Flottör vs Eskimåsväng?

Fina bilder

sidopontoner tror jag inte på i sådan sjö de skulle sannolikt bara försvåra för eskil. Dessutom så är knappast långfärdskajak det optimala flytetyget för att lattja här, den blir för svår att svänga med.

Thure

Lär dig rolla!

Hur tränar man surf om man är en flottör-räddare? Verkar som att det kan bli jobbigt i längden. Se dessa fina bilder: http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=44425&set=

Det finns ingen genväg! Ska du surfa med havskajaken måste du kunna rolla. Det är grymt skönt när man har en stabil roll sittande i ryggraden.
Med en havskajak är det dessutom relativt enkelt att rolla. Men tänk på att lära dig att rolla åt båda hållen samtidigt. Paddlar man i hårdare förhållanden har man stor nytta av att kunna rollen åt båda hållen. För att lära sig att rolla åt bägge håll är det enklast att öva in båda sidor samtidigt.

Lycka till!

//Gustav\\

Allt är relativt

Men är inte det väldigt svårt? :)

Allt är relativt.
Men om man har som mål att lära sig rolla åt båda hållen, ja då är det enklast att lära sig åt båda hållen samtidigt. Men självklart är det enklast att enbart lära sig åt det ena hållet. Fast jag tycker man har stor nytta av att ha en stabil roll åt båda hållen.
Men det kan bli en svårighet om man har en paddel med mycket vinkel på bladen, för då måste man vrida paddeln när man rollar åt det ena hållet. Kan då vara bra att börja med en mindre vinkel på bladen.

Börja med forspaddling, för då blir du tvungen att lära dig rolla. ;)

//Gustav\\

Men tänk på att lära dig att rolla åt båda hållen samtidigt.
----------------------------------------

Jag känner mig kluven inför utmaningen. Kanske man kan rolla åt ena hållet medan kajaken rollar åt det andra? Dubside hallå!

Inte så väldigt märkvärdigt att öva rolla åt bägge hållen. Man bara utför samma övning på bägge sidor. Nackdelen kan väl vara om man går en rollkurs, då tiden är väldigt begränsad.
Tror det kan vara väldigt bra att börjar öva själv och sedan tar hjälp av någon som kan säga vad man gör för fel.

Om man verkligen vill så går det.
Finns en hel del material här på nätet om hur man rollar. Att filma sig själv när man övar är ett bra tips. Då kan man själv se vad man gör för fel.

Jag har fått bilden av att många havspaddlare tycker det är så märkvärdigt och svårt att lära sig rolla. Inom forspaddlingen är det en självklarhet att man ska ha en säker roll. Det är dessutom svårare att lära sig rolla en forskajak än en lång havskajak.

//Gustav\\

en sak är iaf säker - att rolla med pontoner på är svårt...

För några år sedan lades det till ett antal svårare versioner av rollar i den grönländska rolltävlingen, eftersom det blev började dyka upp paddlare som låg på eller nära maxpoäng.

Roll med pontoner kunde kanske bli nästa steg efter den roll med flottör på akterdäck som ingår (och som simulerar den blåspåse som man traditionellt använde för att hålla harpunerade bytesdjur flytande) ;-)

Hallå...

Allt är relativt.
Men om man har som mål att lära sig rolla åt båda hållen, ja då är det enklast att lära sig åt båda hållen samtidigt. Men självklart är det enklast att enbart lära sig åt det ena hållet. Fast jag tycker man har stor nytta av att ha en stabil roll åt båda hållen.
Men det kan bli en svårighet om man har en paddel med mycket vinkel på bladen, för då måste man vrida paddeln när man rollar åt det ena hållet. Kan då vara bra att börja med en mindre vinkel på bladen.

Börja med forspaddling, för då blir du tvungen att lära dig rolla. ;)

//Gustav\\

Jag är nöjd med att kunna rolla åt ett håll i taget, att jag inte kan rolla åt båda hållen samtidigt skulle alltså bero på att min grönlandspaddel har för stor vinkel mellan bladen? Har du tips på hur man minskar den? :cool:

Jag är nöjd med att kunna rolla åt ett håll i taget, att jag inte kan rolla åt båda hållen samtidigt skulle alltså bero på att min grönlandspaddel har för stor vinkel mellan bladen? Har du tips på hur man minskar den? :cool:

"Men om man har som mål att lära sig rolla åt båda hållen, ja då är det enklast att lära sig åt båda hållen samtidigt."
"Men det kan bli en svårighet om man har en paddel med mycket vinkel på bladen, för då måste man vrida paddeln när man rollar åt det ena hållet. Kan då vara bra att börja med en mindre vinkel på bladen."

Men nu till ditt problem. Om du har en grönlandspaddel med vinkel, ja då har antingen trät slagit sig extremt mycket, eller så är det ingen grönlandspaddel som du har! ;)

//Gustav\\

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg