Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt.

Uppskattar alla tips som ni kommit med. Alla verkar vara eniga om att att vi ska hålla oss ifrån vadet över Rapaälven så det kommer vi absolut att göra. Det blir istället Snavvavagge och en tur upp på Låddebakte vid fint väder.
Även kul att få klarhet i var nedgången ifrån höga vägen sker.

Sen att vi är nybörjare och väljer Sarek har jag förstått att vissa är emot. Just därför uppskattar jag tipsen vi har fått angående turen. Vi är båda vana naturmänniskor och tar vi det bara lugnt och sansat där uppe så ska det inte vara några problem. Jag är även övertygad om att vi är så pass vana vid friluftslivet att vi överlever en storm också.
Sen har jag för övrigt beställt sol hela vecka 30-31 där uppe!
 
Sarek är normalt inte svårare än andra fjällturer. Skillnaden är väl mest att det varken finns stugor, leder eller så många broar eller spänger, så fixar man bara det så är det inte svårt. Men tyvärr dör folk i Sarek. De drunknar, fryser ihjäl, går vilse, ramlar ner för stup osv. Vissa återfinns aldrig. Var en tysk som sveptes med guhkkesälven för några år sen och dog. Danske Joey försvann efter toppbestigning. Utanför sarek iof
 
Man ska varken nonchalera eller överdriva riskerna med just Sarek.
Alla faror ni stöter på där finns i andra fjällområden också, så snart ni lämnar underhållna leder och fjällstugor. Skillnaden är bara skalan - hjälpen är dagar borta om något händer.

Vanligt friluftsvett tar er långt (så länge ni häller er i dalgångarna), men några saker kan överraska.

Hastigheten
I låglandet och på leder är ju dagsmarcher på två mil och mer inga märkvärdigheter. Vissa partier är lättgågna även i Sarek, men bland videsnår, blockterräng, sumpmark och ideliga vad sjunker farten snabbt. Kom ni bara hälften så långt som ni planerade att gå den dagen? Ja då är det så.

Navigeringen
I bra väder är det lätt att grovnavigera i fjällen. Bara du kan identifiera fjäll och dalgångar på kartan så är det ingen konst. Det kan vara svårare med finliret. På kartan ser du tydligt att du ska följa den andra bäcken av fyra från platån ned till dalen. Men i verkligheten är det kanske sju bäckar. Eller en. Allt beroende på nederbörd och snösmältning.
Och hamnar du i dimma eller låga, tjocka regnmoln är det plötsligt lätt att förvilla sig. Jag har själv en gång bara rundat en liten sjö i dimma och när jag (bara för säkerhets skull) kollade kompassen på andra sidan upptäckte jag att jag höll på att gå 180 grader åt fel håll!
Ibland är det helt enkelt klokare att slå läger och vänta ut bättre sikt. Och då är det så.

Vaden
I turbeskrivningar finns ofta beskrivningar av vadställen.
Kom bara ihåg att de förhållandena gällde just där och då. Dessutom är ett vad som en person knappt reflekterar över svårt för en annan.
Just den dagen ni kommer till ett ställe där det "ska" vara enkelt att passera ett vattendrag så kan det vara en riktigt dålig idé att vada där. Och då är det så

Kort sagt, gör planer, men ha gott om marginal för att verkligheten har sista ordet. Att komma hem välbehållna och ha en trevlig tur är viktigare än att följa ett visst ritat streck på en karta.
Kanske vänder ni första dagen på grund av busväder och spenderar istället en vecka i tält vid fjällstationen? Ja, då är det så. Det är inte ett misslyckande utan en uppmaning att komma tillbala en annan gång.
 
Uppskattar alla tips som ni kommit med. Alla verkar vara eniga om att att vi ska hålla oss ifrån vadet över Rapaälven så det kommer vi absolut att göra. Det blir istället Snavvavagge och en tur upp på Låddebakte vid fint väder.
Även kul att få klarhet i var nedgången ifrån höga vägen sker.

Sen att vi är nybörjare och väljer Sarek har jag förstått att vissa är emot. Just därför uppskattar jag tipsen vi har fått angående turen. Vi är båda vana naturmänniskor och tar vi det bara lugnt och sansat där uppe så ska det inte vara några problem. Jag är även övertygad om att vi är så pass vana vid friluftslivet att vi överlever en storm också.
Sen har jag för övrigt beställt sol hela vecka 30-31 där uppe!
Just angående vädret var jag orolig för er. Såg många tappa livslust och mod när dem frös eller inte viste vad man ska göra. Men om ni klarar en storm - lycka till.
 
Uppskattar alla tips som ni kommit med. Alla verkar vara eniga om att att vi ska hålla oss ifrån vadet över Rapaälven så det kommer vi absolut att göra. Det blir istället Snavvavagge och en tur upp på Låddebakte vid fint väder.
Även kul att få klarhet i var nedgången ifrån höga vägen sker.

Sen att vi är nybörjare och väljer Sarek har jag förstått att vissa är emot. Just därför uppskattar jag tipsen vi har fått angående turen. Vi är båda vana naturmänniskor och tar vi det bara lugnt och sansat där uppe så ska det inte vara några problem. Jag är även övertygad om att vi är så pass vana vid friluftslivet att vi överlever en storm också.
Sen har jag för övrigt beställt sol hela vecka 30-31 där uppe!
Jag förstår att ni är friluftsvana men att ge sig ut i fjällvärlden och utanför led i Sarek är en annan sak. Och när ni började planera er tur utifrån satellitbilder och diverse vad över Rapaätno gav det tyvärr mig vissa betänkligheter.
Jag har varit inregnad i dygn i Sarek ( med allt vad det sedan innebär i ökade vattenflöden) och även upplevt två stormar (ena med orkanbyar) i samma område i augusti. Turligt nog inträffade båda stormarna mot slutet av vandringen och vi kunde ta oss ner i från kalfjället till skyddande terräng, jag tvivlar stark på att något tält klarat den första av dessa stormar utan skyddat läge. Vi träffade även på andra vandrare som tvingats avbryta sin tur efter att fått tälten sönderblåsta och tvingats vandra hela natten för att ta dig i skydd. Så att underskatta naturens krafter och överskatta sig egen förmåga är oklokt.
 
Jag var också rätt grön på fjällvandring innan jag korsade sarek själv första ggn. Känner man bara sig själv och minimerar risktagningarna, så går det nog bra. Jag var +40 innan jag ens blev intresserad av fjällen, och då hade man hunnit lära känna sig själv lite mer och vet förhoppningsvis sina begränsningar. Tältliv och utrustning hade jag dock god erfarenhet av innan.

Se till att ha lätt på ryggen utan ens massa bråte och bra-att-ha-grejer i. Ska man korsa svåra vad, blir det ju inte direkt lättare om det är tungt på ryggen och fötterna. Jag hade Techamphibian på fötterna och 12 kg på ryggen, det funkade bra, men skulle ta andra skor idag. Låga gtex tror jag och vada i tofflor.
 
Och ni vet säkert att när man vadar har man rycksäcken på en axel för att kunna bli av med den i fall.
Ock man ska ha stav med mot stömmen.
 
Förstå mig nu när jag säger att säkerhet och en fin naturupplevelse är prioritet 1 för oss. Både jag och min kompis är småbarnsföräldrar och jag skulle uppskatta vårt risktagande som lågt. Misslyckas hellre med att gå planerad rutt än att sätta oss i en farlig situation.

Sen skriver Smux "när ni började planera er tur utifrån satellitbilder" vilket inte är fallet. Vi har både karta och kompass och har planerat turen med just kartan och boken "Fjällvandra i Sarek : de bästa färdvägarna i nationalparken med tips på vadställen, lägerplatser och toppturer" av Fredrik Neregård. Jag har även läst en hel del av Claes Grundstens texter. Att jag la upp en satelitbild här med planerad rutt var för att det var lättast. Sen har jag förstått att vadet över Rapaälven kanske inte var den bästa idén men som jag förstår det så har andra på detta forumet gjort just det vadet innan så det kan inte vara en helt galen idé.

I övrigt så har jag svårt att få ner vikten så lågt som 12kg på ryggan som Klauss hade. Fast att jag har försökt att hålla ner vikten så mycket som möjligt så kommer det att landa på minst 15kg+
 
Och ni vet säkert att när man vadar har man rycksäcken på en axel för att kunna bli av med den i fall.
Ock man ska ha stav med mot stömmen.
När jag vadar har jag ryggsäcken på båda axlarna för balansens skull och för att minimera risken att ryggsäcken glider ner från axeln
av misstag. Däremot alltid öppet avbärarbälte för att enklare kunna få av sig ryggsäcken vid ev fall.
Använder över stavar och alltid tre punkter i botten så flyttar en stav redo fot i taget. Vada alltid snett motströms för balansens skull och aldrig strömmen bakifrån även om du tvingas vända om.
 
Uppskattar informationen om era förberedelser, så tar tillbaka min kommentar om satellitbilden😉
15kg är inte alls orimligt för en flerdags Sarek tur. Hur mycket tid har ni avsatt för turen? Vi planerade för 8 dagar plus en reservdag för turen från Sitoälvbron till Suorva. Vi gick på 7 dagar men då forcerade vi hela sträckan från strax innan Gukkesvaggebron till Suorva en dag pga storm på kalfjället.
 
När jag vadar har jag ryggsäcken på båda axlarna för balansens skull och för att minimera risken att ryggsäcken glider ner från axeln
av misstag. Däremot alltid öppet avbärarbälte för att enklare kunna få av sig ryggsäcken vid ev fall.
Använder över stavar och alltid tre punkter i botten så flyttar en stav redo fot i taget. Vada alltid snett motströms för balansens skull och aldrig strömmen bakifrån även om du tvingas vända om.
Helt fel,Tyvär. Stavar är bra, men tappar du fäste är det kört om du har ryggen på båda axlar beroende på även.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6

Liknande trådar