Försenad Uppdatering
Jag skulle uppskatta en rapport kring hur det gick med norra sidan av kanalberget och full packning?
Hej!
Ledsen att reseskildringen har dröjt, men saker som arbete och annat socialt kom emellan.
Norrsidan av Kanalberget fortsätter att gäcka oss. vi startade vår vandring från kvikkjokk 17 Juli och som de flesta som var i Sarek/Padjelanta under de kommande 12 dagarna så var vädret inte på vår sida.
Molntaket kom sällan över 1100 meter vilket gjorde att vi redan i passagen mellan Jiegnajavrre och Sarvesvagge (jag ber er redan nu att ha överseende med stavning av namn, då jag inte har BD10 som hjälp där jag är just nu) gick i molnen med den sikt det medför. Detta gjorde att vi där och då reviderade vår färdväg och tog Sarvesvagge västerut och sedan sydväst ner till Tarralouppal. Att överhuvudet taget ge sig upp på Kanalberget med det väder som var hade med säkerhet slutat illa.
Vi fick dock en vacker presentation av Sarek, då ingen av oss varit där tidigare. Det är vackert och vilt. Samtidigt kan jag konstatera att mina dagsetapper var minst sagt optimistiska
vi gjorde som långsammast 4 km på lite mer än en halv dag. Men under dagen fick vi se fantastiskt vackra platser, som bäst kan beskrivas som fuktängar på ett underlag av stora stenar.
sista natten innan Tarraloupal fick vi lite kallare väder och vaknar till snöbyar och frusen olivolja i förtältet. Jag antar att det var då även jag skulle konstatera att fjällen har 4 årstider året runt
Vidare följde några soliga dagar i Tarraloupal, med topptur till Låptåjåhkkå, med fantastisk utsikt. Visst är det underligt att man får sol och värme när man bor i stuga?
När vi sedan efter några dagars torkning i stugorna fortsatte vår väg längs präststigen och vidare mot Vallevagge så möts vi under första kvällen av tjocka, med en sikt på ca 5 meter. väldigt annorlunda känsla då fjället verkligen blir knäpptyst och man tappar begrepp om tid och rum. Denna dimma låg kvar, men sprack upp såpass att vi kunde ta ut kompasskurser på vår vidare färd ner till Vallevarre, där jag för första gången behövt gå skallgång efter en sjö (jag vet inet om det egentligen kan kallas för sjö, men de små spegeldammarna som finns strax öster om Vallespiken där Vallevarre tar vid. Väldigt spännande vandring men inget jag rekommenderar om man inte är van att navigera efter endast kompasskurs och utvilad.
Så för att sammanfatta: Sarek (åtminstone Sarvesvagge, området består ju av många fler platser) är oerhört och oerhört vackert. Området har sitt eget väder, men det är inget som hindrar om man är rätt klädd (brister i klädsel visar sig väldigt fort, jag har en del att komplettera med till nästa år). Kanalbergets nordsida får vänta till ett annat år, någon gång kanske vi kommer dit igen och kan prova att komma upp. om inte annat så bör man ju ha en väldigt vacker utsikt även där uppifrån, om molnen håller höjd dvs.
Återigen tack för alla tips och erfarenheter i denna tråd! Det har varit oerhört peppande att ha så mycket kunnigt folk som säger sitt utan att låta förutfattade meningar komma ivägen!
Nästa år planeras en rutt som går i gränstrakterna mellan Padjelanta och Sarek, längs stigen från norr om Pårek via Tjiervva ner längs stigen i Njoatsovagge och sedan ner till Tarraloupal. Vi har kommit att bli lite av Tarraloupalfantaster under våra vandringar, de symboliserar en gradvis återgång till civilisation och människovardandets ordning.
Vi funderar dessutom på att lägga turen ytterligare lite senare, kanske i slutet av augusti för att få lite höstfägring till livs.
Hoppas att denna korta redogörelse stillar lite nyfikenhet. Tanken var att sammanställa ett mer omfattande dokument med text och bild, men annat i vardagen har hela tiden kommit emellan. Vi ber om överseende.
Till nästa gång!
Negativ med reskamrater
Jag gick förbi där i somras och uppfattade Kanalbergets norrsida som lätt klättring snarare än brant vandring, Själv skulle jag inte ge mig på den vägen över huvud taget och definitivt inte med full packning.
P.S Det är helt riktigt. Kanalbergets nordsida är enligt kartans verklighet en sträcka som faller 500 meter på 1000 meter, dvs har en lutning på 45 grader. Det är oerhört brant för att kallas vandring. Vi skulle inte ge oss i kast med uppgiften om vi inte haft optimala förhållanden. God sömn, mycket mat, mycket vätska och stabilt bra väder samt att alla i gruppen är med på att ett försök är ok är nyckelorden om ett försök ens skall vara aktuellt. D.S