Inte tält, men husvagn har ett tyskt par parkerat en gång på min tomt fast jag inte var hemma. Dom hade åkt vilse och det blev kväll och mörkt så när jag kom hem stod husvagn och bil på min ena infart.
Ni kanske undrar vad jag gjorde då? Jo, då fixade jag ström till dom när dom fixade middag och så hade vi jättetrevligt ihop på kvällen, och nästa kväll också innan dom drog vidare. Det var jag som hindrade dom att ge sig av direkt dom såg mig för dom trodde att ingen bodde i huset och tänkte åka i gryningen.
Man ska vara vän med sina medmänniskor för det tjänar alla på och vill nån tälta bakom ladugården på den plana yta som blivit gräsmatta så varsågod, skräpa inte ner bara.
Helt rätt, man behöver inte göra problem av nåt som inte alls är problem. Skulle nån slå upp tältet på min gräsmatta så skulle jag bli uppriktigt förvånad, och jag skulle nog inte gilla det - men det finns många anda tillfällen då det bara är trevligt med "inkräktare".
Tältning på min tomt var ett tillspetsat exempel - det kommer med alla säkerhet aldrig att inträffa, men eftersom jag har ett garage ca 40 m från boningshuset och bakom garaget är man egentligen utom synhåll från köksfönstret eller kanske alla fönster osv, så oavsett om det är klippt gräsmatta och häck kring tomten, så kan jag inte med stöd av lagen köra bort folk. Den uppenbara inmutningen med häck och gräsmatta gör dock att ingen nånsin kommer på tanken att snedda över tomten när de promenerar. Det är den normala hänsynen folk tar helt enkelt.
Detta utnyttjas ju också av folk med tomt som omfattas av strandskyddet, eller t o m av folk som har tom med en remsa kommunal mark mellan sin tomt och stranden. Bryggor, utemöbler och strandleksaker är ett effektivt sätt att hindra folk passera - just för att folk faktiskt inte vill "inkräkta".
Så återigen, där folk verkligen beter sig illa och tar sig friheter som känns orimliga så finns det som regel redan lagar som gör att det går att beivra. Att det sen i vanlig ordning krävs bevis för att få någon fälld är ju inget unikt för ärenden som rör mark.
Men det kanske är så att de som är motståndare till nuvarande rättsordning avseende allemansrätt och markfrågor, även är för minskade beviskrav även i andra sammanhang? Om du ser någon åka förbi dig vid vägkanten på ett farligt sätt p g a mycket hög hastighet, och/eller litet avstånd så är dina möjligheter att lagföra honom i princip obefintliga, och då handlar det ju om risker för livet. Men hur skulle man göra detta förhållande annorlunda? Förbjuda biltrafik? Låta den som anmäler ha utslagsröst i rättegången??