Firning med s.k. retrieval line

En möjlighet till vore förstås en lösning där man har en tunn lina vars enda uppgift är att dra ur en sprint. Jag vet inte exakt hur denna sprint ska vara beskaffad, det beror ju också lite på vad ankaret består av. fördelen vore att linan då bara behövs för att ryck ur nånting som kanske är decimeterlångt. Därefter är repet löst, liksom linan.

Tycker dock den här typen av lösningar känns lite sådär. Möjligen skulle man kunna "uppfinna" en mekanism som hakas fast i ankarpunkten och sedan frigörs med en tunn draglina. Fast då är det ju en pryl till som ska hängas på selen. I och för sig vor det ju inga problem att konsturera en sån manick som väger betydligt mindre än ett 60-rep.

Now we're talking!

Undrar ändå om inte fifi'n skulle funka på bara på en del ankare. En krok som sitter säkert men ändå kan "hoppa" ur ankaret och lyfta med sig vikten av ett 60m rep kan rimligtvis inte sitta i vilket ankare som helst. Men tycker ändå att det är intressant och vill gärna se bilden!

Sprint-idén är inte dum.

Nej, den lyfter givetvis inte repet, bara sig själv, och repet är i slack mellan cordens prusik och kroken.. Men ändå. Spännande.
 
Ofta rekommenderas tunt repsnöre som retrival line. Har provat det en del men ogillar det. När jag använt det har jag riggat för Grigri-firning (1), och då tycker jag risken för att repet ska fastna ökar. Om man knyter ihop repen som vanligt och firar på båda borde belastningen bli ojämn och leda till rep glider i ankaret men jag har ingen källa som stöder det påståendet. Men främsta anledningen till att jag inte gillar det är att om repet fastnar står man där på hyllan med lite repsnöre i handen.

Om det inte är hårt kör jag dubbelrep och ryggsäck(ar). Om det inte är hårt tenderar klättringen att vandra hit och dit på bergssidan och om det inte är tungt är det ok att klättra med rygga.
När klättringen går upp i graderna kring 7 blir det pisstråkigt att klättra med rygga. Jag tycker linjerna ofta är renare och mer rakt på när det är svårare. Då kör jag med ett enkelrep som ledrep samt ett tunt halv eller twin som släprep bak på selen. Släprepet används till att göra fulla firningar med god säkerhet samt till att hissa upp ryggan. Släprepet är dessutom ytterst användbart vid kamraträddning av försteman.

Men vilket system man väljer är beroende av vilken stil man tänkt göra leden i. Jag kör en del endags flerrepors turer och vill då att replaget ska klättra leden fritt, därav mina val av repsystem.

(1) Vid Grigri-firning kopplar man samman repen på ett sätt så att man endast firar på ett rep och använder det andra till att dra ner.

Så gör jag. Hittade en annan metod via rockclimbing.com.

Trad Texas Rope Trick:
Caution this can be very dangerous and should only be used by Diehard Dirtbags

Setup an anchor and attach to it.
Place one atomic bombproof cam independent of the anchor.
Girth hitch a trigger sling:
- Single Stem; around the stem but above the trigger
- Double Stem; around the trigger
Setup the "TRT" through the 'biner on the load bearing sling .[not the trigger sling!!!!]
Attach the pulling tail of the rope to the trigger sling.
Get on the "TTRT" and disassemble your anchor.
Pray
Rap down. [DO NOT RAP OFF THE TRIGGER]
Once down [one way or another] pull hard on the rope attached to the trigger sling.
The whole kit will come down, there is no need to pull rap side rope at all.



+ en uppdaterad version för att undvika microsprickor.
 

Bilagor

  • ttrtzy5.jpg
    ttrtzy5.jpg
    7.1 KB · Visningar: 578
  • balloonsvi0.jpg
    balloonsvi0.jpg
    11.7 KB · Visningar: 603
Ja du, vi sitter alltså i samma båt. Vill kunna rappellera 60m med bara ett rep (kanske möjligtvis ett tunt repsnöre också) och samtidigt inte lämna nåt efter oss..

"Texas Rope Trick" verkar ju inte så användbart, tvivlar starkt på att man ska kunna sätta två friends bra och sen dra i avtryckarna med en lina. Dessutom vet man hur det piskar till när bara en repända kommer farande. Att dessutom ha två friends knutna i ändan som kommer från nästan 60 meter upp verkar helt livsfarligt.

För övrigt hittar man ju ibland rappel-ringar på avfirningsplatserna och då har man ju heller inga nytta av Texas-tricket.

Då tror jag fortfarande mest på sprint eller fifi med gummisnodd. Men lyckas inte hitta de lösningarna när jag söker på nätet.

Har funderat vidare och tänker att man skulle kunna hitta en krok med hål både nertill (för att knyta rappell-linan i) och ett till hål lite snett upptill (mot krokens rygg) som man fäster en tunn lina i och sen drar neråt, och på så sätt vinklar ur kroken ur ankaret och låter den droppa med repet ner..

Är det för sketchy eller är det nåt att satsa på?

Måste credda Paint, är det inte ett underbart verktyg ibland? =)
 

Bilagor

  • Retriever line - Paint.jpg
    Retriever line - Paint.jpg
    15.8 KB · Visningar: 469
Eller varför inte nåt sånt här om man har möjlighet, då får man lite friktion genom repsnöret när man hookar loss kroken och den kommer antagligen inte ner lika rasande fort.

Om man dessutom fäster in repsnöret i sig själv på nåt vis får man kanske lite mer säkerhet vid krokhaveri. Repsnöret tål ju ändå 500kg om man använder 5mm. Fast det vore förstås inte bra om repsnöret låser sig vid dig när du firar ner, då dras ju kroken kanske ut..

Aj, aj, aj, klurigt.

Jag känner mig inte alls nördig när jag postar de här inläggen, bara så ni vet! =)
 

Bilagor

  • Retriever line 2 - Paint.jpg
    Retriever line 2 - Paint.jpg
    20.3 KB · Visningar: 483
Ett gott skäl att låta bli det senaste förslaget är att man på så sätt avstår den uppenbara backupen man har om man använder båda bultarna...

Om man ska dra ur kroken så är det bättre om kroken har ett öga i sin (långa) spets. Vet inte om det funkar, kanske...
 
Tror att senaste två förslagen blir svåra att realisera då då problemet blir att dra ur kroken ur ringen. Detta pga kroken bör ha tillräckligt brant krökning för att inte oavsiktligt hoppa av men samtidigt på något vis kunna dras ut.

En annan lösning (tror det är så Mezzner menar) är att fästa "retrieval line" i spetsen av kroken och på så vis "lyfts" kroken ur ringen när man drar ur den.

annanlsning.png


(Ursäkta att jag använde din kreation som underlag för min skiss ;) )
 
Hahaha, ingen fara, det är helt okej. =)

Mm, ser bra ut. Om än lite svårare att konstruera. En tanke bara; Kan det inte bli så att repsnöret kläms och kärvar mellan firningsringen och kroken? Och att man i och med det inte får ner sitt rep?

Repsnöret kanske ska löpa i en skåra i krokens rygg? Nu börjar vi bli djupa..

Hur menar du med att man i mitt andra exempel går miste om backup i den andra bulten. Den backup-en har man väl bommat i alla fall? I alla dessa "Fira 60m på ett rep utan att lämna repet"-teorier alltså.
 
Senast ändrad:
Hahaha, ingen fara, det är helt okej. =)

Mm, ser bra ut. Om än lite svårare att konstruera. En tanke bara; Kan det inte bli så att repsnöret kläms och kärvar mellan firningsringen och kroken? Och att man i och med det inte får ner sitt rep?

Repsnöret kanske ska löpa i en skåra i krokens rygg? Nu börjar vi bli djupa..

Hur menar du med att man i mitt andra exempel går miste om backup i den andra bulten. Den backup-en har man väl bommat i alla fall? I alla dessa "Fira 60m på ett rep utan att lämna repet"-teorier alltså.

Fifikroks-setupen kallas även "Julio" eller "XRS - extreme rappel anchor system". Prova att söka pà det!

Lösningen som David menar (antar jag) liknar din första bild. Istället för ett làngt repsnöre i den övre öglan sätter man ett kort elastisk repsnöre som fästs i den övre öglan samt under fifikroken (antingen med prusik eller sà knuter man in repsnöret i knuten). Det är inget större problem att fà den att lossna när man slackar firningsrepet.

Det finns specialgjorda rikigt stora och kraftiga fifikrokar i aluminium. Alternativt kan man använda en vanlig fifikrok i stàl (svàrt att hitta).

Skulle dock avràda att använda denna lösning istället för att ta med sig en riktig firningssetup. Tycker personligen att det är en nödlösning. Har själv bara använt det för att rensa traverser som andreman med juggar (istälet för att trä igenom loop etc..). Man kan rensa med mindre tillgängligt rep, slipper trassel men risken är en ordentlig pendel om fifin poppar.

Kan annars rekommendera Esprit Ropes "personal alpine escape rope" Ett styvt 6 mm statiskt rep för just firningar. Det känns betydligt mycket säkrare i längden. Tunnare och mjukare repsnören tycker jag tvinnar sig för mycket runt repet - mer besvär än sparad vikt.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg