Jag tror våra spekulationer bygger på att många av oss brinner för vårt friluftsintresse och även är bekanta med området och dess förutsättningar vilket ökar nyfikenheten, så även om informationen kring denna tragiska olycka är så knapphändig söker många av oss förstå vad som hänt inte minst för att lägga det till vår egen erfarenhetsbank. Vi är alla överens om att årstiden inte är optimal för vandring i dessa trakter, men samtidigt tror jag många av oss mött vandrare i Sarek mm som lockats till området från när och fjärran av eviga solskensbilder på sociala medier som ex Elvah är lite inne på (jag har själv mött vandrare i området vid flera tillfällen som undrar var leden går och avstånd till nästa stuga). Oavsett detta och hans relativt ringa ålder måste han ju haft viss erfarenhet för att överhuvudtaget ge sig ut när han anlände till området och insåg förutsättningarna, dessutom borde han varit ute en tid för att nå olycksplatsen och uppenbart klarat sig bra den tiden. Utan helikopterskjuts är det väl bara rimligen två platser han kan ha startat från den årstiden, Suorva eller vägen mot Sitoälvbron troligen då ända från Seitevare kraftverk (enligt information på STF Aktse hemsida är vägen från Seitevare kraftverk till Sitoälvbron endast öppen sommartid, och jag vill minnas en bom på vägen som stod öppen på sommaren vid kraftverket).
Enligt tidigare information i denna tråd påträffades han ca 6km öster om Aktse, och detta tar mig kring trakterna kring Sijddoädno. Det finns ju alltid en sannorlikhet att han försökt sig på att ta sig över älven och råkat så illa ut att han tvingats larma. Sijddoädno är även en populär kvoterad sportfiskesträcka, men här talar årstiden emot att det var detta han var ute för. Jag hoppas det kommer fram mer officiell information som bringar klarhet i vad som faktiskt hänt.