Fördomar och prestige

umemorgan; sa:
En sällan debaterad del i det hela är ju kostaden. Priset för att ha en lättare utrusting.

Priset för lätt utrustning är med få undantag lägre. Min tunga rygga kostade 3300 1994*, min lätta kostar 900.
Så den som gör rätt köp från början spar en hel hög med pengar.

*Nån ekonom får gärna räkna om till dagens värde. :)

För mig har prylfixeringen två orsaker:
1. Produkter, design och funktion är mitt yrke och intresse.
2. Jag kan syssla med det även (eller särskilt) när jag inte tar mig tid att vara ute i naturen.

Jag tycker personligen att lättpackare ofta har en mer avspänd inställning till utrustning. Om det funkar så funkar det - det måste inte vara det som "alla" säger är det bästa och finaste.
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-05-31 kl 22:24]

mellpat; sa:
Även marschhastighet är tydligen prestigeladdat. Har svårt att förstå varför en del intresserar sig för hur lång tid en viss etapp tar att vandra. Ambitionen bör väl vara att göra tiden så lång som möjligt - om man trivs i fjällen vill säga.

Det här är ett lättpackningsforum. Jag kan faktiskt
inte erinrar mig ETT ENDA inlägg här (eller på
någon enda UL-site) där etapplängden eller marschhastigheten förknippats med prestige.

Att man går fortare och bekymmersfritt längre med
mindre packning är förstås självklart. På min 50-årsdag
gick jag med stugpackning från Olavsbu via Gjendebu
till Torfinnsbu, vilket är två (lite knappa) etapper,
säkert över 3 mil. Det tog väl, inklusive pauser 8
timmar (jag hade trott 9). Det var en mycket vacker dag
och sådana vill jag gå långt. Jag önskar ibland
att jag kunde göra sådant även idag.

Det tycks också vara inställningen hos de UL-packare vilkas siter jag besökt: att med mindre packning
går man - utan ringaste stress - fortare,
således längre och således upplever man mer.
Det sista kan ju diskuteras men är fullkomligt individuellt. Jag har stött på engelsmän som sprang
hela GR11 och verkade stortrivas med det.
Själv vet jag passager där jag inte gå nog långsamt.

Det väsentliga för mig med lättpackning i kombination
med hyfsad fysik (en del idioter tror att det ena
utesluter det andra)
är att man har marginaler.
Jag minns en etapp i Frankrike/Italien där jag först
förlorade tid i ett virrvarr orsakat av vägar
utan karttäckning och sedan noterade att
mitt tänkta läger inte hade det vatten som var ritat
på kartan (det gick under jorden). Det var
bara att gå 2-3 timmar till och det var skönt att
veta att jag kunde göra det utan att ta slut.

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Jag tycker personligen att lättpackare ofta har en mer avspänd inställning till utrustning. Om det funkar så funkar det - det måste inte vara det som "alla" säger är det bästa och finaste.
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-05-31 kl 22:24]

Nja,om vi ser till vissa trådar (Nej,jag tänker inte specificera) så handlar det väl till stor del om skryt,eller bajsande på andras val beroende på hur man ser det.Eller som nån sa i en annan tråd(Lite fritt citerat):"Vafan,komma här och vara bättre än OSS!Nej,tysta ner för fan,vi vet ju bäst".Det är knappast en avslappnad attityd,snarare analfixerad.

En annan variant som dyker upp lite då och då är
"Kolla jag har den och den prylen,plutta dig"
Men vissa skiter fullständigt i den prylen för att den kanske inte passar in i deras 'system',och när inte det funkar så blir det nästa steg att trycka upp saken i ansiktet.

peter

Jomentjena, är det därför ni har en sida som nästan exklusivt behandlar utrustning? Det måste kanske inte vara det som ''alla'' säger är det bästa och det finaste, men det som backpackinglight.net säger är det bästa... Detta var det sämsta argumentet på länge, hela idén med lättpackningen är ju just fokus på utrustningens vikt, och inte 'om det funkar så funkar det'. Då skulle ni ju fortfarande gå runt med trangia. Att någon sedan länkar till ett visst forum, där man också måste vara en betalande medlem för att kunna ta del av det tydligen esoteriska innehållet, framställer ju kanske inte 'eran' sak i bättre dager.

Och att lätta prylar skulle vara billigare, och en rygga för bara 900 spänn, där glömde du kanske nämna att man då måste handla via internet, oftast måste man ju uteslutande handla på nätet om man vill ha lätta prylar. Men som tur är finns det ju vänliga själar som helt utan ersättning arrangerar gruppköp. :D

Jag borde kanske lägga till en kommentar till mitt inlägg. Vad jag menar med internetbutiker är alltså då utländska internetbutiker, eftersom det oftast är där man kan hitta lätta pryttlar. Och inte sällan får man beställa från usa.

Fast tydligen skulle det ju bli ändring på det.

Lätthypens föregångare har alltid varit klättrarna, för de vill alla hinna ner innan vädret slår om...
Själv har jag oftast vid friluftsliv varit snigeln under ett par rejäla kamerastativ och väskor med kamror och film i.
I föreningen med 26 kg startvikt gällde det att kunna minimera ryggsäckslasten som alltid var ovanpå, för att få plats och ork med kameraväskan också.
Det är klart att det är mycket macho med en packning om 75% av egenvikten....i varje fall går det vingligt och långsamt med täta raster...
På 60-talet när lättvikt började användas i friluftssammanhang anlade kanfas och stålramsmaffian moteld. Ord som rejäl, kraftig och gedigen innebar början på marschen mot 5 kg tunga super duper ryggsäckar.
Jag kommer ännu ihåg en artikel i en kvällstidning och men jägarmajors packning med ved och burkkonserver för Sarek. Endast män mäktar dessa laster!
Min fars klättrarkomis Sten hade en enkel och lätt inställning till klättring, viktigast var en god ost och en liten plunta konjak, en regnsäck, tröja, mössa, vantar och kamera. Knappt 5 kg med en 6x6cm Supericonta.
I klättar, flyg och racersammanhang har alltid lätt och funktionellt varit målen med design och utförande av prylar och delar.

go tur

Lill-Olle; sa:
Jomentjena, är det därför ni har en sida som nästan exklusivt behandlar utrustning?

Ja, precis.
Vad jag menar med "mer avspänd inställning till utrustning" är att många lättpackare har en mer funktionell* inställning till prylarna - det funkar bra med McFlurry-sked och Felix-tallrik och byggplast. Det finns inte lika mycket "Arcteryx är bäst" eller "Meindl är bäst". Det kommer antagligen av att man har tvingats improvisera fram delar av utrustningen. Det är vad jag menar med "avspänd". Kanske ett dåligt ordval.

Sen betyder ju mer avspänd inte att man inte får vara intresserad. Väl?
Mer avspänd, inte helt avspänd :)

(*och för lättpackare är vikten såklart en viktig stödfunktion, men det säger väl sig självt?)

Lill-Olle; sa:
Och att lätta prylar skulle vara billigare, och en rygga för bara 900 spänn, där glömde du kanske nämna att man då måste handla via internet, oftast måste man ju uteslutande handla på nätet om man vill ha lätta prylar.

Alternativ till min förvisso USA-beställda 900-kronorsrygga finns för 1200-1700 spänn i välsorterade sportaffärer. Dessutom kommer ju "min" rygga antagligen att finnas på den svenska marknaden om ett litet tag, och kommer (hoppas jag) fortfarande inte kosta 2000-3000 spänn, som "vanliga" ryggor gör.

I och för sig undrar jag vad som är så farligt med att handla via postorder. Det tvingas ju även de som bor utanför storstadsregionerna göra för att få tag på helt "vanliga" grejer. Fuskar de då?
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-06-01 kl 19:04]

Det finns inte lika mycket "Arcteryx är bäst" eller "Meindl är bäst". Det kommer antagligen av att man har tvingats improvisera fram delar av utrustningen. Det är vad jag menar med "avspänd". Kanske ett dåligt ordval.

Jaha, så det är därför det explicit rekommenderas, inte bara märken, utan också modeller på fjaderlatt.se? Himla avspänt. Vidare kan man ju ta en titt under rubriken prylspan, väldigt relaxad inställning. Inte alls prylfixerat. Eller kolla på trådarna under sektion lättpackning här, hur många handlar INTE om prylar? Mycket Mcflurry-skedar? Mycket GDS? Knappast.

Kanske inte "arcteryx"- eller "meindl är bäst", det har ju bara ersatts av exped, granite gear och golite istället.

Lättpackare, vilka det nu är som kallar sig det, må vara hur avspända som helst, men de är ofantligt dåliga på att visa det.

Taskig inställning!

Lill-Olle; sa:
Det finns inte lika mycket "Arcteryx är bäst" eller "Meindl är bäst". Det kommer antagligen av att man har tvingats improvisera fram delar av utrustningen. Det är vad jag menar med "avspänd". Kanske ett dåligt ordval.

Jaha, så det är därför det explicit rekommenderas, inte bara märken, utan också modeller på fjaderlatt.se? Himla avspänt. Vidare kan man ju ta en titt under rubriken prylspan, väldigt relaxad inställning. Inte alls prylfixerat. Eller kolla på trådarna under sektion lättpackning här, hur många handlar INTE om prylar? Mycket Mcflurry-skedar? Mycket GDS? Knappast.

Kanske inte "arcteryx"- eller "meindl är bäst", det har ju bara ersatts av exped, granite gear och golite istället.

Lättpackare, vilka det nu är som kallar sig det, må vara hur avspända som helst, men de är ofantligt dåliga på att visa det.

Herre gud!
Vart vill du egentligen komma? Jag har inte riktigt förstått det.
Du hackar ju bara! All eloge till dem som faktiskt har ett intresse i att vidareförmedla utrustningskännedom till andra genom en hemsida. Den hemsidan ger mig väldigt mycket. Man får en insikt i vad som finns på marknaden och utifrån detta gör man sina egna val.

Visst har du all rätt i världen att vara kritisk och inte hålla med om det som skrivs. Det har alla!
Men du borde samtidigt vara så pass klok att inse att du inte behöver hålla med dem. Det är ju deras egen åsikt som uttrycks.

Senast jag kollade på "fjäderlätt.se" så såg inte jag att det stod "regelbok i lättpackning".

Enklaste lösningen på ditt problem verkar vara att sluta läsa "fjäderlätt.se" och gör dein egen om du nu har en helt annan åsikt.
//Peter

Olle,
Jag hoppas verkligen inte att jag har gjort misstaget att påstå att jag har ett avspänt förhållande till utrustning.

Jag vet å andra sidan inte om mitt förhållande med utrustning är "spänt" heller. Vi trivs på det hela taget ganska bra tillsammans, jag och utrustning.

[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-06-02 kl 09:58]

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg