Fördomar och prestige

ping; sa:
Bland annat vill jag då ha med exempel på den
prestigeladdning och de fördomar som omger
lättpackning, UL eller ej - i stilen
"futtiga gram hit eller dit, en bra karl ska
kunna bära 25 kg på en veckovandring".

Jag har väl hittat några, men är tacksam för tips.

Lite hör det väl till saken att av de få som 'hänger' här på Utsidan har gjort det till en hype för dom redan frälsta,för ingen har som självändamål att välja det tyngsta alternativet i allt.De flesta har inga problem att bära en rygga med en totalvikt på uppemot och över 25+ kg 10 dagar i sträck,men går det att hitta lättare och likvärdiga alternativ så är det ju bara bra.

peter
[/QUOTE]

Det här är ett typexempel som kan mångfaldigas
men som dock i klassisk snärt
överträffas av
recensionen i GA. Det är från urinlägget
i klenisartråden:

"Man kan bara garva åt alla "gramjägare" som frenetiskt frågar hur
man kan karva bort några futtiga gram. Jag kan förstå om man är gammal, sjuk eller
har varit sjuk och känner sig klen, men annars, ska man kunna kalla sig för
en friskus så tycker jag att man ska kunna bära en riktig packning med de
saker som man behöver. Ska man ut på en riktig tur behöver man ta med sig
"riktiga grejer". Light-packning är bara till för veklingar."

Här är ett färskare exempel:

"Blir det inte lite väl mycket gramjakt, även om det är intressant rent
akademiskt hur lite man kan klara sig med.
Klart att man inte skall bära med sig onödiga grejer, men det är väl inga problem
att bära 25 kg på ryggen i en vecka. Om säcken väger 20, 25 eller
30 kg spelar väl ingen större roll
om man är en vuxen karl (såvida man inte måste springa fram)?"

I andra citat betonas att veklingarna kanske skulle
träna styrka och kondition istället
- jag finner det alltid
lika fascinerande att de som jämställer friluftsliv med
idrott inte tänker på att just idrottsmän
är särskilt hårt drabbade av belastnings- nötnings- och
förslitningsskador. Tyvärr är inte skadan lika plötslig
som dess symptom.

Nu vill jag ha fler citat, gärna också
från Utsidan!

mellpat; sa:
Även marschhastighet är tydligen prestigeladdat. Har svårt att förstå varför en del intresserar sig för hur lång tid en viss etapp tar att vandra. Ambitionen bör väl vara att göra tiden så lång som möjligt - om man trivs i fjällen vill säga.

Olika människor söker olika saker i fjällen. vissa vill gå och ta det lugnt och spana in flora och fauna, andra söker utmaningar. Att gå fort och långt i fjällterräng är just en utmaning.

ping; sa:
marmotta skrev:
Om jag hinner före min resa tänkte jag skriva
ned några av mina tankar om packning, verklig
och inbillad komfort, inklyusive en del av mina
idiosynkrasier (och delvis med inriktning på
Sydeuropa).

Bland annat vill jag då ha med exempel på den
prestigeladdning och de fördomar som omger
lättpackning, UL eller ej - i stilen
"futtiga gram hit eller dit, en bra karl ska
kunna bära 25 kg på en veckovandring".

Jag har väl hittat några, men är tacksam för tips.

Lite hör det väl till saken att av de få som 'hänger' här på Utsidan har gjort det till en hype för dom redan frälsta,för ingen har som självändamål att välja det tyngsta alternativet i allt.De flesta har inga problem att bära en rygga med en totalvikt på uppemot och över 25+ kg 10 dagar i sträck,men går det att hitta lättare och likvärdiga alternativ så är det ju bara bra.

peter

En sällan debaterad del i det hela är ju kostaden. Priset för att ha en lättare utrusting. Folk i allmänhet har för mycket pengar och för lite tid. (Nu bortser jag helt och hållet från hemmafixarna som tillverkar sovsäck och tält under 300g och lever på lav i skogen.) Om vi kunde ta bort pryl-hypen, skulle kanske ännu fler våga börja med friluftsliv.

// Morgan

Sagt av blöt huttrande kamrat som inte tagit med sig tillräckligt med förstärkninsplagg, som svar på frågan om han vill låna en tröja:

"Det är fan sommar, bara man anstränger sig lite!"

/Richard

Vad är det för fel att tävla? Att bära tungt och småspringa gärna den jävligaste vägen och dessutom skryta inför andra är ju bara uppiggande.
Det är ju hela iden med OS VM och all annan idrott som fyller ut tid i TV. Dom värsta fanatikerna blir ändå inte så långlivade. Åtgången är ganska hög på de värsta inom detta gebit.

Dessutom skulle den här tråden inte finnas om ingen vågade vara annorlunda. Det är nog bättre att vara lagom Svensk, då lägger sig friden och lungnet och alla kan förvissa sig om att inte störa någon annan.

/Janne

En sällan debaterad del i det hela är ju kostaden. Priset för att ha en lättare utrusting. Folk i allmänhet har för mycket pengar och för lite tid. (Nu bortser jag helt och hållet från hemmafixarna som tillverkar sovsäck och tält under 300g och lever på lav i skogen.) Om vi kunde ta bort pryl-hypen, skulle kanske ännu fler våga börja med friluftsliv.

Jag instämmer i att folk har för mycket pengar och för lite tid. Men när det gäller prylar så kanske man lockas in i utelivet bara för att få köpa och testa några roliga prylar. Och kanske känna lite äventyr i vardagen, om prylen kan användas till vardags.

När man ska bära allt på ryggen eller på cykeln eller i kajaken så gäller det att få med rätt grejer, och lämna rätt grejer hemma. Det är som ett strategispel. Så det är väl naturligt att det blir lite prylfixerat.

Allt kan gå till överdrift, men prylfixeringen behöver i sig inte vara helt dålig.

umemorgan; sa:

// Morgan

Du måste inte köpa tunga grejer när du köper nytt :)

Mezzner; sa:
Bokrescensionen:

Att föreslå att man lämnar tandkrämstuben hemma helt och hållet var kanske att inbjuda till syrliga kommentarer.

Men allvarligt... den som faktiskt läser boken och hakar upp sig på en sån minidetalj behöver nog lägga sig på en schäslong och prata ut som sin barndoms potträning :)

(Själv har jag nog aldrig haft med mig tandkräm ut, inte ens när jag gick i Frilufsarna. Men inte av viktsskäl utan för att det känns onödigt)

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg