Esbit tabletter på flyg?

polarhund; sa:
Om nån sitter med IATA manualen på jobbet så skulle det vara kul att höra vad som står i den angående meta-tabletterna.
Jag har den förmodligen nånstans i intranet. Ska i möte nu och kommer inte tebax förrän i morrn. Letar då, om ingen hunnit före.

/Håkan

Tyvärr hittar jag inte Dangerous Goods Regulations (men som sagt 120 dollar + frakt så är den din...)
Men följande gäller iaf när man konstruerar flygplan (i Europa, mig veterligen så har EASA inte kommit ut med nån ersättare till JAR än). I USA finns motsvarande FAR 25 (som i stora drag överensstämmer, tror man kan kolla de gratis på www.faaa.gov)

JAR 25 Section 1 Subpart D - Design and Construction (JAR25.851-867)
Bl a JAR25.853 rör passagerarutrymmen och inbegriper krav på material (self-extinguishing at vertical burn-test osv), krav på skyltar (No Smoking in Lavatories) osv
JAR25.855-858 rör lastrum, det finns olika klassning på lastrum (beroende på om besättningsmedlem har visuell kontroll, har möjlighet att komma åt utrymmet osv):
Gemensamt är (om jag fattat rätt) att lining har samma krav som JAR25.853 (b) (vertikalt brandtest med max 8 tum burn length och slutar brinna efter max 15 sek efter flamman tagits bort). Sen finns krav på fire detection extinguishing system osv beroende på klassning av lastrum.

Detta är vad som gäller lastrummen, lasten är som sagt nåt annat. Utan att ha läst DGR så antar jag att kraven är liknande: Detaljerade och avsedda för att se till att flygplanet, och dess passagerare, kommer fram till sin destination i oskadat skick. Det behövs en hel del sakkunskap för att kunna avgöra om reglementena tillåter att man tar med sig vissa prylar, i ett visst flygplan, i ett visst lastrum. Den sakkunskapen som krävs är alltför stor för att den genomsnittliga resenären/incheckningsmänniskan ska kunna ta på sig ansvaret för vad som kan tas med eller inte. Det yttersta ansvaret ligger hos flygbolaget, som övervakas av luftfartsmyndigheter. Flygbolagen tolkar dessa reglementen och sätter upp egna, generella regler, som är lättare att ha koll på. Råder osäkerhet vid t ex incheckningsdisken så kommer (eller bör) de använda försiktighetsprincipen.

Om Esbit-tabletter inte är tillåtet eller inte avgör alltså flygbolaget, med stöd av IATA DGR (www.iata.com) och hur flygplansflottan är konstruerad (JAR25/FAR25). En ask Esbit är ingen direkt orsak till att ett flygplan störtar, men i händelse av brand så är risken tydligen för stor att de (flygbolagen) inte tror sig kunna få branden under kontroll. Riskerna vi pratar om är alltså små, men konsekvenserna är stora. Slutsatsen är att vissa regler (medtag av brandfarliga ämnen, användning av mobil osv) kan kännas svårmotiverade, men det finns (nästan) alltid en flygsäkerhetsteknisk bakgrund.

/Håkan

Re: Köket beslagtaget på flyget

Nu har jag fått svar från LFV angående nedanstående ärende. Svaret återfinns längst ner...

mattiase; sa:
Kom hem från klättersemester i Spanien igår.
Åkte med RyanAir från Reus till Stockholm med mellanlandning och ny incheckning i Frankfurt-Hahn.

Slutade med att säkerhetskontrollen beslagtog bränsleflaska + pump till mitt Primus MFS pga av att dessa delar luktade bensin. Dessa grejer låg i min incheckade 80-litersrygga.

NIX! Det var inte en droppe kvar i flaskan men det spelade ingen roll. Jag tyckte det var OK att de tog flaskan och att jag fick behålla pumpen men icke!
-Fick inte tvätta pumpen pga kemikalier i avlopp.
-Fick inte torka av pumpen för att sedan lufta bort ev ångor i 10-15min.
Surnade till och undrade om jag fick flyga med dem överhuvudtaget eftersom jag spillde bensin på handen när jag tankade hyrbilen. Min hand luktade ju bensin men tvätta sig får man ju inte eftersom det hamnar kemikalier i avloppet.
De kontrade med att rota igenom hela bagaget och då beslagta tändstickorna som låg i ryggan, trots att LFV.se anger att tändstickor/tändare för eget bruk får medföras. Tack och lov lyckades kärringjäveln inte känna nån bränsledoft från brännaren.

Råd: Demontera och lufta grejerna jävligt ordentligt innan ni flyger. Plocka isär dem och lägg i olika ändar av packningen.

Har just skickat mail till LFV där jag undrar vilka rättigheter jag har som passagerare. I detta fall handlade det om en godtycklig persons luktsinne, vrånghet och prestige och jag blev rånad på åtskilliga hundralappar.

Enligt IATA-DGR som de flesta flygbolagen använder sig av ska du för att
tömma och
rengöra friluftsköket gå till väga på följande sätt:

"With the approval of the operator, as checked baggage only, camping stoves
and fuel containers for
camping stoves that have contained a flammable liquid fuel may be carried
provided the fuel tank of the
camping stove, and/or fuel container has been completely drained of all
liquid fuel and action has been
taken to nullify the danger. To nullify the danger, the empty fuel tank
and/or container must be allowed to drain
for at least 1 hour, the fuel tank and/or container must then be left
uncapped for a minimum of 6 hours to allow
any residual fuel to evaporate. Alternative methods, such as adding cooking
oil to the fuel tank fuel tank and/or
container to elevate the flash point of any residual liquid above the flash
point of flammable liquid and then
emptying the fuel tank and/or container, are equally acceptable. The fuel
tank, and/or container must then have
the cap securely fastened and be wrapped in an absorbent material such as
paper towel and placed in a polyethylene
or equivalent bag. The top of the bag must then to be sealed or gathered and
closed with an elastic band or twine."

Jag rekommenderar att du tar kontakt med det flygbolag som du ska använda
för att rådgöra med dom, då flygbolagen kan välja att tillämpa ett mer
restriktivt förhållningssätt i dessa frågor.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fuchs Esbit tabletter över disk i Sthlm Kök och brännare 12
nils73 Esbit (meta) tabletter nödbränsle till Triangia? Kök och brännare 17
NaturBiten Värmetabletter Esbit? Kök och brännare 59
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
Brune Erfarenheter av Esbit grill? Kök och brännare 5
avslut0908 Esbit kök Kök och brännare 46
bäfver ESBIT?bra/dåligt Kök och brännare 1
backpacker8 esbit? Kök och brännare 3
Snödrivan T sprit på ica Kök och brännare 5
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg