Fjällvandrare död i Ultevis naturreservat i Jokkmokk kommun

Jag känner bara ett obehag när man spekulerar om en person som omkommit under det dåliga vädret. Jag bidrar inte med mer nu då jag saknar fakta. Respekt för den som omkommit behöver man ha med i sina tankar och i det man skriver. Jag säger inte att det saknas respekt då jag inte läst allt som skrivits, jag menar bara att man behöver ha det med sig när man är snabb i tanken och vill svara.

Jag tycker absolut att det är lämpligt att det resoneras och diskuteras kring att en 20-årig utlänning befann sig i Ultevis naturreservat i månadsskiftet oktober-november, dessutom i hårt väder. Det är anmärkningsvärt (ingen spekulation) och i de flesta fall om man nu inte är kittad för vinterfjället så är det olämpligt (ingen spekulation).

Jag tycker absolut att det är lämpligt att det resoneras och diskuteras kring att en 20-årig utlänning befann sig i Ultevis naturreservat i månadsskiftet oktober-november, dessutom i hårt väder. Det är anmärkningsvärt (ingen spekulation) och i de flesta fall om man nu inte är kittad för vinterfjället så är det olämpligt (ingen spekulation).
Det är definitivt inte den vanligaste tiden för vandring i de delarna av Sverige. En krävande tid att vara ute.

Såklart att man kan spekulera vilt om och diskutera vad som helst relaterat till den tragiska händelsen som tex fjällräddningens agerande, vildmarksturism, vikten av god kunskap, etc. Jag tolkande poolls inlägg citerat i #73 som att föra diskusionen i samma anda som på flashback. Ber om ursäkt för missförståndet. Jag krälar.
... sandaler med tunna strumpor ...
😬

Ja, jo...visst. Vad gjorde personen där? Blev personen sjuk eller var personen skadad? Hade personen för lite kläder på sig, eller med sig? Larmade personen för sent? Finns många frågor, men vi vet ingenting.
Det som hände var att personen omkom.
Diskutera gärna, men visa respekt för den omkomna personen...det är det jag mest tänker på.

Just nu vet vi ingenting. Kommentarerna om/från Flashback säger mer om personerna än de rena kommentarerna.

Spekulera...javisst. Min enda kommentar om plats och tid är att det var en utmanande plats där man lätt kan råka illa ut om man inte är förberedd för dåligt väder. Nu gick det illa. Personen finns inte bland oss längre.

Diskutera respektfullt om att vara i den miljön under oktober/november. Man kan skriva mycket om olämpligheten att vara i den miljön den här tiden, mer riskfyllt än en fin junidag. Jag tror de flesta förstår det.

Några spekulationer på flashback om vad som hänt är "Blödande sårskada efter yxhugg, gröna män från Mars som strålat honom, eller kanske en blodig björnattack". 😬
Det kan jag tänka mig, många skojare där som vill synas.

Jag tror han frös ihjäl pga för dåliga kläder eller otillräckligt tält som kapsejsade, eller mest troligen en kombination av flera saker pga oerfarenhet och kanske panik.

Senast ändrad:
Jag tycker inte att det nödvändigvis är olämpligt att vara ute i de trakterna vid den tiden på året. Vandraren kanske gillade att utmana sig själv och kanske var han mycket erfaren. Även erfarna kan göra misstag. Jag har läst om extremt erfarna friluftsmänniskor som gjort "klantiga nybörjarmisstag". Jag anser även att var och en äger rätten att själv bestämma vilka risker hen vill utsätta sig för.

Jag tycker inte att det nödvändigvis är olämpligt att vara ute i de trakterna vid den tiden på året. Vandraren kanske gillade att utmana sig själv och kanske var han mycket erfaren. Även erfarna kan göra misstag. Jag har läst om extremt erfarna friluftsmänniskor som gjort "klantiga nybörjarmisstag". Jag anser även att var och en äger rätten att själv bestämma vilka risker hen vill utsätta sig för.

Absolut. Men exakt hur extremt erfaren är det möjligt att vara som 20-åring, från ett annat land, i svenska fjällen?

Visst, om någon gör sin första ensamvandring i svenska fjällen som 18-åring eller möjligen redan som 16-åring så har den hunnit hålla på ett tag. Kanske till och med har hunnit vara där 10 gånger, beroende på hur intensivt den rest eller kanske mer troligt (om personen är så pass erfaren) jobbat till fjälls. Jag spekulerar inte kring den här personen, utan det är ett resonemang kring rimligheten i att en 20-åring kan vara så erfaren.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg