• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Finns det några feminister här?

Dags att en tjej lägger sig i debatten!

Jag törs inte riktigt befatta mig med begreppet feminist. Jämställdhet inför lagen OCH i folks medvetanden är det som jag tycker är viktigt. Är man feminist då? Kanske. Sen är det ju en jäkligt knivig fråga det här med smartheten, och vad man lägger i det begreppet. Damer och herrar är ju faktiskt olika. Vi tänker på lite olika sätt, och är beredda att göra lite olika prioriteringar. Utifrån mina egna erfarenheter är det vanligare att män kan bli starkt fokuserade på att uppnå ett mål (inom sport, karriär eller för all del en hobby), medan det är vanligare att kvinnor har ett bredare spektrum och drar mer åt det organiserande hållet. Jag tror inte att det beror vare sig på slumpen, diskriminering eller intelligensskillnader att man inom administrativa yrken finner främst kvinnor, medan de drivande säljjobben oftare innehas av män. Kan det rentav vara så (och nu ska jag vara politiskt inkorrekt) att det kan bero på djuriskt biologiska skillnader?

Kanske är du inte politiskt korrekt. Däremot verkar du vara vetenskapligt korrekt...och det kanske är att föredra? En pdf-fil från en föreläsning som hölls på Hjärnans Dag: http://www.hjarnfonden.se/dbimages/Hjarnans_dag-07ADmini.pdf
 
Ett jämställt samhälle har vi den dagen så en man och en kvinna bedöms utifrån sina egna egenskaper, inte utifrån (verkliga eller inbillade) statistiska skillnader mellan män och kvinnor.

Om det i sin tur innebär att könen blir lika i lönestatistik, betygsstatistik, brottsstatistik etc etc... ja det är det ärligt talat ingen som har den blekaste aning om. (Men många som tror och tycker)
 
Jag tycker dock att man ska sluta dela in folk i grupper som inte är meningsfulla i sammanhanget. I de flesta fall är ju skillnaden inom grupperna (ras, kön, sexuell läggning, ålder, ni vet vad jag menar) större än skillnaden mellan grupperna, och då är gruppindelningen fel.
---
Se till individer, inte till subjektiva grupper. Hitta inte på skillnader som inte finns, eller inte är relevanta.

Martin skrev det så fint. Så klokt. Så bra. Det citerar jag gärna.
 
Befriande!

Känns det att jag tydligen inte är ensam om att tycka att det räcker att vara humanist.
Om man nu som sagt måste vara nån -ist över huvud taget.........................................

(Enda gången jag påstår att jag är feminist är när någon ifrågasätter hur jag kan understå mig att nyttja damtoaletten.)

Nä, som en synnerligen intelligent människa en gång sa: "Var rättvis. Behandla alla olika."

Ha det!

O.
 
Öhrnell;339349 sa:
Damer och herrar är ju faktiskt olika. ... Kan det rentav vara så (och nu ska jag vara politiskt inkorrekt) att det kan bero på djuriskt biologiska skillnader?

Som nån klok forskare sa: vi är resultatet av 100 % arv och 100 % miljö. Att därför påstå att olikheterna beror på att vi har olika kön och inte olika uppfostran är grundlöst. Lika grundlöst som att säga att alla skillnader handlar om miljö. Problemet är att vi inte ens är i närheten att ha möjlighet att studera hur mycket som är arv eftersom miljön är så låst.

Gå till vilket dagis som helst så ser man att barnen behandlas utifrån kön redan som ettåringar.
Uppfostrar du en liten tjej till att bete sig som en kille (alltså ta för sig) kommer hon att bli nedtryckt så fort hon börjar skolan, eftersom hon är "stökig". Det är klart att färre 25-åriga tjejer jobbar som drivande säljare då. Ge en nyfödd kille rosa kläder och docka och folk kommer börja undra över spädbarnets sexuella läggning och föräldrarnas psykiska hälsa. Det är klart att färre 25-åriga killar jobbar med omvårdande frågor då.

Allvarligt, hur kan man då ens undersöka om skillnaderna beror på arv eller miljö?

Enda gången jag påstår att jag är feminist är när någon ifrågasätter hur jag kan understå mig att nyttja damtoaletten.

Haha! Samma här.
"Särskilda toaletter för kvinnor? Ska vi ha särskilda parkbänkar för kaffrer också?" brukar jag tänka när jag står där och pinkar :)
 
Känns det att jag tydligen inte är ensam om att tycka att det räcker att vara humanist.
Om man nu som sagt måste vara nån -ist över huvud taget.........................................

(Enda gången jag påstår att jag är feminist är när någon ifrågasätter hur jag kan understå mig att nyttja damtoaletten.)

Nä, som en synnerligen intelligent människa en gång sa: "Var rättvis. Behandla alla olika."

Ha det!

O.

Att behandla alla lika är ju ganska dumt. Eftersom alla är olika.
Samma sak gäller ju det där med att behandla alla som du själv vill bli behandlad......eftersom ingen är som jag är det ju bättre att behandla dem som jag tror att de vill bli behandlade för då ökar ju chansen att de blir behandlade som de önskar. Och gör jag mot andra det jag vill att de ska göra mot mig så åker jag säkert i fängelse... ;-)

http://haggosyren.blogspot.com/2008/01/att-skapa-bristande-jmstlldhet.html
http://haggosyren.blogspot.com/2008/01/sluta-brka-och-bli-medmnskliga-istllet.html

Men för mig är det ok att mina medmänniskor är både det ena och det andra så länge deras uppfattningar inte innebär att de tar sig friheter på andras bekostnad.
 
Såg för nåt år sedan ett brittiskt program som handlade om skillnaderna mellan män och kvinnor.

Det var som nån lite mer sansad varian av Mythbusters, och man hade en grupp män och kvinnor som man utsatte för saker, man gjorde också experiment ute på gatorna för att se hur passerande män och kvinnor reagerade i olika situationer.

En grej jag minns var en gokarttävling. Under loppet var deltagarna anslutna till utrsutning som mätte testosteronhalten i blodet(?).
Männen reagerade under tävlingsstressen genom att testosteronet ökade kraftigt vilket innebar att man betedde sig mer offensivt och generellt ökade detta prestationen så att männen placerade sig bättre än kvinnorna i tävlingen. Inom resp kön så fanns förstås en skala, och det gick att konstatera att någon av männen fick lite för mycket av det goda, och stressade upp sig så att han gjorde (offensiva) misstag, som han sen försökte kompensera, under ännu högre stress och testosteronhalt, varvid han förlorade sin ledarposition och fick en mer medioker placering. Jag minns inte alla detaljer, och alla tester man gjorde, men det hela kändes vederhäftigt om än kanske inte vetenskapligt, med de krav som egentligen ställs på vetenskapliga studier.

Jag tyckte det var uppenbart att det fanns bilogiska skillnader mellan könen (utöver just könsorganen), som också uppenbart spelade roll för beteende och reaktioner. Sådant som man tänker sig styrs genom rationellt tänkande och intelligens eller vad man nu vill kalla det, hängde mycket ihop med lite mer kroppsliga reaktioner.

Kunde man tänka sig att dessa reaktioner i sin tur var ett resultat av uppfostran och prägling? Ja, i viss mån, men enligt mitt intryck inte alls allting.
 
Som nån klok forskare sa: vi är resultatet av 100 % arv och 100 % miljö. Att därför påstå att olikheterna beror på att vi har olika kön och inte olika uppfostran är grundlöst. Lika grundlöst som att säga att alla skillnader handlar om miljö. Problemet är att vi inte ens är i närheten att ha möjlighet att studera hur mycket som är arv eftersom miljön är så låst.

Gå till vilket dagis som helst så ser man att barnen behandlas utifrån kön redan som ettåringar.
Uppfostrar du en liten tjej till att bete sig som en kille (alltså ta för sig) kommer hon att bli nedtryckt så fort hon börjar skolan, eftersom hon är "stökig". Det är klart att färre 25-åriga tjejer jobbar som drivande säljare då. Ge en nyfödd kille rosa kläder och docka och folk kommer börja undra över spädbarnets sexuella läggning och föräldrarnas psykiska hälsa. Det är klart att färre 25-åriga killar jobbar med omvårdande frågor då.

Allvarligt, hur kan man då ens undersöka om skillnaderna beror på arv eller miljö?

Kan bara applådera och hålla med till 100%

Som jag skrev ovan, det är dock ingen brist på personer som tror sig veta...
 
Tjejforum.22 inlägg ,ett från en tjej(+detta)...
Vadå "feminist"?
Handlar det om att diskutera självklara mänskliga rättigheter?Lika värde?
Eller det faktum att det finns faktiskt generella skillnader och likheter mellan män och kvinnor,och mellan män och män och kvinnor och kvinnor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Perfections Varför finns det ett sånt dåligt urval? Tjejforum 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg