Får inte franska prussiken att fungera, hjälp?

Och det kan vara stor skillnad på böjlighet hos repsnören av olika fabrikat men med samma diameter. Ju böjligare desto säkrare låsning.

Lite OT men jag vill gärna veta om något specifikt märke är känt för att göra mjukt och böjligt repsnöre? De jag har är lite väl stela, och att hatta omkring med chansartade slumpbeställningar på internet känns omständligt. De repsnören jag fingrat på i lokala butiker har alla känts lika stela som det jag redan har.

Lite OT men jag vill gärna veta om något specifikt märke är känt för att göra mjukt och böjligt repsnöre?

Jag vet inte vilka märken som är kända för mjuka eller styva repsnören men jag har prövat mig fram och tycker att Beals repsnören är mjuka och följsamma. En tids användning gör i och för sig alla repsnören mjukare och rätt så okej att hantera.

Inget man kan rekommendera men jag brukar "rugga" mina prusiks med fint sandpappar för att få bättre friktion och hantering. Dock inte i grönkläder utan endast "civilt".

Jag håller med Mellpat om att det räcker bra med 5 mm. Med den diametern funkar det nog bättre än med 7 mm oavsett fabrikat, och det spelar nog inte heller nån roll hur mjukt fabrikat man fått tag i. Fördelen är väl också att det är klart smidigare i selen, längden kan ju vara lite kortare också.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg