Hoppas det går på dansk
Jeg er selv pappa, og min yngste datter er for tiden på 2 måneders adventure trekking/backpaking i Brasilien -selvfølgelig er jeg urolig ! men samtidig glæder det mig også usigeligt at hun har eventyrlyst OG modet til at gennemføre det.
Moderne menneskers uro og bekymring over noget så uskyldigt som en lille tur på fjeldet skyldes for en stor del at vi har vænnet os til over de sidste 20 år at vi kan være i kontakt med omverdenen konstant via mobiltelefoner.
Jeg fjeldvandre selv, og var senest i sommers på en 14 dages tur uden mulighed for kontakt til familie. Det bekymrede også dem en hel del.
Men logisk tænkning, jeg bor alene til daglig, og med min alder (50+) så er det mest sandsynlige nok en blodprop eller hjerneblødning . . . det gør absolut ingen forskel om jeg ligger hjemme i stuen eller på fjeldet, blot der går nogle timer så er det for sent, og jeg kan da godt gå hjemme en hel dag uden nogen ringer eller undre sig over at jeg ikke ringer.
Det samme når jeg tager et par dage i skoven alene. Folk spørger mig om jeg ikke er bange, hvad nu hvis der kommer nogen midt om natten i skoven. Der kommer ingen i skoven midt om natten
det skulle da kun være ligesindede, men det er yderst sjældent.
Jeg har aldrig læst eller hørt om en skov vandre i Skandinavien som blev overfaldet om natten, men jeg læser stort set hver dag om folk som bliver hjemmerøvet i deres soveværelse. Så logisk set så burde min familie og venner være mere trygge når jeg sov i skoven end i mit hjem
Personligt så ville jeg være meget mere bekymret over din tur til Georgien og Tyrkiet.
Med din erfaring og indstilling, så er din pappas bekymring et udtryk for hans kærlighed, og jeg tror ikke du skal tage det som et udtryk for at han ønsker at forhindre dig i at tage på din vintertur. Sålænge du ikke satser på hytter, men har telt og sovepose med, så skal du nok klare det.
Kan du have en god tur (og godt nytår).
Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen