Försvara Allemansrätten !

Fast nu kommer du ju in på strandskyddet, vilket jag tycker, är en bra regel, som dock alltför ofta kringgås antingen på eget bevåg från markägare (eller t o m ägare till angränsande mark) eller med kommunens alltför generösa medverkan (dispens).(...)
Strandskydd skymtar till och från som ett sidotema, men jag tycker det är värt att lyfta fram. Den är visserligen lagskriven sen 50-talet, men i praktiken nära sammanhängande med allemansrätten - man måste ju komma till stranden också, och - omvänt - i ett land vars natur ser ut som den svenska skulle en allemansrätt utan strandskydd förlora mycket av sitt värde.

Jag upplever, precis som du beskriver, att det i ökande grad naggas i kanten på och fuskas med strandskyddet, och jag ser detta som ett större långsiktigt hot mot det rörliga friluftslivet, än förståeliga reaktioner på missbruk av allemansrätten. Jag har jobbat med detaljplaner kring sjöar i mindre skogskommuner, och fler än en gång fått bussa länsstyrelsen på mina egna uppdragsgivare, när svaga politiker och tjänstemän varit på väg att vika sig för en eller annan mäktig storexploatör, som försökt utpressa sig till strandskyddsdispenser. Eller bara "kreativ" lagtolkning, med förslag till planskrivning av sådana fysiska hinder och andra "signaler" mot allmänhetens framkomlighet, att strandskyddet, oavsett om det fanns kvar i teorin, skulle sättas ur spel i praktiken.

. J...fler än en gång fått bussa länsstyrelsen på mina egna uppdragsgivare, när svaga politiker och tjänstemän varit på väg att vika sig för en eller annan mäktig storexploatör, som försökt utpressa sig till strandskyddsdispenser.

Bravo!
Behovet är tyvärr uppenbart.

Det där med vad som är för nära bostad för att man inte ska få tälta eller beträda marken är som väl redan framgått inte alls enkelt, och det kan i vissa fall vara så att man visst får knalla över tomten på ganska nära avstånd från någons köksfönster.

Ytterligare en variant är ju att även om jag har en stor tomt så har jag ju en tomtgräns klart inom synhåll från bostaden. På andra sidan den gränsen ligger en åker (i träda) och dess markägare bor inte ens på det skiftet, så där är det rimligen fritt fram att tälta, även om det skulle vara inom synhåll till mitt fönster. På samma sätt så får ju förstås grannen vistas och stoja på sin egen tomt även om han bara befinner sig 5 m från någon annans köksfönster. Detta är omständigheter som också påverkar bedömningen av vad som är störande nära i ett område. Så att hänvisa att man alltid ska slippa grannar (eller allmänhet) på ett område som endast begränsas av vad som är utom synhåll, är en kraftig förenkling som saknar stöd i lagen.

strandskyddet och allemansrätten

Att strandskyddet skulle vara en del av Allemansrätten är en spridd missuppfattning. Rent tekniskt om man ska vara petig har den med bygglov att göra men den påverkar vår möjlighet att vistas i natutren.

På äldre hus och tomtmarker kan tomten gå ända ner till stranden och även några m ut i vattnet.

Att veta vilka markägare som fuskar och vilka som äger en tomtmark som blev inmutad innan strandskyddet är nästintill omöjligt i praktiken.

Att strandskyddet skulle vara en del av Allemansrätten är en spridd missuppfattning (...) men den påverkar vår möjlighet att vistas i natutren.
Alldeles rätt, men som du själv skriver så urholkas värdet av allemansrätten vid försämringar i strandskydd - och vice versa. Det var det jag försökte skriva, men det blev tydligen inte så glasklart ;).
På äldre hus och tomtmarker kan tomten gå ända ner till stranden och även några m ut i vattnet.
Att veta vilka markägare som fuskar och vilka som äger en tomtmark som blev inmutad innan strandskyddet är nästintill omöjligt i praktiken.
...och här träder allemansrätten in - tack vare den kan du, så länge inte själva bostaden ligger så nära att "inte störa" -imperativet kan åberopas, vandra förbi längs stranden eller t o m ta dig ett dopp.

Att man äger marken ända till stranden betyder inte heller att man fritt får uppföra stängsel, bryggor eller byggnader - det regleras i detaljplan eller områdesbestämmelser, och det är ytterst ovanligt med byggrätt inom den nuvarande strandskyddszonen (man får underhålla vad som med ålderns rätt redan finns där, och redan där "övertolkas" det friskt).
Stöter man på hinder, förbudsskyltar etc på sin väg längs stranden, är de alltså (med ovan nämnda undantag), praktiskt taget alltid olagliga.

Nä, det är ju inget konstigt med att hela vattnet ligger på den privata marken, så är ju ofta fallet, eller t ex skiften som ligger tvärs över en älv.

Enda anledningen till att vara på instängslat område är ju om det finns en väg/stig/led som går genom och man vill fortsätta sin vandring men då finns det oftast övergångar. Alternativet är att leda stigen runt det inhängnade området men då känns det enklare att göra två övergångar.

Du menar enklare och billigare för de som sköter leden att kräva att markägaren fixar och betalar för stängselövergångar?

Ofta enklare att leda om stigen, anser jag. Trots allt så får ju allemansrätten nöja sig med det som blir över när markägaren har tagit vad vederbörande vill ha på sin mark!

Fast nu kommer du ju in på strandskyddet, vilket jag tycker, är en bra regel, som dock alltför ofta kringgås antingen på eget bevåg från markägare (eller t o m ägare till angränsande mark) eller med kommunens alltför generösa medverkan (dispens).

Strandskyddet är nog den lag som mest hånar äganderätten idag, anser jag. En skam för ett modernt rättssamhälle!

I fallet med min gräsmatta och ev tältande så får jag dock klippa gräset när jag vill - och dessutom så har det nog aldrig varit i närheten av att någon funderat på att nyttja allemansrätten till att slå upp ett tält på min tomt. Dvs det finns nog gott om exempel där folk inte utnyttjar sin faktiska allemansrätt antingen p g a de inte känner till den fullt ut eller för att de väljer att ta större hänsyn än vad lagen faktiskt kräver.

Så din tomt ligger tydligen inte inom strandskyddat område, förstår jag.

För övrigt finns det gott om människor som uppenbarligen överträder allemansrätten för den delen också. Detta vare sig de gör det av okunskap eller av förakt mot markägaren.
/Niklas

Strandskydd skymtar till och från som ett sidotema, men jag tycker det är värt att lyfta fram. Den är visserligen lagskriven sen 50-talet, men i praktiken nära sammanhängande med allemansrätten - man måste ju komma till stranden också, och - omvänt - i ett land vars natur ser ut som den svenska skulle en allemansrätt utan strandskydd förlora mycket av sitt värde.

Värde för vem? Troligtvis skulle tomtvärdet stiga en hel del om strandskyddet slopades.

Jag upplever, precis som du beskriver, att det i ökande grad naggas i kanten på och fuskas med strandskyddet, och jag ser detta som ett större långsiktigt hot mot det rörliga friluftslivet, än förståeliga reaktioner på missbruk av allemansrätten.

Troligtvis skulle de rörliga friluftslivet klara sig ganska bra även utan ett strandskydd. Det mesta marken är ju inte strandskyddad idag, tack och lov.

Jag har jobbat med detaljplaner kring sjöar i mindre skogskommuner, och fler än en gång fått bussa länsstyrelsen på mina egna uppdragsgivare, när svaga politiker och tjänstemän varit på väg att vika sig för en eller annan mäktig storexploatör, som försökt utpressa sig till strandskyddsdispenser. Eller bara "kreativ" lagtolkning, med förslag till planskrivning av sådana fysiska hinder och andra "signaler" mot allmänhetens framkomlighet, att strandskyddet, oavsett om det fanns kvar i teorin, skulle sättas ur spel i praktiken.

Och hur reagerar kunderna på detta? Själv skulle jag bli vansinnig om en anlitad arkitekt (eller för den delen hantverkare eller konsult) gjorde så mot mig och vederbörande hade definitivt inte fått något mer uppdrag från mig.

PS! Borde du inte skriva ut på ditt företags hemsida att du direkt bussar länsstyrelsen på de kunder som försöker bryta mot eller kringgå strandlagen? :) Då slipper ju drabbade kunder få sig en obehaglig överraskning när länsstyrelsen väl hör av sig... :) Annars blir det väl lite falsk marknadsföring på hemsidan? :)
/Niklas

Värde för vem? Troligtvis skulle tomtvärdet stiga en hel del om strandskyddet slopades.

Troligtvis skulle de rörliga friluftslivet klara sig ganska bra även utan ett strandskydd. Det mesta marken är ju inte strandskyddad idag, tack och lov.

Och hur reagerar kunderna på detta? Själv skulle jag bli vansinnig om en anlitad arkitekt (eller för den delen hantverkare eller konsult) gjorde så mot mig och vederbörande hade definitivt inte fått något mer uppdrag från mig.

PS! Borde du inte skriva ut på ditt företags hemsida att du direkt bussar länsstyrelsen på de kunder som försöker bryta mot eller kringgå strandlagen? :) Då slipper ju drabbade kunder få sig en obehaglig överraskning när länsstyrelsen väl hör av sig... :) Annars blir det väl lite falsk marknadsföring på hemsidan? :)
/Niklas

Niking - Berätta var du har din värdefulla ärvda mark så folk kan undvika den i fortsättningen. Så slipper vi friluftssvin en otrevlig överraskning när vi väl råkar stöta på dig i skogen! :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg