några hektar till trädgård.
Störa avgör innehavaren, ej besökaren. Respektera varandra.
go tur

Uppenbart är väl att det tummas här och där. Enkla klara bedömningar skall specificeras kräver vissa, när det vid varje tillfälle måste avgöras på platsen. Tomt kan vara från 400 kvadrat till flera tunnland, stundtals än mer. En släkting till mig hade några hektar till trädgård.
go tur

Efterlyser fortfarande ett enkelt sätt att kontakta markägare vems mar man tänker vandra på/genom. Varför inte en enkel skylt på kända stigar som berättar vem markägaren är med ett eventuellt kontaktnr? Jag skulle gärna ringa och be om lov innan jag beträdde marken. Kanske få lite tips om sträckan ifråga eller om marken! Och känslan att faktiskt ha "rätt" att gå där, trots allemansrätten, skulle få mig att känna mig bättre till mods. Markägaren skulle kanske dessutom få lite mer respekt för oss "friluftssvin".

Efterlyser fortfarande ett enkelt sätt att kontakta markägare vems mar man tänker vandra på/genom. Varför inte en enkel skylt på kända stigar som berättar vem markägaren är med ett eventuellt kontaktnr? Jag skulle gärna ringa och be om lov innan jag beträdde marken. Kanske få lite tips om sträckan ifråga eller om marken! Och känslan att faktiskt ha "rätt" att gå där, trots allemansrätten, skulle få mig att känna mig bättre till mods. Markägaren skulle kanske dessutom få lite mer respekt för oss "friluftssvin".

Anvisning om att hitta markägaren finns i inlägg nr 43 i denna tråd.
/Niklas

go tur

Ingenting är sådär väldigt enkelt. Jag har en ganska stor tomt, och enligt lagen skulle nån säkert kunna slå upp ett tält bortom mitt garage, innanför häcken och under ett äppelträd. Det saknas formella hinder för detta - men självklart har det aldrig hänt. Hände det skulle jag troligen få bråttom att klippa gräset, vilket jag i min tur är i min fulla rätt att göra.

Går en väg nära ett hus så innebär det helt enkelt att avståndet för att inte störa anses vara mycket kortare där. Som exempel kan ju även nämnas att jag har några km till ett ställe där asfaltvägen passerar ett hus så nära att man kan sträcka ut handen genom bilfönstret och ta i knuten när man passerar. Vad skulle det innebära? Att jag måste välja en annan väg för att passera, eller att jag ska parkera och till fots gå en omväg? Självklart inte.

Ingenting är sådär väldigt enkelt. Jag har en ganska stor tomt, och enligt lagen skulle nån säkert kunna slå upp ett tält bortom mitt garage, innanför häcken och under ett äppelträd. Det saknas formella hinder för detta - men självklart har det aldrig hänt. Hände det skulle jag troligen få bråttom att klippa gräset, vilket jag i min tur är i min fulla rätt att göra..

Att klippa gräset hur som helst på sin tomt är tydligen inte alla förunnat http://www.trelleborgsallehanda.se/...066/Kommunen-sysslar-med-paragrafrytteri.html

Går en väg nära ett hus så innebär det helt enkelt att avståndet för att inte störa anses vara mycket kortare där. Som exempel kan ju även nämnas att jag har några km till ett ställe där asfaltvägen passerar ett hus så nära att man kan sträcka ut handen genom bilfönstret och ta i knuten när man passerar. Vad skulle det innebära? Att jag måste välja en annan väg för att passera, eller att jag ska parkera och till fots gå en omväg? Självklart inte.

Mja, frågan är väl närmast vad gäller för minimiavstånd vid huspassage när det inte går en väg eller tydlig stig förbi det aktuella huset.
/Niklas

Tur att du inte tillförde en väg, för den är troligtvis enskild.
Fortfarande får du inte beträda sådd eller nyodlad mark, vare sig på åkern eller i skogen. Den regeln verkar suga, varför det?

Att skjuta på budbäraren säger tyvärr alltför mycket om skribenten, trist med så låga inlägg

Min granne byggde övergångar över hägn, virket stals till eld. Arbetet fick göras om flera gånger. Att markägare kroknar och tröttnar är inte underligt.

Har fortfarande ALDRIG påstått att jag får beträda nysådd eller nyplantering. Om det finns en etablerad stig genom en nyplantering så får jag gå på den, samma sak gäller om det går väg genom, enskild eller ej. Läs vad folk skriver så blir dialogen lättare

90 kr/m är ungefär genomsnittliga löpmerpriset, monterat och klart. Förhållanden på platsen kan göra viltstängslet både dyrare och billigare att sätta upp (och ta ner om 10-15 år). Själva nertagningskostnaden hamnar väl i dagsläget på ca 10 kr/löpmeter om det är korrekt uppsatt för att underlätta en framtida nedtagning.

Vad den extra kostnaden för stängselgenombrott beträffar, så beror det helt enkelt på hur det i så fall genomförs. Är det t.ex. en grind, så blir det dessvärre lätt att glömma att stänga den, varpå de klövdjuren kan traska in och beta. Således sattes stängslet upp i onödan och pengarna kastade i sjön. :(

Om övergången istället görs i form av t.ex. en trappstege över stängslet, så blir det ju lite lättare, då markägaren slipper riskera att viltet kommer in. Å andra sidan är det tveksamt om maktfullkomliga myndigheter tål att man därigenom hindrar vissa rörelsehindrade, ryttare och dylikt från att utnyttja sin allemansrätt fullt ut...

Sedan återstår ju frågan vad allmänheten har på instängslat område att göra, nu när det finns så lite skogsmark som är inhägnat...
/Niklas

Enda anledningen till att vara på instängslat område är ju om det finns en väg/stig/led som går genom och man vill fortsätta sin vandring men då finns det oftast övergångar. Alternativet är att leda stigen runt det inhängnade området men då känns det enklare att göra två övergångar.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg