Re: Köket beslagtaget på flyget
Nu har jag fått svar från LFV angående nedanstående ärende. Svaret återfinns längst ner...
mattiase; sa:
Kom hem från klättersemester i Spanien igår.
Åkte med RyanAir från Reus till Stockholm med mellanlandning och ny incheckning i Frankfurt-Hahn.
Slutade med att säkerhetskontrollen beslagtog bränsleflaska + pump till mitt Primus MFS pga av att dessa delar luktade bensin. Dessa grejer låg i min incheckade 80-litersrygga.
NIX! Det var inte en droppe kvar i flaskan men det spelade ingen roll. Jag tyckte det var OK att de tog flaskan och att jag fick behålla pumpen men icke!
-Fick inte tvätta pumpen pga kemikalier i avlopp.
-Fick inte torka av pumpen för att sedan lufta bort ev ångor i 10-15min.
Surnade till och undrade om jag fick flyga med dem överhuvudtaget eftersom jag spillde bensin på handen när jag tankade hyrbilen. Min hand luktade ju bensin men tvätta sig får man ju inte eftersom det hamnar kemikalier i avloppet.
De kontrade med att rota igenom hela bagaget och då beslagta tändstickorna som låg i ryggan, trots att LFV.se anger att tändstickor/tändare för eget bruk får medföras. Tack och lov lyckades kärringjäveln inte känna nån bränsledoft från brännaren.
Råd: Demontera och lufta grejerna jävligt ordentligt innan ni flyger. Plocka isär dem och lägg i olika ändar av packningen.
Har just skickat mail till LFV där jag undrar vilka rättigheter jag har som passagerare. I detta fall handlade det om en godtycklig persons luktsinne, vrånghet och prestige och jag blev rånad på åtskilliga hundralappar.
Enligt IATA-DGR som de flesta flygbolagen använder sig av ska du för att
tömma och
rengöra friluftsköket gå till väga på följande sätt:
"With the approval of the operator, as checked baggage only, camping stoves
and fuel containers for
camping stoves that have contained a flammable liquid fuel may be carried
provided the fuel tank of the
camping stove, and/or fuel container has been completely drained of all
liquid fuel and action has been
taken to nullify the danger. To nullify the danger, the empty fuel tank
and/or container must be allowed to drain
for at least 1 hour, the fuel tank and/or container must then be left
uncapped for a minimum of 6 hours to allow
any residual fuel to evaporate. Alternative methods, such as adding cooking
oil to the fuel tank fuel tank and/or
container to elevate the flash point of any residual liquid above the flash
point of flammable liquid and then
emptying the fuel tank and/or container, are equally acceptable. The fuel
tank, and/or container must then have
the cap securely fastened and be wrapped in an absorbent material such as
paper towel and placed in a polyethylene
or equivalent bag. The top of the bag must then to be sealed or gathered and
closed with an elastic band or twine."
Jag rekommenderar att du tar kontakt med det flygbolag som du ska använda
för att rådgöra med dom, då flygbolagen kan välja att tillämpa ett mer
restriktivt förhållningssätt i dessa frågor.