Fördelar med tung packning?

Den heliga (s)kon

Hmm, är inte den springande punkten detta:

Har du kängor är det vandring.
Har du skor är det promenad.

Ska du nödvändigt vandra i jympaskor, så bör du alltså kalla dom för "mjuka lågskaftade kängor" (eller "trailrunningskor" på svengelska)
 
Anders förordade inget alternativ, han påpekade bara att det är lämpligt att bära med sig ändamålsenlig utrustning - varken mer eller mindre.

Per
 
Men ändå uttalar du dig om att en PacLite-jacka är för ömtålig för friluftsbruk?

Återigen ber jag om ursäkt för att jag uttrycker mig alldeles för otydligt. Jag menar inte att pacliten skulle vara för ömtålig för friluftsbruk. Jag konstaterar bara att en paclite-jacka är ömtåligare än en 3-lagers gtx-jacka och att det i vissa lägen kan utgöra skillnaden mellan en hel och en trasig jacka. Jag vet att dylika uttalande kan vara mycket svåra att förstå, så fråga gärna igen om du tycker jag har varit otydlig så ska jag försöka vara ännu lite tydligare. Du får dock ha överseende med att mina pedagogiska kvalitéer uppenbarligen inte står i paritet med behovet av tydlighet.
 
Det finns inga tungpackare, bara olika grad av lättpackare - att påstå något annat är enbart historielöst. De som tror att herrarna Fjäderlätt är pionjärer inom sitt område borde läsa t.ex. Axel Hambergs hundra år gamla tankar kring utrustning och proviant i fjällvärlden! Det som dagligen , mer eller mindre hetsigt debatteras här är snarare hur lätt utrustning kan ersättas av ännu lättare, och till vilka konsekvenser.

Det finns alltid ett egenvärde i att prylar som man bär med sig är så lätta som möjligt, men även en tarp på 400g och ett regnställ av gladpack skulle kunna ersättas med något ännu lättare; allt är relativt och 'lättpackning' är inget absolut begrepp. Frågan är snarare hur man bantar sin packningsvikt utan att tulla på sina personliga önskemål om komfort och säkerhet. Det är en diskussion som jag tycker är spännande och givande, så länge det inte går prestige och allmän träskallighet i debatten.

Per

Per har helt rätt vare sig vi talar om 27 kg militärutrustning, som numera har växt, eller extremt civil vandringsutrustning så är alla inom "lättviktsparametern" fast på olika delar av skalan.
Murikor bör jämföras med Hva spisar och Eldkåtor med torvdito. Nakenjanne lär ha lättast packning.
Min val står jag för.
//J
 
Per har helt rätt vare sig vi talar om 27 kg militärutrustning, som numera har växt, eller extremt civil vandringsutrustning så är alla inom "lättviktsparametern" fast på olika delar av skalan.
Murikor bör jämföras med Hva spisar och Eldkåtor med torvdito. Nakenjanne lär ha lättast packning.
Min val står jag för.
//J

Nakenjanne borde ha 0.00 kg i 'skin-out', eller?
 
Återigen ber jag om ursäkt för att jag uttrycker mig alldeles för otydligt. Jag menar inte att pacliten skulle vara för ömtålig för friluftsbruk. Jag konstaterar bara att en paclite-jacka är ömtåligare än en 3-lagers gtx-jacka och att det i vissa lägen kan utgöra skillnaden mellan en hel och en trasig jacka.

Så, du håller alltså helt med om att lätt utrustning är att föredra? Och att orkansäkra tält och jackor som tål att åla över taggtråd för det mesta är overkill?

Då ber jag om ursäkt, jag trodde du argumenterade FÖR tung packning.

Det är nämligen dylika argument man alltsom oftast får höra från de som är negativa till lättpackning. "De lätta grejerna håller inte".
 
Ja men det jag försöker få fram här är: Vem bestämmer var gränsen går?

Om man säger att Hilleberg är overkill får man minsann höra att en tarp tål inte orkanvindar.

Nämner man Packaway så får man höra att sån gladpack tål ingenting.

Försöker man nämna små läskburkskök så får man höra att det minsann inte duger till att smälta snö på vinterturen.

Jag blir lindringt sagt trött på folk som säger att de saker som jag använder inte fungerar. Jag använder dem ju själv så jag VET att de fungerar för mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Bygga om tung ryggsäck Lättpackning 9
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
leonsson BAMM packning Lättpackning 18
Anders M Packning - Behövs det? Lättpackning 43
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar