Jag testade några olika varianter som andra tipsat om, buntband och ett par olika varianter av spännremmar. Öppningsbara buntband blev bara krångligt eftersom de inte alls gick att öppna när de var i väl åtdraget läge utan måste knipsas upp!! Spännremmar betydligt mer lätthanterlig. Lät dem sitta på löst om vristen, och drog åt för kung och fosterland precis vid vaden. Jag upplever att det håller tätt bara man drar åt hårt nog. Bäst resultat fick jag med två remmar per ben, blev ju dubbla barriärer. Men samtidigt viktigt att hitta en modell som kan lossas blixtsnabbt, kan bli rätt obehagligt annars, jag fick skippa en av remmarna av denna anledning och bara ha en per ben.
Jag har Jörnkängor och goretexbyxor av tunnaste typen. De har tunna dragkedjor i sidorna men tycker det gick bra att få det tätt där ändå. Testade detta med spännremmar för flera år sedan med mina Meindl dovre extreme och fick inte till det. Antagligen för styva i skaftet. Materialen måste ju kunna formas kring varandra för att sluta tätt.
Vatten läckte in dels vid de misslyckad experimenten med buntband eller dåligt åtdragna spännband, dels vid en viss söm på kängan vid gummit (kan man åtgärda det?), dels under längre stunder i djupt vatten dock inte alltid...
Jag tycker visst att man BLIR fuktig i skalkängor under flera dagar i blötväder och i vatten, hur välinsmorda de än är. Om man skulle byta till torra strumpor hela tiden skulle man få bära med sig 50 par. Utan sol är det svårt att få något torrt. Upplever inte att mina liners blev blötare under skinsealzen än under vanliga vandringssockarna, utan de var helt klart torrare.
Tack för tipsen! Mina regnbyxor var grova och vida vilket antagligen var en nackdel då det blev många veck där vattnet troligtvis letade sig upp. Jag har bara kört med enkla remmar. Tunna regnbyxor är nog bättre!
Du har rätt i att skalkängor blir blöta till slut i riktigt blöta förhållanden! Allting har förstås en gräns, och fjällvandring handlar i mycket om att lära sig hantera och leva med vatten i alla dess sköna former...