Jag har inte påstått att man kan äta sig mätt (även om jag gärna skulle bevisa det för er som inte tror det!). Och jag pratar inte specifikt om långa vandringar. Återigen vill jag påpeka att man kan vara ute på olika sätt och för en eftermiddag i skogen kanske nässelsoppa eller en vild sallad räcker gott och väl. Det är nog mera en fråga om att folk inte vet vilka arter som är ätliga. Och då ska man förstås inte chansa! Sen gäller det att veta vilka växter som är fridlysta. Ta inte dem!
Känner man sina arter är det en helt annan femma. Man kan få ihop en rejäl måltid med t.ex. strutbräken men man ska vara säker på att man känner igen den och veta hur man ska tillaga den. Ärtvicker, ryssgubbe, skräppor, syror, fetbladsväxter, strandkål, kirskål och rams kan också ge ganska mycket mat. Sen finns ju lökarna: ramslök och kajp blir gott i det mesta. Och ni som vandrar i fjällen kanske kan hitta torta eller kvanne. Många lövträd har också ätliga blad eller frön, t.ex. björk, alm och lind.
Kimkim frågar om rötter, det är klart att det finns ätliga sådana t.ex. maskros, kaveldun, hässle- och knölklocka, malva, cikoria och pepparrot (som finns i princip överallt) etc. men jag brukar inte gräva efter rötter. Det räcker gott med det som växer ovan jord.