Omknytning i ankaret

Kamratkontroll är ju självklart, men när knytandet det sker i andra änden av repet och det är 30 meters höjdskillnad mellan er, så behövs även förtroende för den kamratens kunskap. Jag kan tänka mig att det är en och annan som gått som andra man och kommit upp bara för att se ett inknytande i ankar och rephantering man inte känner sig helt trygg med, i bäste fall.

Kommunikation innan och förtroende för replagskamratens kunnande är ju nyckeln, annars kunde man väl köra solo istället. Eller åtminstone utgå ifrån att man klättrar solo även om man är inknyten. Men det låter ju inte så hälsosamt eller så roligt om man inte är lagd åt det hållet :)
 
När kamratkoll kom upp så såg jag det i ett vidare perspektiv och inte i första hand vid omknytning i ankare.
För all del kan man väl tycka att det är en slags kamratkontroll att man har synpunkter på hur den andre gör detta - i den mån det syns. Finns det nåt att invända är det bra att det kommer upp, och är det så att den ene invänder mot nåt den andra gör, kanske den andre får tillfälle att förklara att det ÄR en bra metod med vissa fördelar osv - vilket är bra för den som invände.

Det sämsta är väl egentligen när man bara accepterar och håller färgen trots att man inte hänger med på vad den andre gör, eller egentligen ifrågasätter - men håller tyst.
Har aldrig upplevt det som ett problem, det händer ibland att det uppstår ett litet öppet resonemang om nånting i ett replag, och det känns bara bra.
 
Med en skruvkarbin på selen förutom dina quickdraws så kommer med undan på ett enkelt och säkert sätt, se tex avdelning (j) på tipsen från Petzl:

http://www.petzl.com/files/all/en/activities/sport/tech-tips-sport-climbing_Catalog-2010.pdf

Om man inte kan trä repet dubbelt genom ankaret (om länken är för liten) så knyt in dig med en åtta via skruvkarbinen en bit nedanför repet innan du knyter upp dig i selen. Därefter kan du trä repet genom ankaret och återigen knyta in dig i selen. Tag bort åttaknuten vid skrubkarbien och vips så är du klar. Återigen så är du i princip alltid inknyten i "systemet" för att ta "fall".

I princip ser man till att aldrig gå ur säkerhetssystemet som din säkringsperson utgör!

Dubbelt halvslag, slingor, daisy, etc....är bara onödigt material för sportklättring tycker jag personligen, fokus skall vara på så lite material som möjligt och enbart klättringen... men folk har ju alla möjliga system..;)
 
På vilket sätt är dubbelt halvslag "onödigt material"? Dubbelt halvslag görs med det rep du klättrar i och och är alltså mindre material. På vilket sätt är det onödigt att kunna mer?

Joho, jag kan allt det där om hur man knytar om om man inte får repet dubbelt igenom. Men jag skulle t ex nog aldrig säkra mig med en qd om jag inte ständigt belastade den. Kommer jag t ex upp på en hylla där ankaret är på marken är det både obekvämt och bättre att använda annan metod. Utan då skulle jag använda en slinga eller ett dubbelt halvslag. Mer kunskap ger säkrare klättring, det är jag helt övertygat om. :)
 
Om man gör som Petzl visar så kan man utan problem använda en QD eftersom man aldrig är utknuten ur säkerhetssystemet, dvs repet och säkringspersonen. I vad ligger risken om man gör som de visar oavsett om man är på en hylla eller i ett hängande scenario?

Jag håller med om att mer information är nyttigt, men vi talar just nu om sportklättring där syftet är att trä igenom repet i ankaret. Slingor och dylikt kan man använda, men varför ha en massa extra utrustning hängandes på sig? Man vill ju njuta av klättringen?

Jag säger inte att dubbelt halvslag är en onödig kunskap generellt, men jag förstår inte hur du gör om du 'enbart' använder det vid omknutning vid ett ankare? Förklara gärna.
 
Men jag använder inte "enbart" repet och dubbelt halvslag?? Har aldrig påstått det, min förra kommentar anger väl just det. Och jag säger inte heller att det som du hänviser till i Petzls rekommendationer är fel om man belastar utrustningen. Utan jag använder det som passar mig i situationen. Ibland en quickdraw om ankaret sitter så jag kan komma upp med selen i närheten och belasta det hela tiden, ibland en slinga om jag t ex kommer upp på en hylla och ankaret är på marken och ibland ett dubbelt halvslag om jag ska knyta in mig och avståndet till ankaret inte riktigt passar med slingan eller quickdraw'n. Kanske det var fler bultar än jag räknat med och då ingen qd över. Kanske är jag klumpig och tappar en karbin eller qd.

För mig är denna kunskap en stor del av klättringen och något jag njuter. Förmågan att kunna hantera vad som än händer. Men eftersom jag mötte en oro som jag inte kunde förklara, så ville jag pröva den på andra. Är den rejäl eller eller ett tankemonster. Jag har inte nått någonannan åsikt än att oron är ologisk, att kunskap alltid är bra och att klättring är säkrare ju mer man kan (och klarar av att genomföra ;) ). Sen finns det alltid variabler som ändrar situationerna, men det gör det ju bara roligt!
 
Kanske ska tillägga at jag aldrig heller knyter ur mig och bara hänger i slinga eller annat... Såklart! Det anser jag vara basic-basic, även man upplevar andra göra tvärtom. Det kanske inte framgick, utgick från att det var självklart.
 
Kunskap är alltid bra och tycker själv om att läsa/lära mig nya saker inom klättring.

Vi verkar vara övens om att Petzl's metod är säker och sedan att man kan klippa in sig med QD, alternativt en slinga (jag själv klättrar aldrig sport med slingor hängande på mig) som du påvisar. Sportklättring brukar mer vara att försöka lösa klättermove's.... ;)

Men jag förstår verkligen inte hur du gör när du nu blandar in ett dubbelt halvslag i syfte att knyta om sig i ankaret? Jag kan i princip tänka mig ett sätt, men skulle inte tillåta det (och även inte förstå varför) när det finns då mycket snabbare och säkrare sätt. Men förklara gärna lite bättre så att det framgår lite tydligare hur du gör? Jag är alltid öppen för andra sätt och kan även ändra min åsikt!
 
1. Sätt skruvkarbin i en bult, dra ute lite slack och slå ett dubbelt halvslag i den skruven.
2. Sedan tar man ut mer slack, trär repet dubbelt igenom ankaret.
3. Sedan knyter man in sig "eight on a bight" med karbin i selen.
4. Ta bort originalinknytning och dubbelt halvslag

"one handed clove hitch" känns som en knut man behöver kunna.
 
Tack, nu förstår jag, tänkte inte på det att man har två skruvkarbiner! Då är det klart för mig!

Man kan ju göra mycket med "obegränsad" utrustning i selen.....dock så blir det ju tungt...god afton ;)
 
Tack, nu förstår jag, tänkte inte på det att man har två skruvkarbiner! Då är det klart för mig!

Man kan ju göra mycket med "obegränsad" utrustning i selen.....dock så blir det ju tungt...god afton ;)

Embl förklarar det helt enligt boken, och då behöver man ju en qd mindre, så så hemsk mycket mer är det ju inte. Sen tror jag det är ett fåtal där klättringen avgörs av viktskillnaden mellan en skruvis och en extra qd. Misstänker att man ska jaga gram, så kanske man ska av sig tröjan eller se till att alltid ha shorts. Väsentlig större viktvinst, men jag bryr mig nog inte riktigt på korta sportturer.

Nu håller det påatt utveckla sig till en diskussion om gram, det kanske inte var meningen. Tycker man ska ta det med som gör att man känner sig säker oavsett hur lite eller mycket det är. För jag håller med om att det är klättringen som vi ska njuta ;)
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg