Fjällvandrare död i Ultevis naturreservat i Jokkmokk kommun

Jag tror våra spekulationer bygger på att många av oss brinner för vårt friluftsintresse och även är bekanta med området och dess förutsättningar vilket ökar nyfikenheten, så även om informationen kring denna tragiska olycka är så knapphändig söker många av oss förstå vad som hänt inte minst för att lägga det till vår egen erfarenhetsbank. Vi är alla överens om att årstiden inte är optimal för vandring i dessa trakter, men samtidigt tror jag många av oss mött vandrare i Sarek mm som lockats till området från när och fjärran av eviga solskensbilder på sociala medier som ex Elvah är lite inne på (jag har själv mött vandrare i området vid flera tillfällen som undrar var leden går och avstånd till nästa stuga). Oavsett detta och hans relativt ringa ålder måste han ju haft viss erfarenhet för att överhuvudtaget ge sig ut när han anlände till området och insåg förutsättningarna, dessutom borde han varit ute en tid för att nå olycksplatsen och uppenbart klarat sig bra den tiden. Utan helikopterskjuts är det väl bara rimligen två platser han kan ha startat från den årstiden, Suorva eller vägen mot Sitoälvbron troligen då ända från Seitevare kraftverk (enligt information på STF Aktse hemsida är vägen från Seitevare kraftverk till Sitoälvbron endast öppen sommartid, och jag vill minnas en bom på vägen som stod öppen på sommaren vid kraftverket).

Enligt tidigare information i denna tråd påträffades han ca 6km öster om Aktse, och detta tar mig kring trakterna kring Sijddoädno. Det finns ju alltid en sannorlikhet att han försökt sig på att ta sig över älven och råkat så illa ut att han tvingats larma. Sijddoädno är även en populär kvoterad sportfiskesträcka, men här talar årstiden emot att det var detta han var ute för. Jag hoppas det kommer fram mer officiell information som bringar klarhet i vad som faktiskt hänt.
Möjligheten finns ju att han varit ute länge och startat långt österut. T.ex. Jokkmokk eller Porjus.

Allmänt sett är det väl så att ju mer erfaren man är destå mindre marginaler anser man sig behöva. Eller rättare, man vet vilka marginaler som verkligen behövs och var man kan fuska. Jag har ingen aning men visst är det möjligt att skandinaviska fjäll är så pass annorlunda (tex kalla väderomslag) att den erfarenhet man har från annat land inte är tillämpbar här och att den marginal man trodde sig ha inte fanns.

För övrigt så finns det gott om exempel på 20-åringar som är mycket erfarna inom sitt specialintresse. Inom segling tex så finns Laura Dekker som seglade jorden runt 16 år gammal. Ensamsegling och fjällvandring är kanske inte är helt jämförbara men ändå https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_youth_solo_sailing_circumnavigations
Dekker var 14 år gammal när hon gav sig av. Tanken var att hon skulle gett sig av redan vid 13 års ålder, men socialtjänsten började bråka med hennes pappa och ville ta ifrån honom vårdnaden.

Jag vet inte om du provat att fiska harr där i november? Gör det så har du svaret. Röding och öring är ju höstlekare, så där är inte fiske tillåtet efter 1 oktober.
Gäller inte fredningen bara rinnande vatten och vid utlopp ?
Harr går att fiska året runt, fluga, spinn och pimpel, det enda som ställer till det är när isen varken bär eller brister.

Gäller inte fredningen bara rinnande vatten och vid utlopp ?
Harr går att fiska året runt, fluga, spinn och pimpel, det enda som ställer till det är när isen varken bär eller brister.
Nej, fredningen gäller alla vatten. Och isen ligger väl där nu, så att fiska harr från isen i november..? Inget folk reser långt för i alla fall. Slut på OT.

Jag har varit mycket i Ultevis då jag är uppvuxen inte långt från. Utan att veta närmare om vad som hänt, så är en reflexion att det är väldigt vanligt att folk kommer både innan säsongen i maj, eller efter själva vandringssäsongen som börjar avta under andra halvan av september. I senare delen av oktober/november är det 'ingen' som rör sig i området knappt ens Sirges då det är en lite lugnare period efter sarvslakten och innan de börjar samla för vinterflytt. Det är höstvinter och vädret är notoriskt opålitligt och snö måste man räkna med.

Jag har varit mycket i Ultevis då jag är uppvuxen inte långt från. Utan att veta närmare om vad som hänt, så är en reflexion att det är väldigt vanligt att folk kommer både innan säsongen i maj, eller efter själva vandringssäsongen som börjar avta under andra halvan av september. I senare delen av oktober/november är det 'ingen' som rör sig i området knappt ens Sirges då det är en lite lugnare period efter sarvslakten och innan de börjar samla för vinterflytt. Det är höstvinter och vädret är notoriskt opålitligt och snö måste man räkna med.
En utmaning vid längre turer i det området och den tiden på året är just att det i förväg är svårt att veta om det kommer att vara barmark eller inte. Även om det är barmark när man startar kanske det efter någon vecka kommer mycket snö. Då blir det mycket svårt att förflytta sig utan skidor/snöskor. Om man har med sig skidor/snöskor kanske man får bära på dem hela turen om det förblir barmark. Detta blir särskilt besvärligt om det är långa skidor. Snöskor är betydligt enklare att fästa på ryggsäcken. Snön i början av vintern bär dåligt även för den med långa skidor.
Att det är mycket lite folk ute vid den tiden på året kan dock vara mycket lockande för en del vandrare.

Nu har det gått mer än en vecka sedan vandraren dog och fortfarande har ingen ytterligare information kommit. Jag tror faktiskt inte att mer information kommer att komma.

Denna tråd verkar vägra att dö. Tillbaka från fiskarna, Mitt bidrag till spekulationer: Han använde nödsändaren, och när hjäpen kom 9h senare var han redan avliden. Dvs, dålig utrustning & ovana, och alla prylar & kläder & sovsäck osv han hade med sig hade blivit genomdränkta & plaskblöta & kalla, kanske sen flera dagar.

Väldigt trist.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg