synpunkter på Sarekvandring

Har ni vandrat oledat i jämförbar terräng tidigare?
Hur tung packning kommer ni ha?

Har man aldrig vandrat oledat tidigare kan det bli psykiskt påfrestande. En sträcka som man tror sig klara av på en timme visade sig p.g.a. oförutsedda hinder ta tre timmar, och det kan fresta på lite.
Om man dessutom bär tungt så kan det gott och väl räcka med 10km om dagen.
Jag missbedömde detta ganska ordentligt första gången jag gick i sarek.


Sträckan mellan luohttolahko och pårte på er karta t.ex. (Om ni nu tar den eller den andra vägen som föreslås ovan).
Dagen börjar med en rejäl nedstigning. Sen en stig som bitvis är lite snårig och innehåller åtminstone ett vad som man inte bara kan skutta över.

Efter att ni korsar sista stora vattendraget och är halvvägs upp mot passet mellan tjievrra och sähkok så börjar det bli väldigt svårt att hitta tältplatser. Om jag minns rätt så är hela sträckan därifrån och till platsen nedanför pårte sten och har i stort sett ingen acceptabel tältplats (väldigt blåsigt pass också). Inte extremt gott om bra tältplatser nedanför pårte heller, så det kan snabbt gå en timme till om det är många tältare.

Min poäng är att när ni planerar en lite längre dagsetapp, se till så att sista tredjedelen har en terräng där man kan förvänta sig hitta bra tältplatser. Kan bli ganska drygt att behöva gå ett par timmar extra efter en redan lång dag =)

Från pårte ner till kvikkjokk är det rena motovägen på spång, så det gör ni nog på en dag utan problem. Har ni en buss att passa så kan ni lika gärna ta en extra natt på den sträckan. Finns fina tältplatser innan man kommer ner i själva skogslandskapet.
 
Bra synpunkter av Skogsbaronen. Det är många sträckor där det lätt kan gå timmar mellan lämpliga tältplatser, ex Luohttolahko är extremt stenigt och största chanserna att hitta lämpliga tältplatser är i norra änden dvs området nedanför Nåite bort mot Luohttojávrre. Från Luohttolahko är det dessutom en hyfsad uppstigning i stenskravel för passagen på sydsidan om Bálgatjåhkås ravin innan man når hyllan och de små sjöarna på 1240. Jag vill minnas att andra nämnt att det kan finnas bra tältplatser vid dessa sjöar, men när vi passerade har jag inget minne av någon speciellt utmärkande plats utan ett ganska stenigt och kargt landskap. Vi tältade på en gräsplätt på drygt 1200möh efter uppstigningen norr om vadet över Ruopsokjåhkå, vidunderlig utsikt över övre Njoatsosvagge men ingen lämplig tältplats i dåligt väder då den är rejält exponerad för vind. Nedstigningen till Ruopsokjåhkå och vadplatsen från norr är brant, stundtals mycket brant (det var stundtals att använda alla fyra när vi gick/kröp upp).
Att gå oledat med packning kan innebära att man under bra förutsättningar kliver på i 3km/h, men det kan lika väl vara under 1km/h på andra sträckor.
 
Har väldigt begränsad erfarenhet av oledad vandring i fjällen men vandrat mycket oledat genom tät skog så har en viss vana med den psykiska påfrestningen även om det såklart blir värre på fjället. Dom sträckorna jag vandrat oledat i fjällen har varit ganska lätt terräng (grunda våtmarker, låga videsnår och mindre stenblock) men med betydligt tyngre packning än vad jag kommer ha till sarek. Då låg den på nästan 30kg eftersom jag var ny till vandring och hade med mig tunga gamla reliker som föräldrarna hade på 70-talet när dom var ute mycket, nu har jag bättre utrustning och lärt mig att packa bättre.

Att ha flera uttänkta tältplatser sista tredjedelen är ett väldigt bra tips. Kanske lägger om etapperna mer med det i åtanke. För den sträckan Luohttolahko - Pårek läste jag i Grundstens bok att det ska finnas ett bra ställe vid sadeln väst om Tjievrra mellan Ruopsokjåhkå och jåkken innan stigen men det ska jag dubbelkolla. Jag har också, som du Smux, läst att det skulle finnas ett bra ställe vid sjöarna efter Bálgatjåhkå men det tar jag inte för givet om du inte såg något där.

Uppskattar verkligen all respons av er och är glad över att jag gjorde ett konto här och frågade :D
 
Att ha flera uttänkta tältplatser sista tredjedelen är ett väldigt bra tips. Kanske lägger om etapperna mer med det i åtanke. För den sträckan Luohttolahko - Pårek läste jag i Grundstens bok att det ska finnas ett bra ställe vid sadeln väst om Tjievrra mellan Ruopsokjåhkå och jåkken innan stigen men det ska jag dubbelkolla. Jag har också, som du Smux, läst att det skulle finnas ett bra ställe vid sjöarna efter Bálgatjåhkå men det tar jag inte för givet om du inte såg något där.
Grundstens bok är bra och ger många detaljerade och värdefulla tips. Vad gäller tips på tältplatser måste man oftast ha marginal när man vandrar i svårtältat terräng. Finns det ett tips på att det finns plats för något enstaka tält på ett ställe kan man ju inte satsa allt på att just den platsen är ledig när man kommer dit efter en lång och ansträngade dag, utan alltid ha i sin planering att det kan vara många km till nästa lämliga tältplats.;)
 
Just att tempot dras ner var det mest påtagliga när jag tog mina första oledade steg ut i Sarek, trots att det inte ens handlade om särskilt tung terräng. Samtidigt är jag skeptisk till tumregler för hur långt man ska gå. Det är väldigt individuellt och påverkas både av fysiska förutsättningar och din inställning till hur fjällen bäst avnjuts. Att vandra vidare efter middagen en fin sommarkväll istället för att ligga i tältet och läsa på kvällen kan ta dig 10 km längre utan att det behöver kännas särskilt jobbigt.

För mig är det naturligt att variera - förra Sarekturen var dagsetapperna mellan 7 och 20 km. Längsta dagen var vi ute i 11 timmar. Bästa tipset för att öka dagsdistansen, när det är angeläget, är att starta tidigare. Det gäller att skaffa goda morgonrutiner - med rörig packning och dåliga förberedelser tar det över två timmar att komma iväg från det att du vaknat. Är själv fortfarande rätt kass på detta men jobbar på det.

Det går att förbereda sig på psykiska påfrestningar och dina "meriter" säger mig att du är mentalt redo för Sarek. Jag kompenserade för min brist på fjällerfarenhet genom att läsa på allt vad jag kunde - självklart Grundsten, kartorna och inte minst detta forum, som är en skatt. Om du vet vad du har framför dig så ger det trygghet. Har också upptäckt att andra erfarenheter kan vara värdefulla på det mentala planet: innan jag blev vandrare var jag seglare "i ur och skur" och det har absolut givit mig en mental beredskap t ex inför väderomslag.

Ett par konkreta synpunkt på era planer: Från Suorva till Guhkesvaggebron är det drygt 20 km i delvis knepig terräng. Det innebär för de flesta av oss en väldigt lång dag och därmed tidig start - vilket dock förutsätter egen transport då den första bussen typiskt kommer fram först vid lunchtid.

Pårek-Kvikkjokk går absolut på en (hel) dag. Har ni varit på Bårdetjåkkhå innan har ni troligen stannat intill Sähkokjåhkå som är en god lägerplats och en naturlig utgångspunkt mot toppen. Därifrån ner till Pårek tar ett par tre timmar till och det borde hinnas med efter toppturen så att sista dagen inte blir för lång.
 
Sourva-Nienndo gick jag på kvällen. Gick av bussen och började gå vid 18 tiden. Fattades några km till bron, men slog upp tältet vid 23. Det besvärligaste var väl uppgången till kalfjället genom björkskogen och sen ett stort myr/videområde. Det är olika vad man vill och orkar, jag hade bara en vecka för turen så fick dra på lite för att hålla planen som var tajmad och klar in i minsta detalj. En extradag hade jag ifall nåt skulle hända, men nu tog jag den i Salto istället. Nu 6 år senare och över 50 tar jag det lugnare, men sällan mer än 12 kg på ryggen.
 
Att ha flera uttänkta tältplatser sista tredjedelen är ett väldigt bra tips. Kanske lägger om etapperna mer med det i åtanke. För den sträckan Luohttolahko - Pårek läste jag i Grundstens bok att det ska finnas ett bra ställe vid sadeln väst om Tjievrra mellan Ruopsokjåhkå och jåkken innan stigen men det ska jag dubbelkolla. Jag har också, som du Smux, läst att det skulle finnas ett bra ställe vid sjöarna efter Bálgatjåhkå men det tar jag inte för givet om du inte såg något där.

Uppskattar verkligen all respons av er och är glad över att jag gjorde ett konto här och frågade :D


Det är möjligt och troligt, men det är ungefär där, vid ca 1000möh, som landskapet övergår till sten och hårda vindar =)

Det är svårt att ge tips om längd på dagsetapper. Det beror så mycket på vandringsvana, psyke och vikt på ryggen.
Om turen innehåller många höjdmetrar så är vikt på ryggen väldigt avgörande.

Men det är bättre att underskatta än att överskatta.
Man lär sig se på ganska långt håll om det är tältvänligt eller inte, men ibland blir man lurad =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 0
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17

Liknande trådar