Flygvapnets kängor

80 talet omformade både känga 42, lädermodellen med gummisula från Tretorn samt gummikängan i många olika modeller. Innan modell 90 fastställdes. Förutsatt att sulan inte känns som en 78varvare är den helt ok som du fått. Du bör om du använder den ha en eller två innersulor, gärna en fjädrande närmast foten. Dina ser ut som m42 m nyare med gummisula.
Randsydda kängor som den här går att reparera, sula om, till skillnad från modernare helklistrade saker om vid haveri bör ta vägen över återvinningen, brännbart.
//J

Precis, det finns massa olika modeller och varianter av utrustning innan 90-systemet. Med jämna mellanrum dyker det fortfarande upp saker och varianter som man aldrig tidigare skådat. De vanliga(ste) gummikängorna av svart lite "modernare" snitt är lägre, precis som de svarta m59-kängorna och de bruna läderkängorna.

Bild finns under kängor och skor här

http://www.bbfab.se/

Man kan också se vad som ser ut som högre gummikängor, två varianter av skidkängor, filtkängor, och överdragsstövlar av filt.

Det finns äldre både svarta och bruna kängor med gummifot som är helt ofattbart stela och hårda, nästan som tjockt pansar och i det närmaste oförstörbara. Mycket grejer förr var sannerligen inte bekväma men de var gjorda för att hålla, nästan för evigt. Apropå kängor, är det nån som vet hur helikopterkängorna är? HKP-kängorna menar jag alltså. Varför behövde just helikopterpiloter en egen variant av kängor förresten?

Bild här.

http://www.surplus.se/component/page,shop.browse/category_id,52/option,com_virtuemart/Itemid,26/

Man kan även iaktta ett par bruna gummikängor på den länken...;)

Är det någon mer som sett de blå filtkängorna av stövelliknande modell (som jag minns det) och ganska modernt snitt? Minns att de såg ut att kunna vara rätt funkis men de fanns inte i min storlek när det begav sig.
 
Hej jag jag har använt dom där, kanske inte just de där paret men de liknar Lunhags från tidigt 80 tal och det är en känga av den typen att när du har gott in så ger de mycket till baka men innan ja då har ditt ordföråd utvecklats. De kommer att överleva dig många ggr om, jag tror att jag sulade om mina 4ggr och när det var dags för nya skor ja inte var det skon som gav upp det var jag som ville pröva ngt nytt.
Så släng den inte den kommer att ge mycket tillbaka med rätt skötsel.
Gunnar
 
Jag ställde frågan inne på soldatforumet och det blev olika svar, gissningar och funderingar. kontentan blir att jag får leva med ovissheten och försöka låta livet gå vidare (Ler)

Självklart ska jag ha dom kvar. Håller på att gå in dom nu, för på lördag den 1/3 ska jag ge mig ut på en rejäl vandring. Då får vi se vad dom tål.
 
Jasså?

Jag är ju själv med i flygvapnet, sedan något år tillbaks. jag går på F7 Såtenäs, Lidköping. Flygvapnets kängor är toppen, men längst fram på kängorna så har vi ju inte stål hetta. Utan det är Härdad plast, inte lika starkt och inte lika dyrt. Men det är ju inte direkt så att man behöver stålhetta i Flygvapnet, för vad ska hända? Att ett flygplan landar PRECIS mitt På tårna? Nää, men det är lättare med härdad plast.
Kängorna kan ge några blå märken eller skavsår då & då, men det beror oftast på att man inte har 2 sockar på vardera fot. Ett litet knep när man ska ut och marchera med kängorna så behöver man ju inte knyta hela vägen upp, utan man lämmnar ca. 2 öglor på kängorna, så böjer sig kängorna lättare och man blir smidigare.

Simma lugnt. / E. Olsson.
 
Arbesko tillverkade 90kängan och mig veterligen inte tretorn. Dessutom låter 1986 väldigt tidigt för 90kängan. På den tiden vi hade ett stort försvar och det var mer regel än undantag att försvarsgrenarna hade helt egen utrustning från regnställ till sambandsystem. Jag tror att det är en flygvapenspecifik känga av ej tidigare skådad modell.

Vi var ett av flera testkompanier för M90 när jag gjorde lumpen 85/86.
 
Som infanterist på I22 i Norrbotten i mitten av 80-talet så hade vi ett antal olika skodon. Fodrade vinterstövlar, filtkängor, bruna gummikängan och bruna läderkängan. Bruna gummikängan minns jag som extremt kall och hård. Hade den som ombyteskänga efter en längre skidmarsch då läderkängan frusit till is av svetten på natten. Har nog aldrig frusit så mycket om fötterna som med den bruna gummikängan. Den fick stå i skåpet resten av tiden. På sommaren/hösten körde jag mest med civila vandringsstövlar som var överlägsna vid lite längre marscher. Fortsatte använda den som civil och jag har aldrig fått ett skavsår med dem.
 
Fast dom kängorna som jag hade i lumpen var bruna har jag för mig.
Dom här som jag fick från flygvapnet är svarta.

Jag gjorde lumpen vid Berga 91-92 och hade M59 och M80, till M59 fick vi bruna kängor, men enligt reglementet skulle de vara svarta. Något smarthuvud hade kommit på att vi skulle färga om dem med vanlig, svart skoputs.
Kängorna blev LILA!

Jag vet inte hur det är med helikopterpiloter, men enligt en LÅNG kängtråd på Soldf så behöver piloter med utskjutningsstol kunna fästa kängan i stolen.

När en pilot skjuter ut sig med stolen blir det en snabb acceleration upp till hög hastighet. Har för mig att de sticker iväg i ca 300km/h. Hur som helst skulle pilotens ben slitas av ifall de fick fladdra fritt, därför måste de sitta fast under utskjutningen. Det finns två lösningar på problemet.

Band
Två band sticker ut från stolens underrede. Innan start fäster piloten dem i vardera kängan, de är så långa att h*n fritt kan hantera pedalerna. Om piloten skjuter ut sig dras banden in och fixerar fötterna vid stolens underrede. Jag tror att alla Svenska plan har den modellen.

Båge
Det andra alternativet är en stålbåge som sitter i stolen och går upp vid instrumentbrädan. Den dras in och fixerar ungefär som bågen man har i magen på berg och dalbanor, fast den dras in mot smalbenen istället.

Har piloten för långa ben kan knäskålarna hamna under instrumentbrädan och klippas av, var gränsen går är givetvis olika på olika flygplanstyper. Men i så fall får de flygförbud redan från början. Accelerationen gör även att ryggraden trycks ihop, åtminstone delvis kan det sträckas ut efteråt.
 
Kängorna brukar dras in av vierar som sitter fästade i stroppar på kängan, därför har förare speciella kängor. I hkp behövs inga stroppar, altså speciella kängor.....
När stolen tänder börjar vierarna dra in fötterna innan paketet, förare stol börjar lyfta från förarplatsen....har en kamrat som flög 35a med för långa lårben, det var en chansning men det gick bra....En annan äldre kamrat behövde skjuta ut sig flera ggr och han fick vådligt ont i ryggen...
Plasttåhätta kan vara bra om man tappar tunga pryttlar på tån. Har sett när Akanen åkte ner i plattan utan tår emellan...
//J
 
Jag fick ett gott skratt när en bekant som varit räddningsledare i försvarsmakten berättade om vilket ohemult krångel det är att få ut en pilot ur ett havererat plan om man glömmer att koppla loss just de där vajrarna. "Till slut har man tänjt ut piloten så mycket att man inte har något annat val än att sätta tillbaka honom i planet och utlösa stolen för att trycka ihop han igen.." :-D
/R
 
Senast ändrad:
klättermicke;334570 sa:
Så här ser dom ut.

PICT1_4358.jpg


PICT0003_4358.jpg


PICT0002_4358.jpg

Känner igen modellen, ser ut som marschpjäxan i läder fast svart och med längre skaft. Lite annorlunda form på foten också...gamla uniformssystemet. är det i alla fall...pre 90, 80-tal, kanske t o m 70tal.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 26
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg