Självklart får man inte underskatta effekten av nödsänare och alla andra hjälpmedel som gör att vissa människor överkompenserar och inte förstår risken dom utsätter sig för. I det här fallet återstår det att se vad som faktiskt hände, kan likaväl ha varit en sjukdom eller något annat och inget med vädret att göra.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fjällvandrare död i Ultevis naturreservat i Jokkmokk kommun
- Trådstartare Niblet
- Start datum
Du får ha din åsikt, men den är din.
Kan likväl varit så att om killen INTE haft en nödsändare med på turen, inte ens befunnit sig i området och fortfarande levt.
Ja, vi får helt enkelt vänta och se om det kommer fram vad som egentligen hände innan vi hyllar eller dissar nödsändarens roll.
Den kan ju generellt vara en tillgång för räddningen, men kan ju även ha bidragit vandrare blivit lite övermodiga....vi vet helt enkelt inte ännu.
Senast ändrad:
Tja vi kan alltid spekulera om en det ena eller det andra men faktum är att han hade nödsändare och det gick inte så bra och samhället slapp lägga ner x antal tusenlappar när de anhöriga hade anmält honom försvunnen och de inte hade haft en susning om var de skulle söka.
Vad jag tycker om din åsikt är inget jag tänker skriva här eftersom jag inte vill bli avstängd.
Fast du verkar ju lite missa poängen i vad han skrev och sedan ändå (eller därför ?) uppröras ?
Jag håller med "Totteman" att varför inte försöka hålla god ton mot varandra i tråden ?
Från lokalpressen finns nu lite information om plats för olyckan men inte så mycket mer. Reser frågor: varför "vandring" i slutet av oktober? När det ovan trädgränsen förmodligen var minst 30 cm snö?
- - - - - - -
Döde fjällvandraren hittades sex kilometer från fjällstuga
Från ett stormigt fjäll mitt i natten skickade den ensamma vandraren ut en nödsignal – men hårda vindar stoppade alla räddningsförsök.
När helikoptrarna väl kunde flyga hittades mannen död på platsen han larmat ifrån.
– Personen anträffades på fjället, säger Viktor Karlsson vid polisen.
SMHI hade utfärdat en orange varning för hårda vindar och snöfall i Lapplandsfjällen. Lokalt kunde det bli vindstyrkor på 17 till 22 meter per sekund, och man varnade för kraftiga snöbyar som skulle göra det svårt att orientera sig.
Så var förhållandena när den ensamma utländska vandraren i 20-årsåldern skickade ut en larmsignal från Ultevis naturreservat i Jokkmokksfjällen, klockan 02.36 under natten mot onsdag. Larmet inkom via en nödsändare till JRCC, sjö- och flygräddningscentralen.
– Larmet kom från en plats dit det bedömdes behövas helikopter för att ta sig till, men varken polisens, vårdens, Norgepolisens eller privata helikoptrar har kunnat flyga på grund av hårt väder, berättar Viktor Karlsson, regional kommunikatör inom polisen.
Morgonen efter började vindarna avta och en ambulanshelikopter flög ut till platsen som larmet sänts ut ifrån. Där hittades mannen död.
Polisen vill i dagsläget inte gå ut med en exakt position, men berättar att det var ungefär sex kilometer öster om fjällstugan Aktse.
I vilken sorts terräng hittades vandraren? Hade vandrarens tält blåst bort?
– Personen anträffades på fjället. Det är inget jag kan utläsa utifrån händelserapporten, säger Viktor Karlsson.
Det finns många frågetecken kring dödsfallet som polisen ska söka svaret på. Exempelvis om varför mannen varit helt ensam på fjället, var han hade utgått ifrån, hur länge han varit ute på sin vandring och vad som kan ha gått fel.
I oktober är det mycket få som vandrar i den delen av landet. KANSKE var det just därför den förolyckade mannen valde att vandra då?Från lokalpressen finns nu lite information om plats för olyckan men inte så mycket mer. Reser frågor: varför "vandring" i slutet av oktober? När det ovan trädgränsen förmodligen var minst 30 cm snö?
- - - - - - -
Döde fjällvandraren hittades sex kilometer från fjällstuga
Från ett stormigt fjäll mitt i natten skickade den ensamma vandraren ut en nödsignal – men hårda vindar stoppade alla räddningsförsök.
När helikoptrarna väl kunde flyga hittades mannen död på platsen han larmat ifrån.
– Personen anträffades på fjället, säger Viktor Karlsson vid polisen.
SMHI hade utfärdat en orange varning för hårda vindar och snöfall i Lapplandsfjällen. Lokalt kunde det bli vindstyrkor på 17 till 22 meter per sekund, och man varnade för kraftiga snöbyar som skulle göra det svårt att orientera sig.
Så var förhållandena när den ensamma utländska vandraren i 20-årsåldern skickade ut en larmsignal från Ultevis naturreservat i Jokkmokksfjällen, klockan 02.36 under natten mot onsdag. Larmet inkom via en nödsändare till JRCC, sjö- och flygräddningscentralen.
– Larmet kom från en plats dit det bedömdes behövas helikopter för att ta sig till, men varken polisens, vårdens, Norgepolisens eller privata helikoptrar har kunnat flyga på grund av hårt väder, berättar Viktor Karlsson, regional kommunikatör inom polisen.
Morgonen efter började vindarna avta och en ambulanshelikopter flög ut till platsen som larmet sänts ut ifrån. Där hittades mannen död.
Polisen vill i dagsläget inte gå ut med en exakt position, men berättar att det var ungefär sex kilometer öster om fjällstugan Aktse.
I vilken sorts terräng hittades vandraren? Hade vandrarens tält blåst bort?
– Personen anträffades på fjället. Det är inget jag kan utläsa utifrån händelserapporten, säger Viktor Karlsson.
Det finns många frågetecken kring dödsfallet som polisen ska söka svaret på. Exempelvis om varför mannen varit helt ensam på fjället, var han hade utgått ifrån, hur länge han varit ute på sin vandring och vad som kan ha gått fel.
"6 km öster om Aktse fjällstuga". Ungefär vid Nuortoajvásj?
Det är ju helt omöjligt att säga vare sig bu eller bä eftersom det utifrån våra referensramar tycks så absurt att någon ens befinner sig där i månadsskiftet oktober-november, men jag vill ändå ge mig på att spekulera, ja, faktiskt.
Jag vill spekulera, om inte annat för att jag anser att fjällräddning/media/region-isch-någon form av nationell aktör borde se ett intresse i att klargöra vad som hänt i det här fallet och därmed motverka spekulationer.
Intresset borde de se eftersom A) fjällvandringsboomen som vi sett sedan pandemin med ökat besökstryck bla bla bla med allt vad det medför och B) sommarens händelser med oförberedda vandrare (eller familjer till vandrare i fjällen som larmade fast det inte behövdes), och C) mer fjällräddningsinsatser bla bla bla.
Och då kommer vi till min poäng: Det finns en hype kring fjällvandring, det finns en sociala medier-hype kring fjällvandring.
VAD är det som säger att en europé, vem som helst, som är van vid att det är mer eller mindre trevliga temperaturer i november, INTE skulle bege sig till en äventyrlig plats som det hypas om extremt mycket i sociala medier? Alltså i gemene mans huvud, som inte är norrlänning, så är ju november lite grått bara.
Vi har ju sett inläggen redan i facebookgrupperna och här på Utsidan. Då och då är det någon som undrar hur de ska planera sin vandring i maj-juni, eller väldigt sen höst. Det är bara en fråga om tid innan någon verkligen gör det, utan att ha frågat om råd innan.
Så. Extremt spekulativt. Min poäng är inte att spekulera kring vad som hänt just den här personen. Min poäng är att det kommer att hända förr eller senare.
Jag vill spekulera, om inte annat för att jag anser att fjällräddning/media/region-isch-någon form av nationell aktör borde se ett intresse i att klargöra vad som hänt i det här fallet och därmed motverka spekulationer.
Intresset borde de se eftersom A) fjällvandringsboomen som vi sett sedan pandemin med ökat besökstryck bla bla bla med allt vad det medför och B) sommarens händelser med oförberedda vandrare (eller familjer till vandrare i fjällen som larmade fast det inte behövdes), och C) mer fjällräddningsinsatser bla bla bla.
Och då kommer vi till min poäng: Det finns en hype kring fjällvandring, det finns en sociala medier-hype kring fjällvandring.
VAD är det som säger att en europé, vem som helst, som är van vid att det är mer eller mindre trevliga temperaturer i november, INTE skulle bege sig till en äventyrlig plats som det hypas om extremt mycket i sociala medier? Alltså i gemene mans huvud, som inte är norrlänning, så är ju november lite grått bara.
Vi har ju sett inläggen redan i facebookgrupperna och här på Utsidan. Då och då är det någon som undrar hur de ska planera sin vandring i maj-juni, eller väldigt sen höst. Det är bara en fråga om tid innan någon verkligen gör det, utan att ha frågat om råd innan.
Så. Extremt spekulativt. Min poäng är inte att spekulera kring vad som hänt just den här personen. Min poäng är att det kommer att hända förr eller senare.
Ja, eller så gör man det just här, med anledning av en händelse. Varför inte?Polisen utreder och informerar familjen .Det är nu det viktigaste i det här fallet. Diskutera vidare om fjällsäkerhet kan man göra i en särslkild tråd.
Eftersom vi vet så lite om vad som hände så kan vi diskutera lite allmänt.
Information om risker lämplig tid på året etc är lättillgänglig inte minst via många sociala medier bl a FB och Utsidan.
Samtidigt kanske likestörst och att kunna skryta lite om extrema turer kan vara en riskfaktor.
Dumma saker gör vi alla. Men gör vi mer eller mindre i smartphonens och sociala medier eran?
Principen att vända i tid är kanske underskattad och inte så marknadsförd. "Ingen skam å snu".
Thure
Information om risker lämplig tid på året etc är lättillgänglig inte minst via många sociala medier bl a FB och Utsidan.
Samtidigt kanske likestörst och att kunna skryta lite om extrema turer kan vara en riskfaktor.
Dumma saker gör vi alla. Men gör vi mer eller mindre i smartphonens och sociala medier eran?
Principen att vända i tid är kanske underskattad och inte så marknadsförd. "Ingen skam å snu".
Thure
Senast ändrad:
Senaste tiden tycker jag mig ändå se en trend (I alla fall i mitt flöde) där många filmar och förklarar när dom ger upp.
Myndigheterna är säkert intresserade av att faktiskt gå ut med hur och varför olyckan skedde. Men till skillnad från majoriteten av internetexpertisen så vill de gå ut med vad de faktiskt vet och inte vilda spekulationer. Sådant kan te sig som att det tar extremt lång tid klickbaiternas tidevarv. Så när rapporten väl kommer så har de flesta redan tröttnat och surfat vidare till nästa spekulationshärva.
Liknande trådar
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg