Alternativ tolkning:
"Jag varken kan eller vill sluta tycka om tjejer - alltså är jag feminist!"
/R
"Jag varken kan eller vill sluta tycka om tjejer - alltså är jag feminist!"
/R
Dags att en tjej lägger sig i debatten!
Jag törs inte riktigt befatta mig med begreppet feminist. Jämställdhet inför lagen OCH i folks medvetanden är det som jag tycker är viktigt. Är man feminist då? Kanske. Sen är det ju en jäkligt knivig fråga det här med smartheten, och vad man lägger i det begreppet. Damer och herrar är ju faktiskt olika. Vi tänker på lite olika sätt, och är beredda att göra lite olika prioriteringar. Utifrån mina egna erfarenheter är det vanligare att män kan bli starkt fokuserade på att uppnå ett mål (inom sport, karriär eller för all del en hobby), medan det är vanligare att kvinnor har ett bredare spektrum och drar mer åt det organiserande hållet. Jag tror inte att det beror vare sig på slumpen, diskriminering eller intelligensskillnader att man inom administrativa yrken finner främst kvinnor, medan de drivande säljjobben oftare innehas av män. Kan det rentav vara så (och nu ska jag vara politiskt inkorrekt) att det kan bero på djuriskt biologiska skillnader?
Jag tycker dock att man ska sluta dela in folk i grupper som inte är meningsfulla i sammanhanget. I de flesta fall är ju skillnaden inom grupperna (ras, kön, sexuell läggning, ålder, ni vet vad jag menar) större än skillnaden mellan grupperna, och då är gruppindelningen fel.
---
Se till individer, inte till subjektiva grupper. Hitta inte på skillnader som inte finns, eller inte är relevanta.
Öhrnell;339349 sa:Damer och herrar är ju faktiskt olika. ... Kan det rentav vara så (och nu ska jag vara politiskt inkorrekt) att det kan bero på djuriskt biologiska skillnader?
Enda gången jag påstår att jag är feminist är när någon ifrågasätter hur jag kan understå mig att nyttja damtoaletten.
Som nån klok forskare sa: vi är resultatet av 100 % arv och 100 % miljö.
---
Allvarligt, hur kan man då ens undersöka om skillnaderna beror på arv eller miljö?
Känns det att jag tydligen inte är ensam om att tycka att det räcker att vara humanist.
Om man nu som sagt måste vara nån -ist över huvud taget.........................................
(Enda gången jag påstår att jag är feminist är när någon ifrågasätter hur jag kan understå mig att nyttja damtoaletten.)
Nä, som en synnerligen intelligent människa en gång sa: "Var rättvis. Behandla alla olika."
Ha det!
O.
Som nån klok forskare sa: vi är resultatet av 100 % arv och 100 % miljö. Att därför påstå att olikheterna beror på att vi har olika kön och inte olika uppfostran är grundlöst. Lika grundlöst som att säga att alla skillnader handlar om miljö. Problemet är att vi inte ens är i närheten att ha möjlighet att studera hur mycket som är arv eftersom miljön är så låst.
Gå till vilket dagis som helst så ser man att barnen behandlas utifrån kön redan som ettåringar.
Uppfostrar du en liten tjej till att bete sig som en kille (alltså ta för sig) kommer hon att bli nedtryckt så fort hon börjar skolan, eftersom hon är "stökig". Det är klart att färre 25-åriga tjejer jobbar som drivande säljare då. Ge en nyfödd kille rosa kläder och docka och folk kommer börja undra över spädbarnets sexuella läggning och föräldrarnas psykiska hälsa. Det är klart att färre 25-åriga killar jobbar med omvårdande frågor då.
Allvarligt, hur kan man då ens undersöka om skillnaderna beror på arv eller miljö?
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Varför finns det ett sånt dåligt urval? | Tjejforum | 9 |