• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Finns det några feminister här?

... det är ta mig tusan en skam att kvinnor och män inte har samma lön för samma arbete...

Precis lika skamligt som att alla män inte har lika lön för lika arbete och att alla kvinnor inte har lika lön för lika arbete, vilket i sin tur ibland beror på, t ex, sk "framåtanda" (dvs konsten att kunna ta för sig på andras bekostnad) vilken i sin tur hänger ihop med arv och miljö, men ibland även med det faktum att det är en orättvis värld vi lever i vilket i sin tur gör att det här resonemanget blev både långt och invecklat och därför hoppas jag, dels att jag lyckats få ihop det med meningsbyggnad och kommatering och dels att alla människor gör sitt bästa för att behandla sina medmänniskor på ett bättre (humanare) sätt i framtiden än de gör nu och på det sättet kanske vi kan nå fram till den punkt där alla har samma värde, där alla bara är just människor - humans, som engländaren säger - vilket gör att vi kom tillbaka till min ursprungstes - Jag är alltså humanist!

Må väl!
Ola.

Individualism, inte feminism

Vilka skillnade spelar ingen roll?

Vi ska skita i skillnaderna de inte spelar roll. Till exempel när man sätter ihop fotbollslag med 7-åringar. Att då dela in två lag efter kön är dummare än att dela in två lag efter längd. Eller två lag efter föräldrarnas inkomst. Eller - hör och häpna - hur bra man är på fotboll. Ändå delar vi utan att tänka in lagen i kön och tycker att en indelning efter fotbollsfärdighet i så låg ålder vore på gränsen till fascistisk.

Man skulle annars kunna tänka sig att se till likheterna istället och gör ett enda lag för alla sjuåringarna. :)

Ett enda lag, med individuella skillnader mellan individuella spelare.

Jag kanske är individualist istället för feminist?

Världen är full av problem, det går inte att angagera sig i allt. Föregå med gott exempel och andra kanske följer i dina spår. Berätta varför du har gjort de val du gjort, men försök inte påtvinga andra dina åsikter.
Är inte detta ännu ett inlägg med innebörden: Jag TYCKER att det borde vara mer jämlikt, men....

HåkanF

Är inte detta ännu ett inlägg med innebörden: Jag TYCKER att det borde vara mer jämlikt, men....

HåkanF

Det finns mycket som jag tycker är fel i världen, men jag har ingen lust att engagera mig i allt. Olika människor brinner för olika saker. Om du anser att jämlikhetsfrågorna är så viktiga för dig att du vill använda tid och pengar för att åstadkomma en förändring, så visst, det förtjänar du all respekt för, men bli inte förvånad om inte alla känner lika starkt för det, och är lika engagerade. Andra kanske brinner lika mycket för något annat som de tror skall göra världen bättre. Men just nu verkar det som att alla SKALL vara väldigt engagerade och intresserade av könsdiskriminering, manliga maktstrukturer och allt vad det heter. Men det kan lätt gå överstyr när alla försöker överträffa varandra vem som är mest feminist och jämlik. Det PK häftiga gänget får klara sig utan mig.

Men tro nu inte att jag för den skull talar för bevarandet av traditionella roller etc. Jag ställer mig bland dem som anser att alla skall ses som individer, och att alla skall få möjligheten att försöka. Sedan är det upp till var och ens förutsättningar och ambitioner.

Alla fina ord - svepskäl för att slippa göra något åt grundproblemet.

HåkanF

Trångsynt är ett ord.
Om man anser att man inte kan ha samma mål bara för att man förespråkar olika metoder så är man...vahetterenu...
Att säga att de som inte gör på mitt sätt inte gör något allts är ju så där...vavarenuigen....
Det är ju lika varenuhette som om jag skulle påstå att de som beträder den feministiska vägen enbart gör det för att framstå som bättre än andra och inte har några andra avsikter än att hycklande boosta sitt ego.
Trångsynt var det!

Men såna är vi ju inte här!

Trångsynt är ett ord.
Om man anser att man inte kan ha samma mål bara för att man förespråkar olika metoder så är man...vahetterenu...
Jag har inte hittat en enda metod i den här tråden - enbart åsikter. Jag har inte med ett ord sagt vad jag själv gör eller inte gör. Trådstartaren har en annan tråd gående parallellt - om politisk korrekthet, och det är precis det den här tråden är ett exempel på.
Det är så förbannat lätt att säga/skriva/tycka de rätta sakerna, men det finns massor av förklaringar till varför man inte lever som man lär.
Trångsynt? Tjaa...

HåkanF

Och jag som en gång lovade mig själv att inte hoppa in i några "tyckar-trådar"...

Bra, för jag kan behöva några handfasta tips. Hur börjar jag?
/R

Något som varje människa borde öva på är att bli medveten om sina egna värderingar. Vi människor reagerar instinktivt i många situationer. Det stora populärkulturella idealet är också omedelbar behovstillfredsställelse där reflekterande verksamhet är "tråkigt". Det är otrendigt att hålla klaffen och fundera.

Det är stor skillnad mellan att å ena sidan tro sig ha vissa värderingar, och å andra sidan att de värderingarna faktiskt är inlemmade i ens beteende.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Perfections Varför finns det ett sånt dåligt urval? Tjejforum 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg