iPhonen på fjället
Som flera skrivit tidigare är ju vädertåligheten ett minus för en ickeruggad mobil.
Är det den enda elektronik man är intresserad av en GPS med karta rekommenderar jag att man köper en vattentät dylik. Den stora fördelen med en smartphone är ju annars att den kombinerar flera batteridrivna apparater i en. Telefon, minisurfplatta, väckarklocka, GPS, MP3-spelare och kamera (om man inte har för höga krav).
Med en liten solcell (160gr inkl kablar) kan man hjälpligt hålla den laddad och dessutom ha ett extrabatteri. Fast den måste väderskyddas på något sätt (finns jättedyra och jättebilliga varianter).
Vad gäller Fugawi för iPhone/iPad är det en produkt som liknar PC varianten. Lite egen och halvrasslig är väl ordet. Fungerar skapligt om man klappar om den, är lite förtänksam och vet vad man gör.
Är man van vid att allt bara ska fungera - köp en Garmin eller liknande. Som parallell navigerade jag båten i flera år med Fugawi och Oziexplorer på både PC och PDA. Funkade skapligt men var alltid ett pyssel (ibland men inte alltid en del av nöjet). Sen ett par år kör jag med en vattentät Garminplotter som funkar i ur och skur...
Snart på G till Abisko med iPhånen i ryggan....