• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Finns det några feminister här?

...Andra kanske brinner lika mycket för något annat som de tror skall göra världen bättre. Men just nu verkar det som att alla SKALL vara väldigt engagerade och intresserade av könsdiskriminering, manliga maktstrukturer och allt vad det heter. Men det kan lätt gå överstyr när alla försöker överträffa varandra vem som är mest feminist och jämlik. Det PK häftiga gänget får klara sig utan mig...
Samtidigt tycker jag det är ett konstfel, ett som begås väldigt ofta nuförtiden, att hävda att något är mindre intressant/viktigt bara för att "PK-gänget" anammat det. Antirasism var inte mindre viktigt när hela Sverige rasde mot t ex lasermannen, eller när apartheidtidens grymheter uppmärksammades och väckte världens avsky. Det är ju inget som säger att man "gör gott" genom att opponera sig mot det som är politiskt korrekt? Det kan vi väl lämna till en del skribenter (Natalia Kazmierska) och en del partier (NSF), som gjort det till sin grej att de har rätt genom att de vågar "säga sanningen", och på så vis göra upp med etablissemanget. Ungefär som att jag har rätt i att man ska äta barn, bara för att det är otroligt o-PK att äta svenska barn idag.

Jag kan själv irritera mig oerhört på när något blir "inne", men ämnet kan ha ett fog för sig ändå. Jag hade lättare att kalla mig feminist innan det blev "inne", men mina åsikter är nog rätt lika som tidigare.

Feminism vs mansgriseri

Ha-ha! Jag både väntade och hoppades att du skulle dyka upp! Modigt och självironiskt.

Givetvis kan vi ändra på det här - nu direkt - om vi vill...

Håkan F

PS Nu tog det sig, eller hur Staffan?

Jag tror det är dax att vi riktiga män visar var skåpet ska stå innan vi är helt utdöda. Jag menar att med all feminism, fjolliga män, den globala uppvärmningen och inte minst landhöjningen gör att vi borde tas upp på listan över utrotningshotade arter. Jag är jävligt trött på alla män och kvinnor som tjatar om denna feminism och total gämlikhet som tycks lagt sig som dimman över Lützen. Varför kan inte män vara män och kvinnor kvinnor?! Varför ska det ständigt vara lika många k som m inom alla yrken? OK, inom yrken med ledande ställning räcker det inte med 50/50 utan där ska det vara fler k än m (90/10 vore lagom enligt Skugge), så är det bara. Kan det inte vara så att vå är intresserade och värderar olika saker här i livet? Eller är jag ute o cyklar jorden runt???? Jobbar inom byggsektorn o där är det inte många k men många m (tänker då på de 55+are) som är direkt k-fientliga! Många har en hemmafru (om hon har tur så får hon jobba 50%) bara maten står på bordet kl 17:00 när han kommer hem så han kan ägna kvällen åt jakt som är sååååå jävla manligt. Har hon sedan (o)tur får hon bävern bankad varanan lönefredag Detta anses naturligtvis som manligt inom denna kultur! Själv anser jag dessa män bara är gifta av ett skäl, de ville ha en kvinna som tog vid efter mamma då de flyttade hemifrån på 60-talet. NÄ! alla ni rikta män, det är dax att träda fram och våga vara män!

Stifflern

Samtidigt tycker jag det är ett konstfel, ett som begås väldigt ofta nuförtiden, att hävda att något är mindre intressant/viktigt bara för att "PK-gänget" anammat det.

Nejdå, bara för att något är politiskt korrekt behöver det inte i grunden vara något fel. Men när det blir så accepterat att man inte kan, eller vill, se några andra förklaringar än de som baseras på det "korrekta" tänkandet, och de som presenterar alternativa tolkningar förlöjligas, då har det blivit en belastning.

Ska jag behöva citera mig själv????

Jag tror det är dax att vi riktiga män visar var skåpet ska stå innan vi är helt utdöda. Jag menar att med all feminism, fjolliga män, den globala uppvärmningen och inte minst landhöjningen gör att vi borde tas upp på listan över utrotningshotade arter. Jag är jävligt trött på alla män och kvinnor som tjatar om denna feminism och total gämlikhet som tycks lagt sig som dimman över Lützen. Varför kan inte män vara män och kvinnor kvinnor?! Varför ska det ständigt vara lika många k som m inom alla yrken? OK, inom yrken med ledande ställning räcker det inte med 50/50 utan där ska det vara fler k än m (90/10 vore lagom enligt Skugge), så är det bara. Kan det inte vara så att vå är intresserade och värderar olika saker här i livet? Eller är jag ute o cyklar jorden runt???? Jobbar inom byggsektorn o där är det inte många k men många m (tänker då på de 55+are) som är direkt k-fientliga! Många har en hemmafru (om hon har tur så får hon jobba 50%) bara maten står på bordet kl 17:00 när han kommer hem så han kan ägna kvällen åt jakt som är sååååå jävla manligt. Har hon sedan (o)tur får hon bävern bankad varanan lönefredag Detta anses naturligtvis som manligt inom denna kultur! Själv anser jag dessa män bara är gifta av ett skäl, de ville ha en kvinna som tog vid efter mamma då de flyttade hemifrån på 60-talet. NÄ! alla ni rikta män, det är dax att träda fram och våga vara män!

Stifflern

Öhhhh. Vart tog alla männen o feministerna vägen???

Här sitter man med fredagsgroggen o hade hoppats på en massa goa synpunkter men tydligen är jag den enda levande mannen på detta forum, eller????

Naturligtvis har jag även denna vecka träffat på 1 dumdryg kvinnofientlig så kallad man inom byggbranschen. Var kommer dom ifrån??? Jag tror de är bortklemade av mutti och sedan har de på någon vänster lyckats hitta en ny "mamma" som de gift sig med. För vilken 65 åringen vill inte ha nystrukna kalingar och prydligt hopvikta strumpor i lådan???

Som självutnämd ordförande i gubbgruppen kräver jag detsamma när jag sitter i min källare och "chefen" förlåt arbetsledaren ligger på andra våningen och vilar efter 1 så kallad hård dag på kummunen medans jag själv fått slita ont som produktionsledare på bygget. Maten har jag själv fått fånga i kylen fter jobbet, pilsnern var pissljumen och groggen likaså!!! Nä! in med Al Bandy och no mams klubben så det blir ordning o reda i hushållet igen.

P.S. I kväll vankas det bankad bäver.

Snälla, kan inte patric höra av sig som är en sann man på detta forum och likaså på jobbet!!!

Papputen.

Jag kommer att lägga även denna tråd till underlaget jag studerar inför min avhandling "Varför trådar dör". Märkligt sånt där.

Även jag sitter och dricker blask medan jag ser på krigsfilm. Manligt? Det vete tusan.. Tänk om man skulle ta en heldag i skogen i morgon och sen gå ner på krogen och se om nån vill diskutera lite friluftsfeminism?
/R

Jag kommer att lägga även denna tråd till underlaget jag studerar inför min avhandling "Varför trådar dör". Märkligt sånt där.

Även jag sitter och dricker blask medan jag ser på krigsfilm. Manligt? Det vete tusan.. Tänk om man skulle ta en heldag i skogen i morgon och sen gå ner på krogen och se om nån vill diskutera lite friluftsfeminism?
/R

Nä,dom dör inte.De ängsliga tar en 'time-out' för att uppgradera sin roller efter lite input.Svårt det där att tänka själv.

peter

Att jag inte kallar mig feminist innebär inte att jag har ett kvinnoförnedrande beteende eller lever ojämlikt. Tvärtom så har jag under åren dryftat dessa frågor mer än de flesta, mycket tack vare att jag under en tid var tillsammans med en mycket initierad tjej som bland annat skrev i tidsskriften Bang (och som för något år sedan la fram en avhandling i kvinnovetenskap vid Umeå universitet). Mitt ställningstagande grundar sig snarare på att feminismen inte är ett enhetligt begrepp. Ingen här har väl ens försökt utföra någon begreppsanalys över de olika feminismerna från anarkafeminismen till den liberala feminismen? Feminismen är i mångt och mycket ett politiskt begrepp och tyvärr är det oftast en enda sida av feminismen som syns (och var även socialdemokraternas officiella ståndpunkt) och det är den som bygger på teorin om könsmaktsordning. Detta är bara en teori av många. Den är även associerad med en mer kontinental vetenskapssyn och postmodernism samt en föreställning om att könsroller är sociala konstruktioner. Jag köper inte det. Jag avskyr postmodernismen och jag tycker illa om när man försöker politisera forsking och vetenskap. PC Jersild skriver lite om det i den här artikeln från DN:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=578&a=380812&previousRenderType=2

/D

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Perfections Varför finns det ett sånt dåligt urval? Tjejforum 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg