Förvisso, men helt klart är ju att du sökt mer än man kan förvänta sig att alla postkunder gör innnan de anlitar Posten till vardags. Lagar är man ju skyldig att känna till, till förbannelse. Men jag tror inte att det är solklart man kan göras ansvarig i det här fallet. Man kan ju utan vidare hitta annonser eller andra anvisningar som gör att man "upptäcker" att Posten levererar frakter.
Om jag sedan får in på ett Postkontor med ett kuvert med mina metatabletter och säger "Goddag, jag vill skicka detta kuvert till Umeå, kan ni hjälpa mig med det?" så skulle jag tro att svaret blir att det kostar 20 kr (eller nåt) varvid man överlämnar paketet betalar och avtalet mellan parterna är fullbordat.
I det läget finns inget som säger att jag åtagit mig att följa några som helst ytterligare regler eller villkor än det som överenskommits på postkontoret.
I Warsawakonventionen finns en del interanationella regler om postbefordran. Möjligen är det varje medborgares skyldighet att kunna Warsawakonvintionen utantill...
[Ändrat av Mezzner 2004-04-19 kl 10:13]