Fjällvandrare död i Ultevis naturreservat i Jokkmokk kommun

Absolut. Men exakt hur extremt erfaren är det möjligt att vara som 20-åring, från ett annat land, i svenska fjällen? ...
Allmänt sett är det väl så att ju mer erfaren man är destå mindre marginaler anser man sig behöva. Eller rättare, man vet vilka marginaler som verkligen behövs och var man kan fuska. Jag har ingen aning men visst är det möjligt att skandinaviska fjäll är så pass annorlunda (tex kalla väderomslag) att den erfarenhet man har från annat land inte är tillämpbar här och att den marginal man trodde sig ha inte fanns.

För övrigt så finns det gott om exempel på 20-åringar som är mycket erfarna inom sitt specialintresse. Inom segling tex så finns Laura Dekker som seglade jorden runt 16 år gammal. Ensamsegling och fjällvandring är kanske inte är helt jämförbara men ändå https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_youth_solo_sailing_circumnavigations

Jag känner bara ett obehag när man spekulerar om en person som omkommit under det dåliga vädret. Jag bidrar inte med mer nu då jag saknar fakta.
Lite senare...
Ja, jo...visst. Vad gjorde personen där? Blev personen sjuk eller var personen skadad? Hade personen för lite kläder på sig, eller med sig? Larmade personen för sent? Finns många frågor, men vi vet ingenting.
Jag vet inte hur många gånger du tjatat om att vi inte ska spekulera i denna tråd. Trots det spekulerar du hejvilt, mer än någon annan. Jag tror att du behöver lära dig att ta några djupa andetag och tänka till innan du skriver ett inlägg.

För övrigt har jag svårt att förstå varför man ska visa respekt för döda personer mer än för levande. Det borde väl ändå vara "the other way around"?

Jag tror våra spekulationer bygger på att många av oss brinner för vårt friluftsintresse och även är bekanta med området och dess förutsättningar vilket ökar nyfikenheten, så även om informationen kring denna tragiska olycka är så knapphändig söker många av oss förstå vad som hänt inte minst för att lägga det till vår egen erfarenhetsbank. Vi är alla överens om att årstiden inte är optimal för vandring i dessa trakter, men samtidigt tror jag många av oss mött vandrare i Sarek mm som lockats till området från när och fjärran av eviga solskensbilder på sociala medier som ex Elvah är lite inne på (jag har själv mött vandrare i området vid flera tillfällen som undrar var leden går och avstånd till nästa stuga). Oavsett detta och hans relativt ringa ålder måste han ju haft viss erfarenhet för att överhuvudtaget ge sig ut när han anlände till området och insåg förutsättningarna, dessutom borde han varit ute en tid för att nå olycksplatsen och uppenbart klarat sig bra den tiden. Utan helikopterskjuts är det väl bara rimligen två platser han kan ha startat från den årstiden, Suorva eller vägen mot Sitoälvbron troligen då ända från Seitevare kraftverk (enligt information på STF Aktse hemsida är vägen från Seitevare kraftverk till Sitoälvbron endast öppen sommartid, och jag vill minnas en bom på vägen som stod öppen på sommaren vid kraftverket).

Enligt tidigare information i denna tråd påträffades han ca 6km öster om Aktse, och detta tar mig kring trakterna kring Sijddoädno. Det finns ju alltid en sannorlikhet att han försökt sig på att ta sig över älven och råkat så illa ut att han tvingats larma. Sijddoädno är även en populär kvoterad sportfiskesträcka, men här talar årstiden emot att det var detta han var ute för. Jag hoppas det kommer fram mer officiell information som bringar klarhet i vad som faktiskt hänt.

Men samma sak för någon som fortfarande lever hör alltså inte till normalt folkvett? Jag är inte säker på att jag förstår logiken här...
Jag måste ha missat något här.
Var skrev jag att man inte skall ha en respektfull ton när man spekulerar om levande personer där man saknar information om personen ifråga eller saknar fakta om omständigheter?

Lite senare...

Jag vet inte hur många gånger du tjatat om att vi inte ska spekulera i denna tråd. Trots det spekulerar du hejvilt, mer än någon annan. Jag tror att du behöver lära dig att ta några djupa andetag och tänka till innan du skriver ett inlägg.
Haha, motpol till andra ”kreativa ” svar.
Jag svarar.
Jag är imponerad över ihärdigheten hos en del.

För övrigt har jag svårt att förstå varför man ska visa respekt för döda personer mer än för levande. Det borde väl ändå vara "the other way around"?
Den respekt man bör ha är mot den avlidnes familj och bekanta. Personer som kanske hamnar på en utsidan-tråd för att få veta mer om vad som faktiskt hände.
Det är just därför det inte är speciellt respektfullt att lufta generella spekulationer om hur andra hypotetiska personer skulle kunna råka illa ut pga diverse misstag i en tråd som explicit handlar om en specifik verklig händelse.

Det betyder inte att det är fel att diskutera generella och hypotetiska fall, bara att det är mer taktfullt att hålla isär diskussionerna.

Den respekt man bör ha är mot den avlidnes familj och bekanta. Personer som kanske hamnar på en utsidan-tråd för att få veta mer om vad som faktiskt hände.
Det är just därför det inte är speciellt respektfullt att lufta generella spekulationer om hur andra hypotetiska personer skulle kunna råka illa ut pga diverse misstag i en tråd som explicit handlar om en specifik verklig händelse.

Det betyder inte att det är fel att diskutera generella och hypotetiska fall, bara att det är mer taktfullt att hålla isär diskussionerna.
Jag håller med dig, inga konstigheter alls. Men borde inte samma sak gälla om personen överlevde? Men min fråga handlade ju om varför respekt är viktigare när någon är död än när någon lever. Även de som överlever kan ha barn, familj och bekanta som råkar läsa trådarna. Det jag retar mig på är att vissa personer upprepar (och tillämpar) idiom utan att reflektera vad de egentligen betyder. Men nu glider vi OT.
Själv är jag ointresserad av att spekulera runt saker jag inte vet nåt om, däremot ville jag läsa tråden ifall någon här verkligen visste nåt om vad som hade hänt. Vilket nu är tydligt att ingen gör.

Sijddoädno är även en populär kvoterad sportfiskesträcka, men här talar årstiden emot att det var detta han var ute för.
Fisket i strömmande vatten stängs redan 1 september inför öringleken. Det enda fiske som kan locka någon vid denna årstid är väl i så fall gäddfiske i större sjöar.

Det kan ju ha varit så att killen sökt info här från Utsidan inför turen och kanske skapat sig ett konto för att fråga?.....minns att jag ibland sett frågor på engelska inför olika turer. Kommer dock inte leta efter dessa trådar.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg