Gumotex Safari
Har en Gumotex Safari sedan ett antal år. Är mycket nöjd med kvalitén, instämmer helt i Jamo:s omdöme ovan.
Den är väl inte den mest brukade kajaken av mina tre (har en havs och en fors också), men den har två distinkta användningsområden:
- Göra kortare turer runt segelbåtens förtöjningsplats. Segelbåten är visserligen lång men smal och trång, inte plats för vanlig kajak.
- Vågsurfing för nybörjare. När jag har varit och surfat i t.ex. Klitmöller, har Safarin fått hänga med och använts av familjens ungdomar, gäster osv, som inte behärskar roll men ändå vill leka lite i vågorna. Med Safarin (eller vilken annan sit-on-top som helst, men nu äger jag Safarin) har dom kunnat ha kul och känna på surfing, och själva kunnat ta sig tillbaka upp efter kapsejsningar.
Nytt användningsområde: Tjänstekajak. I det företag jag driver vid sidan av mitt ordinarie jobb, servar jag mini-reningsverk. En av mina kunder har verket på en svårtillgänglig udde i en sjö. Safarin ska få åka med i servicebilen och användas vid arbete där. Kunde jag inte haft en vanlig kajak till det? Jo, men Safarin kan ligga inne i bilen, i sin väska, i beredskap. Vill inte ha en vanlig kajak på biltaket jämt. Och, det ska erkännas, jag tycker helt enkelt Safarin är en kul sak,. som jag gärna hittar ursäkter för att plocka fram... *L*
Jens