Du kanske också vill ha några kommentarer till färden längs Rapadalen. Här har skrivits väldigt mycket så du kan väl botanisera bland inläggen.
När ni passerat Rapaselet och vadat Alep V ska ni välja mellan den övre och nedre vägen. Den nedre följer stigen ner till Nammásj, varifrån man åker båt till Aktse eller sneddar mot nordost och Skierffe. Inga stora svårigheter, men vegetation, blött och mygg. Begränsad utsikt.
Om ni väljer den övre vägen så kan ni, efter vadet, följa Alep V till kalfjället eller snedda mot renvaktarstugan. Där uppe är utsikten magnifik och myggen färre. I stället får man bitvis gå i blockterräng som kan vara jobbigt, särskilt i regn.
Jag tycker man ska sikta på nivån kring 1200 m och vada Lulep V högt uppe. Passagen av Gierdogiesjtjåhkkå är besvärlig men här har Fowwe skrivit ner sina rekommendationer i en tidigare tråd. Jag tror man ska gå på sydsidan där det finns en hylla kring 1200 m.
Jag avråder från alla försök att hitta en kompromiss mellan övre och nedre vägen. Brant, blockrikt, vide och forsar försvårar framkomsten eller gör den omöjlig.
Lycka till önskar Pelle
Ah tack så mycket för tipsen! Den övre vägen låter nog som bäst för oss två, så vi ska absolut sikta på att hålla oss efter den