Omknytning i ankaret

1. Finns det en risk att jag använder mitt klätterrep (enkelrep) som båda punkterna (i ankaret och ned till personen som säkrar), dvs finns det t ex en risk att om det dubbla halvslaget på något sätt släpper att det kan påverka hur jag säkras av personen som säkrar mig?

2. Finns det en risk i att knyta in sig med slinga, dvs t ex om man faller eller en punkt i ankaret släpper att ett kort fall i statisk slinga och säkringsloop kan innebära fara?

3. fördelar, nackdelar, vad skulle ni rekommendera.

Det är en viktig fråga du tar upp, eftersom det regelbundet sker allvarliga olyckor i denna situation. Här är mina 5 cents:
1. Nej det finns ingen risk med att använda repet. Halvslaget glider inte och skulle det göra det så tar det ju stopp eftersom andra ändan sitter fast i säkringsmannens broms. Om det sedan är smidigt är en annan sak, men det är ju en lösning om du har slut på slingor.
2. Ja det finns en risk, framför allt om du av något skäl står lite ovanför ankaret. Men det vanliga är väl att du hänger i ankaret, vad är annars poängen med att koppla in sig?
3. Jag tycker att man skall fokusera på tre principer. För det första: säkringsmannen skall hela tiden säkra, dvs om din extra slinga skulle brista osv så är du säkrad i nästa bult under dig. Och för det andra, se till att alltid vara inknuten på ett eller annat sätt i repet så som beskrivs i tråden. För det tredje, var jäkligt aktsam innan du tar bort din backupslinga (eller vad du nu har), kolla systemet noga och KOLLA ATT SÄKRINGSMANNEN SÄKRAR innan du belastar repet. Gör du så här så spelar det mindre roll exakt hur du backar upp dig medan du jobbar. Jag använder ofta bara en quickdraw, det är ju som sagt bara en backup för att få händerna fria, säkerheten svarar säkringsmannen för!

Du verkar ju ha bra koll så jag skulle inte vara orolig om jag klättrade med dig!

John
 
Tack för svaret

Smidigt? Kan hålla med om att i många situationer är det säkert inte det jämfört med t ex en extra qd som jag oftast använder, men det är ytterligare en metod som man någon gång säkert behöver. Som alltid är bra kommunikation överlägsen när det gäller säkerhet på berget. :)
 
Jag vet inte om någon har nämnt det här men, knyt stoppknutar på änden på repet! (eller knyt in säkringsmannen). Den metoden klippsmurfen frågar om äter upp rep. Om det är en lång sporttur med ett kort rep så finns det en risk att säkringspersonen tappar klättraren i backen. Om ni inte redan vet det är det olämpligt att tappa klättraren i backen. Den krångliga metoden förbundet rekommenderar (på hemsidan) är nog bäst om man är osäker på att repet verkligen räcker.
 
Helt sant, har man ett kort rep så bör man alltid tänka efter. Det behöver man i och för sig också göra med ett långt om inget annat för vanans skull. Såg nyheten om en ny olycka nu i Göteborg, säkerhet är viktigt.

Sen äter den i och för sig inte så mycket mer än en meter eller två, men med ett kort rep kan det vara avgörande. Själv släpar jag ett 60 meters rep med mig till även korta turer. När det sen trasslat ihop sig, så är det inte svårt att se charmen med ett kortare rep. Spelar ingen roll hur snygga coils man lärt sig, murphys lag slår till i alla fall.
 
Tack för länken. Tyvärr är det nog vanligare än man tror att klättrare inte har helt koll på de olika procedurer som måste göras och riskerna som finns.

Det påminner lite om en tidigare tråd om det värsta man sett
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=65380

Själv såg jag något liknande förra sommaren på Mallorca, Cala Magraner. Vi hade klättrat en led och låg på stranden och tittade på ett italienskt par på väg upp för samma. När mannen kom upp kopplade han sig in i ankaret med en slinga coh började därefter att knyta upp åttan. Ankaret satt tre meter under toppen. Den som inte varit vid Cala Magraner ska veta att det tar en evighet att komma runt och slänga ned ett rep ifall han skulle tappa det. Vi mådde nästan dåligt nere på stranden av att titta på hur han stod och sträckte sig för att få repet igenom ankaret utan att ha det knytit i något, utan bara höll det i handen. Vi samlade på oss vår utrustning bara i fall vi var tvungna att klättra upp med rep snabbt.

När jag gick en sportklätterkurs för några år sedan var instruktören tvungen att mitt på klippan svänga över och lära en klättrare hur man knyter om i ankaret. Tror kanske det var avsaknad på utomhusvana och enbart vana från att leda inomhus.
 
Vet inte riktigt om jag är ute efter att jaga gram, utan bara ett materialenkelt sätt att sportklättra på, det är ju inte multipitch klättring eller bigwall klättring vi talar om? Men alla har vi väl olika behov?

Italiensk humor...''du skall ju enbart klättra en bultad 15 m replängd'' ;)

materiali2.jpg
 
När jag gick en sportklätterkurs för några år sedan var instruktören tvungen att mitt på klippan svänga över och lära en klättrare hur man knyter om i ankaret. Tror kanske det var avsaknad på utomhusvana och enbart vana från att leda inomhus.
Vi har diskuterat det i tidigare trådar, skillnaden mellan att klippa bult inomhus och utomhus. En del klättrare tycker inte man behöver gå på kurs och andra svär vid kurserna.
 
Kurs eller inte kurs är kanske inte så viktigt. Så länge man vet att inhämta den kunskap som behövs. Kursen är ju den lite latare varianten, då har någon annan tagit reda på vad du behöver veta :) Och ja, det har diskuterats flera gångar tidigare.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg