Fördelar med tung packning?

;)

[ironi] vinter..? ..snö..?! -Jag trodde ALLT vi diskuterade här handlade om 10-dagars Sarekvandringar under perioden v. 27-33, företagna av medelålders vita män?? [/ironi]

Per
 
kom med argument FÖR att packa tungt i st f argument för att packa lätt?
Visserligen är detta lättpackningsforum men nu vill jag få höra fördelarna med att välja tunga grejer i packningen och nackdelar med lätta dito när de ska fylla samma funktion.
En kåta fyller inte riktigt samma funktion som ett tält, den fyller så mycket mer, men den är ett argument för att packa tungt istället för lätt. Dock är det "tungt" relativt tält, i de flesta fall, jag har sett de som har en tyngre tältpackning än min kåtapackning. Men det går att packa såväl tungt som lätt med både tält och kåta, inom de olika kategorierna packning.

Den riktiga viktminskningsutmaningen kommer inte förrän man börjar vandra med kåta, med tält är det en baggis;-)

Många gånger fyller inte lättsaker samma funktion som tyngre saker. Lättsaker har ofta renodlat den primära egenskapen, på bekostnad av en mängd andra egenskaper som man annars får med på köpet. En ryggsäck i ultratunnt tyg kan konstrueras så bäregenskaper med modesta vikter blir likartade en ryggsäck med tjockare tyngre tyg. Men vilken säck är trevligast att hålla på med när man ska packa, ett tunnt tyg som är sladdrigt eller ett tyg med lite stadga i? Värdesätter man stadgan framför sparade vikten så väljs den tyngre. Andra föredrar det renodlade. Det finns önskade "biegenskaper" man kan vilja ha, och inte renodla bort. Det här med tygers känsla, egenskaper går igen i tält, kåtor, tarpar, kläder etc. Sen har vi den tålighet mot vassa grenar, sten, glöd etc. som en del inte anser sig behöva, men som andra anser sig behöva.

Så, fördelar med tungt relativt lätt givet samma funktion lär nog vara sällsynt, men fördelar för tungt relativt lätt med både samma primärfunktion och för tungt ytterligare önskade bi/sidoegenskaper, finns och är vad som bör jämföras.

Raskesven
 
Jag blir lindringt sagt trött på folk som säger att de saker som jag använder inte fungerar. Jag använder dem ju själv så jag VET att de fungerar för mig.

Är du inte onödigt vidsynt nu?
Det finns väl ingenting som säger att vi andra ska göra allt som du kan göra, det räcker kanske med att vi övriga amatörer gör det som du tycker är tillräckligt avancerat?

Personligen är jag mest imponerad av trådstarterskan. Hon slängde ur sig en enkel fråga och klarar sedan av att hålla sig borta från tråden, när alla vi andra förnedrar oss med patetisk pajkasning om något av de mest ointressanta (=uttjatade) ämnena genom utsidans historia.
 
Så, du håller alltså helt med om att lätt utrustning är att föredra? Och att orkansäkra tält och jackor som tål att åla över taggtråd för det mesta är overkill?

Då ber jag om ursäkt, jag trodde du argumenterade FÖR tung packning.

Det är nämligen dylika argument man alltsom oftast får höra från de som är negativa till lättpackning. "De lätta grejerna håller inte".

Nu missförstod du mig igen. Det som förvirrade var kanske att jag inte tog sida? Sålunda tycker jag inte att lätt utrustning alltid är att föredra (ej heller tung). Måste man argumentera blint för den ena eller andra sidan? Allt är inte svart och vitt i min värld. Således argumenterar jag varken för eller emot lätt packning. Vad jag förespråkar är att välja en så lätt utrustning som möjligt med det bivillkoret att den ska hålla för de påkänningar som just du utsätter den för. Dvs om du aldrig river sönder din tunna jacka behöver du inte välja en kraftigare. Omvänt gäller förstås att om du vid upprepade tillfällen har rivit sönder din tunna jacka så kan det vara läge att satsa på en kraftigare.

Själv har varken träffat på orkansäkra tält eller jackor som tål att åla över taggtråd med så där kan jag inte uttala mig, utan jag utgår från att dina iaktagelser är korrekta.

Jag är via jobbet van vid att allt jag skriver granskas av minst tre instanser, så bara fortsätt att fråga jag är van vid att behöva förklara mer än en gång.
 
;)

[ironi] vinter..? ..snö..?! -Jag trodde ALLT vi diskuterade här handlade om 10-dagars Sarekvandringar under perioden v. 27-33, företagna av medelålders vita män?? [/ironi]

Per
Du, den där [ironi]-taggen funkar inte i HTML.

Tung packning har man förstås för att ha en ursäkt att bära i en bekväm ryggsäck på 3,5 kilo, istället för en obekväm plastpåse med fiskelina istället för avbärarbälte...
 
Temposänkande!?.

Jag bär rätt normal packning, tror jag. En veckas fjäll=ca 17 kg. Jag kan lätta den med 4-5 kg utan problem. Det gör jag inte eftersom packvikten tvingar mig att minska tempot - vilket var en av orsakerna till att jag åkte till fjälls! Jag har helt enkelt förstått att jag måste tvinga mig till det jag vill, annars ränner jag vidare i full fart. Sparar vikt gör jag på de snabba helgturerna hemomkring i stället, bara för att det är kul att sy, prova ut och pyssla ihop nya grejor... Anna
 
Stabilare kajak

kom med argument FÖR att packa tungt i st f argument för att packa lätt?
Visserligen är detta lättpackningsforum men nu vill jag få höra fördelarna med att välja tunga grejer i packningen och nackdelar med lätta dito när de ska fylla samma funktion.

Min förra kajak blev stadigare när jag packade tunga saker i den.
t.ex en ”härlig” gasolflaska som väger 2,54 kg tom. Att flaskan sedan rymmer 1.25 kg gasol (propan) får man på köpet. UH


primus_2055.jpg


Per
 
Äntligen börjar denna trâd fâ lite substans, även om Brunes kök verkar vara i klenaste laget för att klassas som äkta UH. I Greg McCartneys bok "Going extreme UH in the Western Rockies" ¨tipsar författaren lustigt nog om samma kit som vâr svenske UH-guru och Ütsidan-kändis Lars-Patrik Tjärkat Lindbäck brukar köra:

Dubbelt gasolkök med 25L gasol-flaska
Trangia-kopia i gjutjärn
Etc Etc

b10ad01ca82f9f32d37fbdfc9bb2cc18.jpg
 
Senast ändrad:
Äntligen börjar denna trâd fâ lite substans, även om Brunes kök verkar vara i klenaste laget för att klassas som äkta UH. I Greg McCartneys bok "Going extreme UH in the Western Rockies" ¨tipsar författaren lustigt nog om samma kit som vâr svenske UH-guru och Ütsidan-kändis Chinerunner brukar köra:

Dubbelt gasolkök med 25L gasol-flaska
Trangia-kopia i gjutjärn
Etc Etc

QUOTE]

Jag hade som bivillkor att det tunga (=gasolflaskan) skulle gå ner genom packluckan bakom sitsen. Trälisterna och banden är till för att håll fast gasolflaskan. Historien är full med båtar för förlist p.g.a förskjutning av lasten.


Får väl nöja mig med att kalla det för H (rejält stål är det i alla fall )

packlucka1_gif.gif


Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Bygga om tung ryggsäck Lättpackning 9
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
leonsson BAMM packning Lättpackning 18
Anders M Packning - Behövs det? Lättpackning 43
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar