kom med argument FÖR att packa tungt i st f argument för att packa lätt?
Tungt pga mycket kläder kan ge större komfort (byta till torrt istället för att torka på kroppen, hålla värmen även under frostnatten).
Tungt pga mycket utrustning kan ge större flexibiltet genom att tillåta fler aktiviteter under samma utflykt/resa.(stegjärn och lina så vågar man sig ut på glaciären istället för att bara stanna i dalen).
Tungt pga mycket mat och dryck kan ge en större kulinariskt bidrag till ens upplevelse eller tillåta längr obrutna övningar.
Tungt pga "dubletter" (t.ex. kåsa OCH termos med kopp i locket, matkniv OCH täljkniv) ger lite marginal till bibehållen komfort om prylar går sönder eller tappas bort.
Jag försöker byta till lättare grejer när ett byte ändå är påkallat, men det är ekonomiskt svårt att motivera byten av grejer som fortfarande är funktionellt OK - särskilt när man kommer till tält, sovsäckar och sådär.
Det jag jag tycker är svårast är att hitta kompromissen mellan marginaler(till komfort och säkerhet), flexibilitet och lättpackning.
Har gjort några turer på cykel och inlines där det enda som kom tillbaka oanvänt var första förbandet. Det har funkat bra, men hade vi t.ex valt att vandra en dag istället så hade vi inte haft några vettiga skor för någon längre utflykt. Vi hade också fått svårt att hålla värmen om vi blivit tvungna att stanna i dåligt väder.
Så länge det går så kommer jag nog föredra det kroppsliga obehaget av några kilo extra för den mentala komforten av att ha både marginaler och flexibilitet.