Paddelval

Du har en p
Har en vingpaddel som jag har använt till träning när jag paddlade mer regelbundet.

Tycker dock inte jag har sätt speciellt många havpaddlare eller vanliga nöjespaddlare som har en teknik (paddlar på rätt sätt) så att man får någon av en vingpaddels fördelar. Man bör ju paddla som du gör i din bild med mycket rygg, hög paddel och framåtlutad för att den ska fungera som den ska. Ser inte så många som paddlar så.

På en del tag är den uppenbart klart sämre också.
Du har en poäng men oavsett om man har en kass paddelteknik så tar man sej ändå framåt snabbare med böjda blad jämfört med plana blad.

Att använda paddelns fulla potential är det nog ingen hobbypaddlare som gör, utan det krävs stenhård målmedveten träning till det och sånt gör enbart tävlingspaddlare.

Men jag håller med om att vissa paddeltekniker är helt ute i det blå trots att det finns bra Svenska pedagogiska videos på youtube som förklarar hur man ska göra ett bra paddeltag.

Du har en p

Du har en poäng men oavsett om man har en kass paddelteknik så tar man sej ändå framåt snabbare med böjda blad jämfört med plana blad.

Att använda paddelns fulla potential är det nog ingen hobbypaddlare som gör, utan det krävs stenhård målmedveten träning till det och sånt gör enbart tävlingspaddlare.

Men jag håller med om att vissa paddeltekniker är helt ute i det blå trots att det finns bra Svenska pedagogiska videos på youtube som förklarar hur man ska göra ett bra paddeltag.
Är skeptiskt till att man faktiskt tar sig fram snabbare med en vingpaddel om man paddlar på vanligt sätt men möjligt att det är så.

Är skeptiskt till att man faktiskt tar sig fram snabbare med en vingpaddel om man paddlar på vanligt sätt men möjligt att det är så.
Jag gissar att de flesta som använder vingpaddel i havskajak tycker de är trevliga att använda och inte så mycket att de är snabbare.
För att kajaken skall gå snabbare måste mer framdrivande kraft ner i den. I kajaker med benutrymme för bentramp kan vingpaddelns bättre grep utnyttjas. Bentramp + höftrotation ger mer framåtdrivande kraft.
Många havskajaker har tajt sittbrunn vilket minimerar bentramp och då kanske en plattpaddel är lika snabb, men roligare.

Om man ska ut på farligheter någon gång behöver man en reservpaddel, har jag läst. Det kan ju lämpligen vara en delbar grönlandspaddel tänker jag - den borde ta mindre plats på däck. Eller finns det bättre alternativ?

Roll tycker jag fungerar utmärkt med vingpaddel. Kontring och vrickning vid sidoförflyttning lite sämre än med vanlig "europaddel" men det är ingen stor nackdel tycker jag.

Jag hävdar att min vingpaddel är mer förlåtande än europaddel vid framåtpaddling, den styr rätt vilket greppar bättre i vattnet och ger mindre belastning på handleder.

Krökningen på vingen är formstabil därför kan den göras lättare än europaddel.

Thure

Vet inte om jag är så rutinerad... men har paddlat en hel del genom åren i olika typer av vatten men landat i en grönlandspaddel. Trivs med att paddelflanera i lugna vatten länge. Gick från platt/touringpaddel till grönland.
Fördelar för mig är att armar/axlar inte blir så uttröttade. Nackdelar är att det inte går sååå snabbt. Men jag paddlar som sagt mest för rekreation och utflykter.

Paddlar jag längre turer än bara runt kanotklubben har jag alltid reservpaddel med mig. Det är inte ofta det behövs men är en enkel extra försäkring. Både vid gruppaddling och ensamturer. Kan tilläggas att jag inte är så förtjust i paddelsnöre fäst i kajaken. Har varit med om paddlar som gått av, tappats eller när andra haft dåliga grejer och min reserv var bättre.

När det gäller extrapaddel finns det olika skolor. En del har en billig variant, som inte är så kul att paddla med men tar dig hem om det behövs. Själv har jag två lika bra paddlar, som gör att jag kan fortsätta turen obehindrat och som kan lånas ut vid behov. Sen har jag ibland haft vingpaddeln med som extrapaddel, för att kunna byta paddelstil t ex vid längre transportsräckor.

Även om mina paddlar är delbara får de plats odelade på fördäck. Sitter inte ivägen och lätta att använda. Men många föredrar delade, antingen på för eller akterdäck.

Man kan få många bra tips här i forumet men sen ju mer man paddlar växer det fram vad man själv prioriterar. Allt har ju flera sidor och är sälla bra eller bäst för alla.. :)

/ Ulf

Grymt bra svar från Ulf och Thure. Håller med till 100%.
Sen, angående stryktålighet av carbon paddel. Min vingpaddel behandlas väldigt varsamt vad det gäller kontakt med annat än vatten, det är en lättvikts/performance pryl. Däremot mina carbon euro paddlar används för allt, inkl. rockhopping. Blir ibland ett litet hack, men inget som några droppar epoxy inte fixar. Grönlandspaddel är en Gearlab med utbytbara bladspetsar. Den används för allt, inkl. ishackning. I min värld ska en allround carbon paddel tåla en del stryk. Det viktigaste är hur du hanterar den på land. Trampa inte på den och släng den inte på stenar. Nästan alla trasiga paddlar jag har sett gick inte sönder på vattnet.

Grymt bra svar från Ulf och Thure. Håller med till 100%.
Sen, angående stryktålighet av carbon paddel. Min vingpaddel behandlas väldigt varsamt vad det gäller kontakt med annat än vatten, det är en lättvikts/performance pryl. Däremot mina carbon euro paddlar används för allt, inkl. rockhopping. Blir ibland ett litet hack, men inget som några droppar epoxy inte fixar. Grönlandspaddel är en Gearlab med utbytbara bladspetsar. Den används för allt, inkl. ishackning. I min värld ska en allround carbon paddel tåla en del stryk. Det viktigaste är hur du hanterar den på land. Trampa inte på den och släng den inte på stenar. Nästan alla trasiga paddlar jag har sett gick inte sönder på vattnet.
Jag håller med här, kolfiber är inte porslinsdockor. Visst är det lite ömtligt men jag puttar glatt ut mig från en klippstrand med bladet på min kolfiberpaddel. Visst har jag fått fylla på med lite epoxy och små-kulor längst ut men trasig är den inte, även om den ser använd ut.

Har också grönlandspaddel med utbytbara spetar (köpt av Detlev) men den är inte så sluten att jag behvöer byta bladseptsar ännu.

/Patrik

Jag började att paddla sommaren 2024 och är alltså helt ny men jag investerade i en billig begagnad grönlandspaddel redan under kursen efter att ha blivit nyfiken på en av instruktörerna som hade en sådan. När jag insåg hur roligt det var att paddla med en sådan och hur mycket det skonade min onda axel slog jag till och köpte en ny hos ett kajakcenter. Nu har jag den ena som reservpaddel där jag lätt kan komma åt den under paddelturen och jag tänker fortsätta med den typen av paddel tills jag blivit ordentligt säker i min paddling. Jag har ingen åsikt om vad som är bättre/sämre mellan olika sorters paddlar men jag känner att grönlandspaddeln fungerar kanonbra för mig på den bohuslänska västkusten :)

Jag började att paddla sommaren 2024 och är alltså helt ny men jag investerade i en billig begagnad grönlandspaddel redan under kursen efter att ha blivit nyfiken på en av instruktörerna som hade en sådan. När jag insåg hur roligt det var att paddla med en sådan och hur mycket det skonade min onda axel slog jag till och köpte en ny hos ett kajakcenter. Nu har jag den ena som reservpaddel där jag lätt kan komma åt den under paddelturen och jag tänker fortsätta med den typen av paddel tills jag blivit ordentligt säker i min paddling. Jag har ingen åsikt om vad som är bättre/sämre mellan olika sorters paddlar men jag känner att grönlandspaddeln fungerar kanonbra för mig på den bohuslänska västkusten :)
Blir lite sugen på att testa grönlandspaddel, i varje fall att ha som reserv. Kul att du "vågar" paddla med en sådan som nybörjare - man tror ju lätt att alla med grönlandspaddel är extremt rutinerade paddelrävar. :)

Någon i Sthlm som har en delbar grönlandspaddel att sälja? Hör av er isf.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kris-10:an Paddelval!?! Paddling allmänt 3
kuah Paddelval Paddling allmänt 10

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg