Knän
Det är fr a nerförsbackar med last som sliter. Försök öva in en "mjuksnabb" gångart, som går ut på att inte stum-bromsa vid varje fotisättning utan liksom flyta utför. Rätt hög fart men små steg och aldrig helt sträckta knän. Då är det musklerna runtomkring som får jobba i stället för knäleder och ligamenten.
Svårt att förklara, men titta på någon filmsnutt med tibetanska höghöjdsbärare eller erfarna alpinister.
Stavar skonar knäna, men har IMHO andra nackdelar och det är inte alla som trivs med "stavgång".
När inget annat funkar, kan man diagonaltejpa knäna med oelastisk idrottstejp för att få lite stöd.
Fötter
...finns det
en annan tråd om.
Jag kan väl lite slumpmässigt tillägga, att
just för mig funkar det att
- tejpa förebyggande med idrottstejp på de ställen jag vet med mig att jag kan få skav av specifikt de skor jag valt för tillfället (sällsynt, men jag råkar ha ett enstaka sådant ställe i bl a mina skidpjäxor)
- enbart använda strumpor av mjuk ull och med instickade tåsömmar
- använda tjocka (= fuktfördelande) lager med strumpor - minst en tunnare liner och en tjock ullfrotté, men oftast två lager mjuk ullfrotte (varmt ute kräver tjockare lager!)
- enbart använda innersulor av ullfilt (utan någon fukttät plast eller folie ens på undersidan)
Ull i tjocka lager håller mina fötter lagom varma oavsett utetemperatur, och tillräckligt torra för att förebygga skav, utan att jag behöver ta av skor och/eller byta strumpor under dagen.
Andra gör dock allting precis tvärtom och det funkar fint för dem

.