Fjällvandrare död i Ultevis naturreservat i Jokkmokk kommun

Vi vet att en person har omkommit på kalfjället pga dåligt väder, att hjälp inte kunde nå fram pga det dåliga vädret samt att personen hade nödsändare. Denna nödsändare initierade räddningen.

Finns det mer fakta än så?

Jag ställer frågan för att jag undrar
Enligt tidigare inlägg i tråden förnekar polisen att den förolyckade vandrarens tält skulle "blåst bort".

Vi vet att en person har omkommit på kalfjället pga dåligt väder, att hjälp inte kunde nå fram pga det dåliga vädret samt att personen hade nödsändare. Denna nödsändare initierade räddningen.

Finns det mer fakta än så?

Jag ställer frågan för att jag undrar.
Som jag har förstått det har inte fakta framkommit som bekräftar att vandraren omkommit pga dåligt väder. Däremot misstänker jag, och kanske en del andra, att det finns ett sådant samband.

Varför hålla på och spekulera? Tids nog får vi nog veta. Det är väl bara att beklaga det tragiska som hänt.
Det var det bästa som sagt i denna tråd. Jag håller med dig. Det finns lite fakta...där det mest tragiska är att personen omkommit i samband med ovädret. Mer än så vet vi inte, förutom räddningsinsatsen och det som framkommit då.
Tragisk händelse som sagt.

Enligt tidigare inlägg i tråden förnekar polisen att den förolyckade vandrarens tält skulle "blåst bort".

Då borde vandraren haft ett tält. Tack för info.
Om jag frågar dig om du har sålt tio kg guld den senaste veckan antar jag att svaret är "nej", men vi kan inte dra slutsatsen att du därför har tio kg guld att sälja från detta svar. Baserat på info att något tält inte har blåst bort vet vi alltså inte om personen hade ett tält eller inte. Något man lär sig på grundkursen i deduktion. Även om man kan gissa att folk borde ha ett tält med under dessa omständigheter.

Om jag frågar dig om du har sålt tio kg guld den senaste veckan antar jag att svaret är "nej", men vi kan inte dra slutsatsen att du därför har tio kg guld att sälja från detta svar. Baserat på info att något tält inte har blåst bort vet vi alltså inte om personen hade ett tält eller inte. Något man lär sig på grundkursen i deduktion. Även om man kan gissa att folk borde ha ett tält med under dessa omständigheter.
Du har rätt. Vi vet inte varför personen omkom. Lika oklart är det om personen hade ett tält med dig. Vi vet bara att tältet inte blåst bort, men samtidigt behöver ett tält vara med i bilden…annars kan man inte säga att det inte blåst bort. Så, vad som har hänt är tragiskt och borde inte ha hänt.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg