Fjällvandrare död i Ultevis naturreservat i Jokkmokk kommun

Jag och kompisen vandrade från Gällivare via Muddus nationalpark till Saltoluokta år 2022. Har skrivit om den vandringen.

Vi vandrade då igenom Ultevis fjällurskogs naturreservat, och det var stundtals krävande skog. När vi kom upp till Uldevisduottar så var det kalfjäll och ganska enkel vandring.

Eftersom jag inte vill spekulera i vad som har hänt i samband med dödsfallet är det tragiskt att konstatera att ännu en person omkommit, oavsett om personen hade utrustning och/eller erfarenhet eller var en nybörjare.

Låt oss fortsätta hålla god ton i denna tråd.

Senast ändrad:
Jag och kompisen vandrade från Gällivare via Muddus nationalpark till Saltoluokta år 2022. Har skrivit om den vandringen.

Vi vandrade då igenom Ultevis fjällurskogs naturreservat, och det var stundtals krävande skog. När vi kom upp till Uldevisduottar så var det kalfjäll och ganska enkel vandring.

Eftersom jag inte vill spekulera i vad som har hänt i samband med dödsfallet är det tragiskt att konstatera att ännu en person omkommit, oavsett om personen hade utrustning och/eller erfarenhet eller var en nybörjare.

Låt oss fortsätta hålla god ton i denna tråd.
Vilket/vilka inlägg menar du inte hållit god ton?

Nödsändares vara och icke vara har vi utrett, men detta är ett argument för - ur ett sammhällsperspektiv. Även om räddingen inte hann fram i tid så underlättades räddningsinsatsen enormt.
Absolut! Utan nödsändare hade mannen kanske ännu inte anmälts försvunnen. När han väl anmälts försvunnen skall stora områden med bitvis oländig skog sökas igenom. Snöfall förväntas i Jokkmokks kommun idag vilket gör att en kropp kan helt döljas. Under all den tid som en sådan sökning pågår sitter de anhöriga med svår ångest.

Nödsändares vara och icke vara har vi utrett, men detta är ett argument för - ur ett sammhällsperspektiv. Även om räddingen inte hann fram i tid så underlättades räddningsinsatsen enormt.
Du får ha din åsikt, men den är din.

Kan likväl varit så att om killen INTE haft en nödsändare med på turen, inte ens befunnit sig i området och fortfarande levt.

Det är farligt med säkerhetsbälten också. Det får bara förare att ta onödiga risker. Mycket bättre att köra försiktigt istället.

(Observera att inlägget ovan innehåller en del ironi.)
Exakt! Om man skall hårddra det hela kan man hävda att om det inte fanns hjälptelefoner och fjällstugor och nödstugor på fjället samt ingen fjällräddning skulle färre människor ge sig ut och inte riskera att förolyckas.

Det är ju inte givet utifrån de knapphändiga uppgifterna att han omkom på grund av väder, dålig utrustning eller dålig planering, han kan ha drabbats av sjukdom eller annan plötslig olycka och omkommit innan räddningen hann fram. Hur som helst ytterst tragiskt och beklagligt.

Du får ha din åsikt, men den är din.

Kan likväl varit så att om killen INTE haft en nödsändare med på turen, inte ens befunnit sig i området och fortfarande levt.

Tja vi kan alltid spekulera om en det ena eller det andra men faktum är att han hade nödsändare och det gick inte så bra och samhället slapp lägga ner x antal tusenlappar när de anhöriga hade anmält honom försvunnen och de inte hade haft en susning om var de skulle söka.

Vad jag tycker om din åsikt är inget jag tänker skriva här eftersom jag inte vill bli avstängd.

Tja vi kan alltid spekulera om en det ena eller det andra men faktum är att han hade nödsändare och det gick inte så bra och samhället slapp lägga ner x antal tusenlappar när de anhöriga hade anmält honom försvunnen och de inte hade haft en susning om var de skulle söka.

Vad jag tycker om din åsikt är inget jag tänker skriva här eftersom jag inte vill bli avstängd.
Även om de anhöriga fick ett tråkigt besked så tror jag att det hade varit etter värre om de hade fått leva i ovisshet i månader eller år innan kroppen hittats. I detta fall hade helikoptern en exakt position att flyga till.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg