Fördelar med tung packning?

kom med argument FÖR att packa tungt i st f argument för att packa lätt?

Tungt pga mycket kläder kan ge större komfort (byta till torrt istället för att torka på kroppen, hålla värmen även under frostnatten).
Tungt pga mycket utrustning kan ge större flexibiltet genom att tillåta fler aktiviteter under samma utflykt/resa.(stegjärn och lina så vågar man sig ut på glaciären istället för att bara stanna i dalen).
Tungt pga mycket mat och dryck kan ge en större kulinariskt bidrag till ens upplevelse eller tillåta längr obrutna övningar.
Tungt pga "dubletter" (t.ex. kåsa OCH termos med kopp i locket, matkniv OCH täljkniv) ger lite marginal till bibehållen komfort om prylar går sönder eller tappas bort.

Jag försöker byta till lättare grejer när ett byte ändå är påkallat, men det är ekonomiskt svårt att motivera byten av grejer som fortfarande är funktionellt OK - särskilt när man kommer till tält, sovsäckar och sådär.
Det jag jag tycker är svårast är att hitta kompromissen mellan marginaler(till komfort och säkerhet), flexibilitet och lättpackning.
Har gjort några turer på cykel och inlines där det enda som kom tillbaka oanvänt var första förbandet. Det har funkat bra, men hade vi t.ex valt att vandra en dag istället så hade vi inte haft några vettiga skor för någon längre utflykt. Vi hade också fått svårt att hålla värmen om vi blivit tvungna att stanna i dåligt väder.
Så länge det går så kommer jag nog föredra det kroppsliga obehaget av några kilo extra för den mentala komforten av att ha både marginaler och flexibilitet.

Självklart finns det fördelar med att kunna ta med sig mer, eller tyngre, utrustning inom vissa områden. Att förneka det är ju meningslöst (förutom för att tråla efter reaktioner i ett forum ;) ).

Men för mig har viss tung utrustning varit en anledning att skära ner vikten på andra delar av utrustningen. Hela min ingång i lättpackningstänkandet var ju att skära ner på grundutrustningen så att jag kunde ta med mig vinare och färska råvaror till mat utan att för den skull bära mer än jag gjorde tidigare.

Anledningen till att såna här diskussioner blir intensiva är antagligen för att vi är ganska många här på forumet som har gjort väldigt genomtänkta val, oavsett om det handlar om att t.ex. långvandra i nätskor eller bo i kåta med skorsten.

Men vi får inte glömma att det runt oss gapiga forumdeltagare finns de som inte har gjort lika genomtänkta val, utan kör på de sanningar som gäller till exempel i packlistor på tillverkarnas webbplatser. Då finns vi där för att presentera alternativa sanningar. Några av oss vill gärna berätta om hur trevligt det är med lättare utrustning, andra vill berätta om hur trevligt det är att bo i vedeldad kåta. Alla har rätt.

Men vi får inte glömma att det runt oss gapiga forumdeltagare finns de som inte har gjort lika genomtänkta val, utan kör på de sanningar som gäller till exempel i packlistor på tillverkarnas webbplatser. Då finns vi där för att presentera alternativa sanningar. Några av oss vill gärna berätta om hur trevligt det är med lättare utrustning, andra vill berätta om hur trevligt det är att bo i vedeldad kåta. Alla har rätt.

Det är så sant så man får rysningar när man läser det! :)

Peter

Citat:
Ursprungligen postat av Jörgen Fjaderlatt.se
. Om någon över huvudtaget inte reflekterat över att man kan gå i fjällen med annat än kängor så kanske det kan föda nya tankar om jag berättar att det faktiskt går utmärkt för mig att vandra i gympadojor. Men det finns naturligtvis många som inte vill att man skall andas om detta...
Jörgen

Utveckla gärna denna anklagelse, söte bror och sorgligt missförstâdde förkämpe för allmänhetens frälsning. Är det Käng-maffian, busshàllplats-maffian, UH-maffian, Stureplan-maffian eller kanske rentav Âre-disko-maffian som âsyftas? ;-)

med bepansrade hälsningar,

Malindo-Man

Bäste Malindo, jag ville bara kolla om du var vaken :)
Fast ett av min morfars gamla talesätt dyker upp och känns mer passande än vanligt: "Passar kängan så dra på den".

Jag kunde naturligtvis lika gärna skrivit om tunga kontra lätta ryggsäckar eller tält, det var väl det att tarps och gympaskor varit uppe i ett annat inlägg som jag läst strax innan jag själv skrev. Fast jag måste nog säga att det verkar vara mer infekterat att ifrägasätta kängor än nästan någon annan friluftspryl. Anledningen till detta kanske kan vara värd en egen tråd som du gärna får starta. Men jag kan så klart ha fel. Detta är endast min personliga åsikt.

Jörgen

kom med argument FÖR att packa tungt i st f argument för att packa lätt?
Visserligen är detta lättpackningsforum men nu vill jag få höra fördelarna med att välja tunga grejer i packningen och nackdelar med lätta dito när de ska fylla samma funktion.

Visst finns det som jag ser det fördelar med tyngre packning, i mitt fall så handlar det ju som flera nämnt om mer och godare mat... när jag och sambon har varit ute så brukar vi alltid unna oss en liten flaska whiskey... mitt Akto är fint, och bra, men nog är det skönare när man kan bre ut sig lite i ett större tält...

Hade inte min fjolårs solo tur varit så viktfokuserad så hade jag nog valt ett par trailskor som vadskor istället för sandalerna... och därmed dubblerat som löpskor...

Samtidigt så var mina 15 dagar den mest behagliga tur någonsin. Jag kapade 5,75kg, och då är ju jag långt ifrån någon extremlättpackare utan, mer från skittung till normallätt ;-)... eh... ja, eller nåt... normalt sett så brukar jag ha ont i knäna efter våra fjällvandringar, när man burit alldeles för tungt... förra året så hade jag inte ont någonstans och hade lätt kunnat gå 15 dagar till!

Så för mig är det väldigt lätt att motivera mig till att förädla min packning åt det lättare hållet, med målet att samtidigt behålla eller öka komforten... eller som någon skrev: en tulipanros!

//Thomas

Här är inget självklart...

Och du menar du att det aldrig är nån som rivit sönder en 3-lagers GTX-jacka? Undrar varför det finns så många trådar på forumet som handlar om var man kan få sin GTX-jacka lagad...

Den enda gång jag rivit sönder en regnjacka under min 30 år som scout var när vi skulle tillverka en bår av våra regnjackor och försökte köra en kvistig slana genom ärmarna på den.

När jag skrev inlägget så tänkte jag att här gäller det att vara övertydlig för att inte någon ska kunna missförstå det. (Det är ju trots allt UL-forumet.) Tyvärr måste jag erkänna att jag misslyckades...

Jag ska försöka vara ännu lite tydligare: -Nej jag menar inte att en jacka kan vara omöjlig att riva sönder. Jag menar att en kraftig 3-lagers gtx-jacka är slitstarkare än en tunn paclite-jacka. Alltså inte oförstörbar. Antalet människor som tror att en jacka är oförstörbar är nog ganska litet. Det hade varit kul om vi kan sammanställa en lista över dem. Så om alla som läser detta inlägg och tror att en jacka kan vara oförstörbar mailar mig sitt namn så kan jag ta på mig att sammanställa listan.

Som svar på din andra fråga skulle jag tippa på att det beror på att folk ibland river sönder sina gtx-jackor. Hoppas detta var svar på frågan. Om inte så får du gärna fråga igen. Eventuellt så skulle vi kunna försöka sammanställa ännu en lista över folk som lagar sina jackor utan att de gått sönder. Själv vill jag inte ta på mig det jobbet då jag kommer att ha fullt upp med den första listan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Bygga om tung ryggsäck Lättpackning 9
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
leonsson BAMM packning Lättpackning 18
Anders M Packning - Behövs det? Lättpackning 43
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg